یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

براساس بخشنامه بانک مرکزی، طبق روال سال‌های گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، میزان برداشت نقدی درون بانکی از دو میلیون ریال به پنج میلیون ریال افزایش یافته است.

باتوجه به اینکه بیشتر مصرف‌کننده برنج‌های خارجی اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، می‌توانیم بگوییم به هدفمان رسیده‌ایم. همچنین برنج خارجی یک اهرم برای کنترل قیمت برنج داخلی است، زیرا اگر دلار 4200تومانی برداشته شود، برنج خارجی 8هزارتومانی دو تا سه برابر شده و قیمت برنج داخلی نیز به‌تناسب افزایش خواهد یافت.

دستیابی به بازدهی 205 درصدی برای شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی سال جاری در حالی میسر شده که هنوز دو هفته کاری دیگر تا پایان سال باقی مانده است. واقعیت این است که در هیچ کدام از سال‌های فعالیت بورس اوراق بهادار تهران چنین میزانی از رشد سابقه نداشته است. در واقع، مقایسه این میزان رشد با دوره‌های قبلی حکایت از اختلاف شدید بازدهی بورس در سال جاری دارد.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال 99 با بیان این که برخی برداشت‌ها این بوده که بودجه را نمی‌توان اصل هشتاد و پنجی (بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق به نیابت از صحن علنی) کرد، گفت: رهبری به تمامی موضوعات اشراف دارد و با این اشراف موافقت کردند که مصوبه تلفیق به استناد اصل هشتاد و پنج به شورای نگهبان برود.

کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند براساس مصادیق اعلامی دولت، ودرخواست مشتری، مساعدت لازم را به عمل آورند. بالطبع بانک مرکزی نیز در کنار مدیران محترم بانکها خواهد بود و درصورت نیاز به حمایت مالی، پشتیبانی لازم را از آنها به عمل خواهد آورد. به امید خلاصی هر چه زودتر ملت بزرگ ایران از این ویروس، و عادی شدن فعالیتهای اقتصادی کشور".

غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در نامه‌ای به رییس‌جمهور با اشاره به تاثیرات کرونا بر اقتصاد، ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت کسب‌وکار‌های خدماتی، کوچک و متوسط و بنگاه‌های بزرگ بالادستی، 8 پیشنهاد بخش خصوصی را مطرح کرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان از تعیین قیمت مصوب برای ماسک خبر داد و نرخ عرضه ماسک N. 95 را 15 هزار تومان و ماسک سه لایه را 4100 تومان اعلام کرد.

سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با کرونا و حفظ سلامت کارکنان و ارباب رجوع ابلاغ کرد که بر این اساس ارائه خدمات الکترونیکی توسط کارکنان دستگاه‌ها به شکل دورکاری بلامانع است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: به منظور تامین نیاز‌های داخلی صادرات الکل ممنوع است.

برنامه جدید کاری سایپا در ادامه تمهیدات قبلی برای جلوگیری از شیوع کرونا نظیر گندزدایی فضا‌های عمومی، ضدعفونی کردن سطوح و سالن‌های تولیدی، تست مداوم پرسنل و کنترل مبادی ورودی شرکت، ارتقای مهارت کارکنان در خودمراقبتی و سایر پروتکل‌های مدنظر سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با بیان این‌که تام نه فقط برای ایران‌خودرو که برای کشور یک سرمایه محسوب می‌شود، گفت: باید بتوانیم از ظرفیت‌های این شرکت به بهترین نحو بهره ببریم و ایده استفاده از تکنوسنتر در گروه صنعتی نیز در راستای استفاده از بازوان اجرایی قوی مثل تام است.

سخنگوی دولت موضوع معوق شدن سررسید وام‌های فعالان اقتصادی را تلویحا اعلام کرد که این موضوع همان طور که عنوان شد در راستای همکاری با این بخش‌ها در شرایط فعلی است.

سخنگوی شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی با اشاره به بررسی دو مرحله‌ای وضعیت مشمولان طرح حمایت معیشتی در خرداد و آذر هر سال، تاکید کرد که لیست مشمولان این طرح خرداد99 دستخوش تغییر خواهد شد.

شاخص کل بورس با برقراری آرامش در بازارهای جهانی در روز دوشنبه، مسیر رو به رشد خود را ادامه داد و با جهش 13 هزار و 745 واحدی (معادل 7/ 2 درصد) توانست علاوه بر جبران کامل ریزش ابتدای هفته، وارد کانال جدید 529 هزار واحدی شود. همچنان قدرت نقدینگی مهم‌ترین عاملی است که هرگونه ریسک سیستماتیک را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. اما همزمان بهبود قیمت‌ها در بازار جهانی نیز مزید بر علت شد تا سهام...