یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

در حالی که نرخ خرید تضمینی گندم هنوز محل بحث و جدل بین نهاد‌های مسئول است، توضیحات عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و سخنگوی سازمان برنامه و بودجه، علت ارزان‌تر بودن گندم 3500 تومانی وارداتی نسبت به گندم 3000 تومانی داخلی را مشخص کرده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی علت تغییر تابلوی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی را حضور ناو کره‌ای در خلیج فارس و افزایش قاچاق لوازم خانگی به ایران عنوان کرد.

شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) دو هزار و 908 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم 461 هزار و 988 واحد رسید.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از جمع‌آوری تابلو‌های شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی است، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید طی دو سال اخیر این شرکت‌ها محصولی به بازار عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند.

سید شمس‌الدین موسوی چاشمی درباره ویژگی‌های فنی این پروژه گفت: خط لوله انتقال نفت خام از غرب کارون به سواحل مکران، که به خط لوله گوره - جاسک معروف است، طولی حدود 1100 کیلومتر دارد و برای انتقال یک میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین به سواحل مکران برنامه‌ریزی شد است.

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عزم دولت پررونق کردن بازار سرمایه است، گفت: اگر اتفاقی در عوامل اصلی بازار رخ ندهد، همچنان فضای مثبتی برای رشد بازار سرمایه و رکوردشکنی‌های جدید شاخص بورس برای امسال و سال آینده وجود خواهد داشت.

بیژن زنگنه درباره سهمه بنزین نوروزی گفت: این موضوع را در دولت مطرح کردم آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که پیشنهادات در این زمینه مطرح شود.

ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک"کامن ولث" گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه چیز سایه افکنده است. با توجه به این‌که اقتصاد چین 17 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد، ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله‌گران را نگران کرده است.

شرکت ایران خودرو طرح پیش فروش محصولات خود را به صورت محدود روز شنبه 26 بهمن ماه آغاز می‌کند.

معاون فنی گمرک ایران ضمن اعلام وضعیت ترخیص تمامی خودرو‌های دپو شده گفت که در راستای اجرای مصوبه هیات دولت باید ثبت سفارش برای ترخیص برخی از خودرو‌هایی که فاقد ثبت سفارش هستند از سر گرفته شود.

در روز‌های اخیر شاهد یک رویداد تازه بوده‌ایم که بر مبنای آن نه‌تن‌ها قیمت‌های دلار در بازار آزاد به‌صورت خزنده به محدوده 14 هزار تومان رسیده بلکه قیمت‌گذاری کالا‌ها از جمله محصولات فولادی (عمدتا شمش) و شیمیایی (عمدتا پلیمرها) نیز تا حد زیادی با ارزش‌گذاری براساس نرخ آزاد ارز هماهنگ شده است. به این ترتیب، برای نخستین‌بار از ابتدای سال97، بازار کالایی درحال تطبیق خود با نرخ‌های ارز آزاد...

در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز در واکنش به افت قیمت دلار راه کاهشی را در پیش گرفت و 40 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. در آخرین ساعات روز پنج شنبه، بر اساس گزارش سایت اتحادیه سکه و جواهر، هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد با قیمت 5 میلیون و 75 هزار تومان به فروش می‌رسید.

آمار‌های بانک مرکزی در آذرماه حاکی از دو رخداد مهم در متغیر‌های پولی است. نخست اینکه رشد پایه پولی با ثبت رقم 2/ 28 درصدی به بیشترین سطح در هفت سال اخیر رسیده است. بر اساس آمارها، علت اصلی رشد پایه پولی، رشد خالص دارایی خارجی بانک مرکزی بوده که متاثر از تجدید ارزیابی و تسعیر نرخ ارز، تغییر روش در خرید ارز نفتی دولت و کاهش تسهیلات خارجی بوده است. پیش‌تر دلیل عمده رشد پایه پولی، افزایش...

صاحب‌نظر برجسته بخش مسکن منشأ ایجاد بن‌بست در بخش‌های مختلف بازار مسکن اعم از بازار ساخت‌وساز و معاملات خرید ملک را تشریح کرد.

با توجه به افزایش هزینه کالا‌های مصرفی و بالا بودن هزینه رانندگان ناوگان تاکسیرانی به طور حتم افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی در سال آینده با شیب ملایم انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: دولت، ظرفیت خوبی برای تامین کسری بودجه به وسیله اوراق بدهی، با حفظ پایداری مالی دارد.