یک‌شنبه 15 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

در حاشیه جلسه هیئت وزیران دو خودروی جدید تولید داخل ایران‌خودرو با حضور رئیس جمهور و وزیر صمت معرفی شد.

«دو برند کره‌ای که هفته قبل از ایران رفتند 30 سال شیره مردم را کشیدند. این دو شرکت هر کاری که خواستند کردند و جنس‌شان را با هر قیمتی که دل‌شان خواست فروختند، اما وقتی تحریم‌ها پیش آمد و دیدند به تنگنا افتاده‌ایم، گفتند خداحافظ. آنقدر از بازار ایران سود برده‌اند که برای هفت جد و آباءشان بس است. من خبر موثق دارم که شرکت واسطه ایرانی برای هر قلم جنس این دو شرکت بین یک و نیم تا دو میلیون...

رئیس کل بانک مرکزی از تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان بدهکار بانکی خبر داد.

بر اساس این گزارش و بر مبنای اطلاعات واصله و شنیده‌ها، مشخص شد او در پرونده شش‌میلیارد‌و 656 میلیون یورویی پتروشیمی و کاتالیست‌های تقلبی نقش داشته و به همین دلیل هم‌اکنون از کشور متواری شده است. در پرونده پتروشیمی نام 14 متهم به چشم می‌خورد که برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده و بر اساس این کیفرخواست، اتهام این افراد مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی است.

به گفته فعالان، بازارساز با این قیمت‌گذاری نشان داد که نگران افزایش بیشتر قیمت دلار نیست و احساس می‌کند که روند معاملات را در دست دارد. او از طریق افزایش قیمت مانع از ورود تقاضای کاذب به بازارها می‌شود و از طریق بالا بردن نرخ فروش خود زمینه‌ساز آن می‌شود که بتواند ارز بیشتری را از کف بازار جمع کند.

علاوه بر این رانا با قیمت 105میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 105 میلیون تومان، پژو 2008 با قیمت 433 میلیون تومان و سمند EF7 با قیمت 116 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

تیراژ خودرو‌های داخلی در شرایطی این روز‌ها به ادعای خودروسازان افزایش یافته که شواهد و قرائن نشان می‌دهد کیفیت آن‌ها رضایت بخش نیست و نسبت به دوران پیش از تحریم، افت کرده است. این موضوع بیش از هر چیز دیگری با سطح کیفی قطعات در ارتباط است، چه قطعاتی که از داخل تامین می‌شوند و چه تامین شده‌ها از خارج.

بررسی‌ها درباره منشأ کاهش سرمایه‌گذاری ساختمانی در بافت فرسوده و همین‌طور سایر مناطق شهری نشان می‌دهد سه عامل در افت قابل توجه ساختمان سازی در پایان 9 ماه منتهی به آذر اثرگذار بوده است. عامل نخست مربوط به افزایش قیمت بنزین و پیش بینی فعالان ساختمانی در اثرگذاری این فاکتور بر افزایش هزینه‌های ساخت وساز به ویژه در بخش حمل و نقل است.

به غیر از شیوع ویروس کرونا، توافق اوپک پلاس دیگر تهدید رشد اقتصادی کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس اعلام شده است. آژانس رتبه‌بندی اس‌اندپی گلوبال پلاتس می‌گوید تمدید توافق نفتی اوپک پلاس به فراتر از ماه مارس می‌تواند به اقتصاد این کشور‌ها آسیب بزند و آن‌ها را از تعادل مالی خارج کند. براساس این گزارش، چنین تصمیمی می‌تواند برآورد اس‌اندپی گلوبال از حساب مالی و جاری این کشور‌ها را تغییر دهد....

زنگنه با اشاره به مشکلاتی که بخاطر آتش سوزی های پتروشیمی در خوزستان رخ می دهد، گفت: پایه و اساس مرکز آموزش آتش نشانی نفت کشور در مناطق نفتخیز است و در این زمینه اقدامات خوب دیگری را پیگیری خواهیم کرد.

دستورالعمل اجرایی خرید تضمینی گندم داخلی در سال 1399 ابلاغ شد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قیمت تمام‌شده واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن 25 درصدارزان‌تر می‌شود، وعده اتمام واحد‌های این طرح را تا سال 1400 داد.

مدیرعامل ایران خودرو بیان کرد: 30 درصد محصولات با موتور پایه گاز در سال آینده وارد بازار خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: برخی می‌گویند که سطح مقاومت 14 هزار تومان نرخ ارز شکسته شده است، اما باید به یاد داشت که در یک سال گذشته حدود سه بار این سطح شکسته شده، اما بانک مرکزی توانست بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها متعادل شود.

طرح جدید پیش فروش محصولات شرکت ایران خودرو از فردا چهارشنبه (30 بهمن) آغاز خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از آغاز فرآیند ثبت نام حذف شدگان مسکن ملی از یکم تا 10 اسفند خبر داد.