یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

"آکسفورد اکونومیک" در گزارش ماهانه خود با تجدید نظر در چشم انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد که نیمه نخست سال 2020، تولید صنعتی جهان 7 درصد کاهش خواهد یافت.

با توجه به بالا بودن قیمت پیشنهادی فروش اوراق که نشان‌دهنده عدم کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی است، بانک مرکزی پیشنهاد مزبور را رد نموده و بنابراین در روز چهارشنبه 27 فروردین‌ماه، معامله‌ای نداشت.

عسگری پور در پایان ضمن هشدار به افرادی که قصد تغییر کاربری اراضی را دارند، تصریح کرد: دستگاه قضایی با افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند، برخورد لازم را صورت خواهد داد.

صحرائی به واگذاری مالکیت به مردم اشاره کرد و گفت: واگذاری شستا و شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه یک گام به جلو است، همچنین اجرای حاکمیت شرکتی و داشتن اعضای هیات مدیره مستقل و بهره مندی از ساختار بازار سرمایه به واگذاری مدیریت کمک می‌کند.

در هفته‌ای که گذشت گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، خودرو و قطعات، مواد دارویی، بیمه و بازنشسته، کانی‌های غیرفلزی، کانی‌های فلزی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی و سیمان با رشد مثبت بر شاخص کل همراه بودند.

بانک جهانی در رابطه با تاثیر جدی همه گیری جهانی ویروس کرونا به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر معضل اجتماعی فقر هشدار می‌دهد. از یک سو افراد جامعه در معرض بیماری قرار می‌گیرند و در نتیجه بخشی از منابع مالی دولت‌ها و شهروندان صرف مبارزه با این ویروس می‌شود. از سوی دیگر افراد درآمد خود را از دست می‌دهند. این تاثیر مستقیم و غیر مستقیم همه گیری ویروس کرونا، آسیب جدی به بخش خصوصی وارد می‌کند....

یک روز پس از انتشار گزارش تفریغ بودجه 97 از سوی دیوان محاسبات و اعلام انحراف در سیاست تخصیص ارز با قیمت 4200، دو رئیس قوه دو واکنش متفاوت به این گزارش داشتند. دولتی‌ها و در راس آن رئیس‌جمهوری به انتقاد از آن پرداختند تا جایی که روحانی بخش‌هایی از این گزارش را صد درصد غلط خواند و رئیس کل بانک مرکزی نیز توضیحاتی درباره ارقام آن ارائه کرد؛ گزارشی که از شکست سیاست دلار 4200 تومانی حکایت...

دیروز همگام با بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس تهران، دماسنج اصلی بازار سهام 19 هزار و 354 واحد دیگر به ارتفاع خود افزود تا برای اولین بار در ارتفاع 645 هزار و 762 واحدی قرار بگیرد. به نظر می‌رسد پس از کاهش فشار فروشی که روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه بازار را تحت تاثیر قرار داد، بار دیگر شاهد تقاضای سنگین بورس‌بازان برای خرید سهام هستیم.

عرضه محدود آپارتمان‌های مسکونی در بازار معاملات مسکن همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر نیز اگر خبری از اوج‌گیری قیمت خودرو‌های داخلی نیست، این موضوع با تعطیلی بازار و کاهش تقاضا (ناشی از شیوع کرونا) در ارتباط است. در واقع به نظر می‌رسد اگر ترس شهروندان از ابتلا به کرونا نبود، بازار خودرو در نیمه دوم فروردین احتمالا باز هم اوج می‌گرفت.

اکنون در بازار سوال مهم برای معامله‌گران این است: آیا مرزشکنی دلار پایه‌ای برای افزایش بعدی این ارز به سوی سطوح بالاتر است یا واقعا شاخص ارزی وارد فاز حرکتی کاهشی تازه‌ای شده است.

سریال تمام‌نشدنی رکوردشکنی‌های بورس تهران در حالی ادامه یافت که این بار در جبهه‌ای دیگر شاهد جابه‌جایی ارقام بودیم. روز گذشته، همزمان با قرار گرفتن شاخص کل در ارتفاع 645 هزار واحدی، بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه کشورمان ثبت شد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با هجوم خریداران به جمع تازه‌وارد‌های بورس پیوست. برای مقایسه کافی است بدانیم ارزش تامین مالی انجام‌شده در معاملات...

معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور وزارت اقتصاد طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری مشمول و لشکری، کمیته امداد، بهزیستی و نیرو‌های نظامی و انتظامی تامین اعتبار و در وجه دستگاه‌های اجرایی مربوط واریز شد.

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفته این نهاد بین‌المللی در حال بررسی درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران است.

مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد که نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) از روز شنبه (30 فروردین ماه) خارج از زمان معاملاتی بازار مورد معامله قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن ارائه جزئیاتی درباره طرح نظارتی ویژه ماه رمضان، قیمت کالا‌های اساسی که برای تنظیم بازار ماه رمضان عرضه می‌شود را اعلام کرد.