یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، دلیل اختلال امروز در معاملات بازار سرمایه را ایجاد صف‌های خرید سنگین در فرابورس ذکر کرد و گفت: مشکل نرم افزار معاملات آنلاین کارگزاری‌ها - که روز شنبه با مشکل مواجه شده بود - برطرف شده است.

به دنبال عدم دستیابی به توافق کاهش تولید و تخفیف عربستان برای فروش نفت خود به مشتریان اروپایی و آسیایی، امروز در آغاز معاملات، قیمت نفت 30 درصد سقوط کرد و به کانال 30 دلاری وارد شد. توافق سه ساله اوپک با روسیه روز جمعه با رد پیشنهاد کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای تولید نفت از روسیه پایان یافت.

رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی از کاهش 70 درصدی خرید و فروش لوازم خانگی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: به همین دلیل قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته است.

چهارشنبه گذشته (14 اسفندماه) متن بودجه سال 99 کل کشور که در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب و برای تایید شورای نگهبان به عنوان «قانون بودجه 1399 کل کشور» به این شورا ارسال شده، منتشر شد. آنچه در قانون بودجه جلب توجه می‌کرد مجاز بودن واردات خودرو بود که پس از دو سال اجازه داده شده بود.

شکست مذاکرات نفتی اوپک و متحدانش تاثیر شدیدی بر بازار سهام منطقه داشته است. آن‌طور که بلومبرگ گزارش میدهد، روز گذشته قیمت سهام آرامکو (شرکت دولتی نفت عربستان که اواخر سال گذشته میلادی 5درصد آن عرضه عمومی شد) روز گذشته نزدیک به 9 درصد کاهش یافت و برای اولین بار به کمتر از قیمت عرضه اولیه رسید.

سال 99 از نظر صاحب‌نظران سال آسانی نخواهد بود. سال آینده، اولین سال مجلس یازدهم خواهد بود، اما برخی نگاه امیدوارانه‌ای به مجلس آینده ندارند. با این حال، میرزاخانی یک نگاه خاکستری به مجلس یازدهم دارد، از نظر او نباید رفتار انسان‌ها را هنگامی که در قدرت هستند با زمانی که جایگاهی معمولی دارند یکی گرفت و قدرت تغییر را فراموش کرد.

مطابق لایحه بودجه سال 99، همه حساب‌های بانکی فاقد شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) معتبر با هدف مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی تا پایان خرداد سال آتی مسدود می‌شوند.

شبکه بانک‌های دولتی و خصوصی کشور برای تعویق پرداخت اقساط تسهیلات اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان این که بحث دریافت مالیات از خانه‌های خالی به سال 1366 برمیگردد که به دلیل هزینه بر بودن اجرایی نشد بیان کرد: در رویکرد جدید از یک تقاطع اطلاعاتی استفاده می‌کنیم که مکانیزم‌های تشخیصی برای راستی‌آزمایی خالی بودن یا دارای سکنه بودن واحد را داریم.

بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با حمایت از صاحبان کسب‌وکار و سایر اشخاص نظرات متفاوتی در رابطه با مشمولیت افراد مطرح است، این در حالی است که اقساط وام‌های قرض‌الحسنه کلیه افراد به تعویق خواهد و برای گروه خاصی نیست، بنابراین حتی کارمندان و سایر افراد با حقوق ثابت نیز مشمول این مصوبه شده و می‌توانند از آن استفاده کنند.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از تعلیق تمام پروازهایش در مسیر‌های اروپایی خبر داد.

بنیاد مستضعفان درپی شیوع ویروس کرونا و کمک به کسبه‌هایی که به این بنیاد اجاره بها پرداخت می‌کنند اعلام کرد که آن‌ها بابت اسفند و فروردین ماه هیچ اجاره‌بهایی نیاز نیست بپردازند.

اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در برزیل به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: به منظور کاهش تردد شهروندان فروش محصولات میادین میوه و تره بار بصورت آنلاین انجام می‌شود.

با ورود کرونا به کشور، بازار موبایل هم بی‌نصیب نماند و درحالی‌که پیش از این افزایش نرخ دلار به گرانی گوشی منجر شده بود، تقاضا برای خرید این کالا که به نظر می‌رسد در این شرایط در اولویت مردم نیست، حدود 30 تا40 درصد کاهش یافته است.

کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 99 برای شناسایی و حذف سه دهک بالای درامدی از فهرست یارانه بگیران موافقت کرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به انجام این کار شد.