یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک مقام قضایی، نسبت به تبلیغ و فروش تورهای ارزان قیمت در شرایطی که مرزهای کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، مسدود و پروازهای بین‌المللی تعلیق شده است، هشدار داد و از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خواست با متخلفان پیش از وقوع جرم و کلاهبرداری، برخورد کند.

بر پایه این اطلاعات تفاوت بیش از 64 میلیون و 500 تومانی بین ارزان‌ترین و گران‌ترین متراژ خانه در ایران وجود دارد و نشان می‌دهد که این اختلاف تا 516 برابر می‌رسد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با 5.86 درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح 23 هزار و 533.23 واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی 500" با 4.89 درصد ریزش تا سطح 2741.38 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش 4.7 درصدی در سطح 7952.05 واحدی بسته شد.

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی از درخواست 5میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا در ایران خبر داد و نوشت: واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می‌تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس باشد.

به باور آن‌ها حدود 1.2 میلیون حساب کاربری در مایکروسافت در ژانویه 2020 در معرض خطر هک شدن قرار گرفته است که تنها انجام یک اقدام ساده می‌توانست جلوی نفوذ هکر‌ها را بگیرند و امنیت حساب‌های کاربری آن‌ها را حفظ کند. این اقدام ساده بدون شک فعال سازی قابلیت احراز هویت دو یا چند مرحله‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با طی چند مرحله هویت اصلی آن‌ها توسط هوش مصنوعی مایکروسافت شناسایی شود.

جهش قیمت مسکن در تهران طی سال 97 و ادامه آن دست‌کم تا نیمه امسال باعث شد «فاصله متعارف» قیمت ملک بین پایتخت و دیگر شهرهای کشور به «شکاف بزرگ» تبدیل شود.

موجودی ذخیره فایل‌های بزرگ‌متراژ نزد بنگاه‌های املاک در 20 روز اخیر تقریبا بدون تغییر مانده است، طوری که به نظر می‌رسد رکود این بخش از بازار معاملات مسکن سنگین‌تر از بخش‌های دیگر است.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند تا یکماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمت‌ها داشتند و حاضر نبودند خودرو‌های خود را به قیمتی کمتر از قیمت‌های اعلامی خود به‌فروش برسانند، حال آنکه هم‌اکنون در بازار بی‌مشتری، این خریداران هستند که با چانه‌زنی قدرت بازار را به‌دست گرفتند.

در 10 روز اخیر دامنه نوسان دلار تنها به 300 تومان رسیده است؛ برخی فعالان باور دارند در صورت ادامه این روند امکان افت بیشتر قیمت وجود دارد؛ چرا که تمایل ورود معامله‌گران جدید به بازار کاهش پیدا می‌کند. در این میان، بازارساز نیز در روز‌های اخیر یک سیگنال کاهشی به بازار ارسال کرده است.

بازار کشوری معاملات ملک در سومین فصل از سال جاری با یک تغییر معنادار در تورم مسکن استانی همراه شد. آمار رسمی از نبض قیمت مسکن 31 استان کشور در پاییز 98 حاکی است تورم ملکی 30 استان بعد از یک‌سال‌ونیم جاماندگی از رشد قیمت‌ها در پایتخت، سرانجام در پاییز امسال از تورم مسکن تهران جلو زد. با این اتفاق، شکاف شدید قیمت ملک بین پایتخت و شهر‌های دیگر در مسیر کاهش قرار گرفت.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: قرار نیست که هیچ کدام از پمپ بنزین‌های سطح کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شود و موضوعی که در فضای مجازی منتشر شده، تنها یک شایعه است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصادیق کسب و کار‌هایی که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان خواهند بود را اعلام کرد.

شاخص کل بازار سرمایه امروز برخلاف روز‌های گذشته، روند صعودی به خود گرفت و در ساعات میانی معاملات مرز 522 هزار واحد را هم رد کرد، اما در نهایت در رقم 520 هزار و 211 واحد ثابت ماند.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش کرده که برخی آژانس‌های مسافرتی و هوایی از پرداخت هزینه کنسلی بلیت پرواز‌ها و سفرها، خودداری کرده‌اند. انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری هم به سازمان هواپیمایی نامه نوشته که شرکت‌های هواپیمایی تا حالا یک ریال از بابت کنسلی بلیت‌ها به آژانس‌ها برنگردانده‌اند که آن پول به دست مردم برسد.

یک عضو کانون عالی شورا‌های اسلامی کار با اشاره به زیان وارده به بسیاری از مشاغل خدماتی و کسب و کار‌های کوچک به دلیل شیوع کرونا بر لزوم حمایت از کارگاه‌های تولیدی و کسب و کار‌های خرد و کوچک تاکید کرد.