شنبه 14 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

این روز‌ها البته دولت ترکیه تصمیم‌های زیادی می‌گیرد. مثلا به تازگی قرار است تولید کنندگان پوشاک ترکیه صادرات خود را با اجازه دولت ترکیه از سر بگیرند. حالا می‌شود این صادرات پوشاک ترکیه و بازار ساری سو را در کنار یکدیگر قرار داد و دوباره دید که بازار پوشاک ایران انگاری باز هم باید شاهد مانور اجناس غیروطنی باشد. وقتی آغوش برنامه‌ریزان اقتصادی برای مقابله با قاچاق باز می‌شود هیچ بعید نیست...

وزارت رفاه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حدود 34 هزار نفر از سرپرستان خانوار، به دلیل وجود مشکلاتی در حساب بانکی خود نظیر مسدودی حساب، موفق به دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی نشده اند؛ علت عدم واریز، تا شنبه هفته آتی (13 اردیبهشت ماه) به صورت پیامکی به افراد مذکور اعلام خواهد شد.

تولید پراید 111 برای تحویل به مشتریانی که این خودرو را پیشتر خریداری کرده‌اند تا پایان اردیبهشت 99 ادامه خواهد داشت، اما با توجه به برنامه‌ریزی دقیق و نیز افزایش تولیدی که در ماه‌های پایانی سال رونق تولید داشتیم، زودتر به تیراژ موردنظر رسیدیم و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلام شده، توقف تولید پراید 111 را اعلام می‌کنیم.

یک کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد اینکه برخی از سهم‌ها در بازار سهام بیشتر از ظرفیت خود در حال معامله هستند، گروه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود همچنان در بورس از ظرفیت رشد برخوردار باشند را معرفی کرد.

گروه دیگر که مشمول وام یک تا دو میلیون تومانی می‌شوند حدود چهار میلیون خانوار هستند که از بین گروه‌های شغلی فاقد درآمد ثابت و کم‌درآمد از جمله رانندگان تاکسی، مینی بوس، اتوبوس، دستفروشان و کارگران فصلی روزمزد گزینش می‌شوند که اسامی آنها از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام و پرداخت برای آنها انجام می شود.

شاخص کل فرابورس نیز با 265 واحد صعود رقم 9338 واحد را ثبت کرد. در این بازار 476هزار معامله انجام شد که 35 هزار و 445 میلیارد ریال ارزش داشت. سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، پتروشیمی تندگویان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، صنایع ماشین های اداری ایران و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را در فرابورس گذاشتند.

محمود محمودزاده - معاون مسکن و ساختمان - در خصوص تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران اعلام کرد: با توجه به بحران کرونا و شیوع این بیماری همه‌گیر و نگرانی مردم از نقل و انتقال به واحدهای جدید و همچنین مشکلاتی که در خصوص اجاره‌بها ایجاد شده است، وزارت راه و شهرسازی مصوبه پیشنهادی را برای دولت به منظور تمدید خودکار شش ماهه اجاره‌نامه مستاجران، ارایه کرده است.

برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پراید131 به عنوان آخرین مدل خانواده پراید را نیز تیرماه امسال از سبد محصولات سایپا خارج کنیم و داستان تولید پراید در ایران را برای همیشه به پایان برسانیم.

مدیرعامل بانک سپه با تشریح آخرین روند ادغام بانک‌های نظامی، گفت: انتظار داریم با کسب مجوز از مراجع ذیربط تا پایان اردیبهشت‌ماه حداقل دو بانک از مجموع بانک‌ها و موسسه مالی وابسته به نیرو‌های مسلح به طور رسمی به بانک سپه ملحق شوند.

ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت.

آخرین وضعیت دهک‌های مختلف نشان می‌دهد که دهک اول حدود 16 درصد و دهک دهم تا 23 درصد نسبت به سال گذشته هزینه بیشتری برای تامین کالا و خدمات خود انجام داده است.

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران با ادامه اثرات اقتصادی منفی شیوع کرونا و تقاضا برای خرید دارایی‌های امن، به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند.

شرکت سایپا طرح جدید پیش فروش محصولات خود را ویژه اردیبهشت ماه 99 منتشر کرد.

آخرین وضعیت تعلیق نماد‌های بورسی حاکی از آن است که تا سوم اردیبهشت، 43 نماد معاملاتی بورسی به دلایل مختلف از جمله تعلیق نماد معاملاتی، برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده (انتخاب اعضا)، تغییرات بیش از 50 درصد در 15 روز متوالی، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده (در خصوص تغییر سرمایه) و نظایر آن متوقف شده اند.

ندیمی با بیان اینکه در همه 40 سال گذشته، چند آفت در رابطه با بودجه‌ریزی وجود داشته است، تصریح می‌کند: «بسیاری از تخصیص‌های بودجه در سالیان قبل، طول مدت پیدا می‌کرد و این زمان‌بری سبب می‌شد فعالیت اقتصادی به‌درستی انجام نشده و اشتغال‌زایی لازم انجام نشود. این اقدامات منجر می‌شد درآمدی عاید دستگاه یا دولت نشود و ارزانی و کاهش هزینه نصیب دولت نشود».

ممنوعیت صادرات و محدودیت‌ها معمولا در سازمان جهانی تجارت ممنوع هستند، اما استثنا‌هایی وجود دارند که اجازه می‌دهند ممنوعیت موقتی برای جلوگیری از کمبود کالا‌های غذایی یا سایر کالا‌های ضروری در کشور صادرکننده اعمال شوند.