یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

انتقادها نسبت به مصوبه افزایش 21 درصدی حداقل مزد کارگران در حالی ادامه دارد که خبر می رسد مجلس نیز در این زمینه ورود کرده و فراکسیون کارگری درحال بررسی مصوبه شورای عالی کار و تهیه طرحی برای تغییر ترکیب اعضای شورای عالی کار است.

بنیاد برکت در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام مبنی بر پرهیز از تصدی‌گری، پس از به ثبات رسیدن و سودهی بنگاه‌های اقتصادی مشارکتی، از آن‌ها خارج شده و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. بر این اساس، بنیاد برکت تا به امروز از مجموع 350 شرکتی که با آن‌ها مشارکت داشته، از 250 شرکت خارج شده و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

هجوم نقدینگی به بازار سهام و رکوردشکنی‌های پیاپی بورس تهران سبب شده تا بازار سرمایه نه تنها به اولویت نخست سرمایه‌گذاران تبدیل شود، بلکه دولت نیز عزم خود را برای تامین مالی از این بازار جزم کند. هر چند تصمیم دولت برای واگذاری باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌های فعال بازار سرمایه از سال گذشته مطرح بود، ولی این موضوع از همان روز‌های ابتدایی سال 99 با جدیت بیشتری پیگیری شد. به‌طوری‌که این...

بزرگترین کارفرما دولت است و بخش وسیعی از کارگران با دولت همکاری دارند و براساس آمار کارگرانی که با دولت همکاری می‌کنند بی شک نرخی بالاتر از 33 درصد و دو میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌کنند.

کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مجموع اقدامات عملیاتی در خصوص حمایت از کسب‌وکار‌های متضرر در پی شیوع بیماری مذکور را پس از تایید ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و ابلاغ توسط رییس جمهور را اعلام کرد.

شورای عالی بورس با استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، موافقت کرد و قالیباف اصل ریاست این سازمان را بر عهده گرفت.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های حمایتی نظام بانکی برای کنترل اثرات اقتصادی گسترش کرونا، گفت: این بانک، تمامی تلاش خود را کرده و خواهد کرد تا اقتصاد کشور با کمترین آسیب از این گذرگاه عبور کند.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با هدف حمایت از بخش‌های اقتصادی کشور، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده زمستان 1398 تا پایان فروردین امسال برای تمامی مودیان و همچنین زمان سررسید پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده برای برخی گروه‌های اقتصادی تا پایان اردیبهشت امسال تمدید شده است.

رئیس مجمع کارگران تهران بیان کرد: برای تعیین دستمزد سال 99 کارگران حدود 40 ساعت جلسه برگزار شد، اما نتیجه حاصل شده از این جلسات نتوانست نظر نمایندگان و تشکل‌های کارگری را جلب کند.

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ورود به کانال 600 هزار واحدی، رکورد جدیدی را شکست.

معاون مهندسی سایپا تاکید کرد: حفظ سلامت کارکنان به عنوان سرمایه‌های انسانی شرکت، مهم‌ترین اولویت مدیران گروه سایپا در مسیر تولید خواهد بود و تلاش خواهیم کرد خطوط با حضور بهینه و ایمن نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه دهند.

در حالی‌که بازار مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین قرار داشتن در ماه نیمه تعطیل فروردین عملا به حالت تعطیل درآمده است اما معدود فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن در این روزها عمدتا فایل‌های نوسازی است که از سوی سازنده‌ها و مالکان املاک کلیدنخورده به متقاضیان معرفی شده است.

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: مقرر شده دولت به اصنافی که با شیوع ویروس کرونا کسب و کار آن‌ها تعطیل و متضرر شده اند تسهیلاتی با بهره 12 درصد بدهد، اما این افراد برای باز پرداخت اصل پول مشکل دارند چه برسد به اینکه بخواهند این میزان بهره را هم متقبل شوند.

شاید در خرداد و تیر سخت‌ترین شرایط اقتصادی؛ یعنی کاهش تولید ناخالص داخلی، رکود و تنگنای مالی بنگاه‌ها را شاهد باشیم. از شهریورماه اما شرایط می‌تواند از پایین‌ترین نقطه دوباره به نقطه‌ای برگردد که در اسفند 98 بوده است و در تداوم آن از مهرماه به‌بعد روند بسیار بهتری را پیش‌بینی می‌کنم که حتی ممکن است در زمستان آینده، جهش خوبی را در اقتصاد داشته باشیم.

در آخرین جلسه معاملاتی بازار سهام در هفته گذشته شاخص کل 4/ 2 درصد دیگر رشد کرد و ارتفاع خود را به 597 هزار و 254 واحد رساند تا بازدهی بورس تهران در هفته‌ای که تنها یک روز منفی داشت 9 درصد شود. در همین حال نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نماد‌ها دارد چهارشنبه با رشد 1/ 2 درصدی همراه شد تا بازدهی این شاخص هم به 5/ 9 درصد برسد. چنین رشدی بیش از هر چیز دیگر تحت‌تاثیر ارزش معاملات...

در این نشست کشور‌های تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)، تداوم تعهد خود به این توافقنامه را با هدف دستیابی و پایدار نگه‌داشتن بازار با ثبات نفت، به‌منظور تامین منافع متقایل کشور‌های تولیدکننده، اقتصاد کارآمد، تضمین عرضه منظم برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه مطمئن برای سرمایه‌گذاران را تأیید کردند.