دوشنبه 16 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

سال 2019 با سیاست‌های متفاوت بانک‌های مرکزی به خاطر سپرده خواهد شد. موج پول ارزانی که از سوی سیاست‌گذاران فراهم شده بود تا بازار اوراق شیب صعودی بگیرد و بازدهی‌های منفی از سیستم‌ها خارج شود. دوربرگردان سیاسی فدرال‌رزرو که منجر به کاهش نرخ بهره شد، سرمایه‌گذاران را در سردرگمی قرار داد.

شاخص بورس تهران در معاملات روز گذشته با ثبت رشد 5818 واحدی (معادل 57/ 1 درصد) از سطح 369 هزار واحدی عبور کرد و به عدد تاریخی 375 هزار و 547 واحد رسید. با این حساب رشد دماسنج اصلی بازار از ابتدای سال جاری از 110 درصد گذشت.

توصیه ما این است که حتما پس از ظاهر شدن عبارت "لطفا کارت خود را بردارید"، به خروج کارت خود اقدام کنند چراکه در غیر این صورت، ممکن است یک یا دو لیتر کاهش سهمیه برای فرد اتفاق بیفتد و علت این است که هنوز ارتباط قطع‌کن نازل با سامانه برقرار نشده است.

افرادی که در دور اول سبد حمایت معیشتی (یارانه معیشتی) دولت را دریافت نکردند و درخواست خود را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت کرده‌اند، چنانچه درخواست آن‌ها تایید شده باشد یارانه معیشتی دو دوره به صورت یکجا و در زمان تعیین شده که اعلام می‌شود برای سرپرست خانوار واریز می‌شود.

تولید بیش از 40 هزار دستگاه در آذرماه که میانگین نزدیک به دو هزار دستگاه تولید در روز‌های کاری آخرین ماه پائیز است، نشان می‌دهد، گروه خودروسازی سایپا موفق شده با برنامه‌ریزی مناسب، تکیه بر توان داخلی و اجرای موفق پویش ملی بومی‌سازی قطعات خودرو، تا اندازه زیادی در حوزه‌های خودرو‌های قابل تولید، تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر کرده و به چالش بکشد.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با 108 واحد رشد به رقم 4931 واحد رسید. تعداد و ارزش معاملات در فرابورس نیز مانند بورس با کاهش مواجه بود و معامله‌گران 327 هزار معامله انجام دادند که 13 هزار و 923 میلیارد تومان ارزش داشت.

گوجه‌فرنگی درجه 1 در خرده فروشی‌ها کیلویی 9 هزار تومان، درجه 2 کیلویی 7 هزار تومان، درجه 3 کیلویی 5500 تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس آن‌چه شورای پول و اعتبار تصویب کرده سقف تسهیلات مسکن از 60 میلیون تومان برای تهرانی‌ها به 100 میلیون تومان افزایش یافته و سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهر‌های با جمعیت بیش از 200 هزار نفر به 80 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری به 60 میلیون تومان رسیده است.

طبق قوانین امور گمرکی، مسافران ایرانی یا غیرایرانی که از خارج کشور یا از مناطق آزاد تجاری صنعتی وارد کشور میشوند، علاوه بر اسباب سفر و اشیای شخصی مستعمل همراه خود (که به‌شرط غیرتجاری بودن از پرداخت پایه حقوق ورودی معاف‌اند)، می‌توانند یک بار در سال کالا به‌ارزش حداکثر 80 دلار با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی به‌شرط غیرتجاری بودن وارد سرزمین اصلی کنند و مازاد بر ارزش مذکور...

در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت معامله شده 310.4 میلیون ریال مربوط به منطقه یک و کمترین آن با 65.1 میلیون ریال مربوط به منطقه 18 است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل (آذرماه سال 97) به ترتیب 42.3 و 55 درصد افزایش یافته است.

اگر نرخ سود این تسهیلات مانند گذشته 17.5 درصد و 12 ساله باشد، حداکثر مبلغ اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و 331 هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و 997 هزار تومان خواهد بود.

کم و کسری بودجه 99 چقدر است؟ این سوال در روز‌های اخیر، پاسخ‌های متعددی بین 55 تا 200 هزار میلیارد تومان داشته است. دولت مدعی است که بودجه تراز بسته شده و متوجه هیچ کسری قابل‌توجهی نخواهد شد. از آن سو منتقدان برآورد دولت از میزان فروش نفت و فروش اموال و دارایی‌ها را دو پاشنه آشیل بودجه می‌دانند. در تازه‌ترین تخمین، مرکز پژوهش‌ها میزان کسری را 131 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. اما به...

در دومین روز کاری هفته، سکه تمام بهار آزادی به زیر کانال 4 میلیون و 600 هزار تومانی بازگشت و دلار نیز از نقطه مقاومتی 13 هزار و 200 تومانی عقب‌نشینی کرد. روز یکشنبه، شاخص ارزی 20 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 13 هزار و 190 تومان رسید. سکه نیز در واکنش به افت دلار در روزی که بازار‌های جهانی تعطیل بودند، 15 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 میلیون و 595 هزار...

تعداد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در قانون بودجه سال‌های 1397 و 1398 به ترتیب 381 و 385 عنوان است. تعداد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در لایحه بودجه سال 99 نیز 382 عنوان پیش‌بینی شده که 371 عنوان مربوط به شرکت‌های دولتی، 9 عنوان مربوط به بانک‌ها و دو عنوان مربوط به مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است.

از مجموع 371 شرکت دولتی در لایحه بودجه سال 99، 197 شرکت زیان‌ده بوده‌اند؛ یعنی هزینه‌های آن‌ها بیشتر از درآمدشان است. وضعیت عملکرد شش‌ماهه منابع و مصارف بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت نشان می‌دهد بالغ بر 869‌هزار‌و 703 میلیارد تومان منابع حاصل شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش سالانه «دورنمای انرژی جهان» پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی برای نفت در اواسط دهه 2020 به پیک خود خواهد رسید و در دهه 2030 ثابت می‌ماند.