دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران از مهاجرت کارگران حرفه‌ای به عراق، ترکیه و عمان ابراز نگرانی کرد و گفت: خواسته کارگران اجرای ماده 41 قانون کار مبنی بر حفظ قدرت خرید و تعیین مزد با لحاظ تورم واقعی و سبد معیشت است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید و جوجه ریزی ماه‌های اخیر، ثبت سفارش واردات مرغ باید متوقف شود.

سهمیه بنزین آزاد و یارانه‌ای از روز دوشنبه شامل تغییراتی شد. اما کارت سوخت پس از این تصمیم چه تغییراتی کرد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور را افزایش دادند.

منظره اقتصاد جهانی در سال 2024 مجموعه‌ای جذاب از کشور‌های پیشرو در ثروت و رفاه برای شهروندانشان را نشان می‌دهد. فهرست امسال از ثروتمندترین کشور‌های جهان، بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی، نگاهی به راهبرد‌های متنوع و ویژگی‌های اقتصادی منحصر به فردی می‌اندازد که کشور‌ها را به بالای جدول ثروت می‌رساند.

رئیس کل گمرک اعلام کرد: در دی ماه امسال 5.4 تن شمش طلا به ارزش 352 میلیون دلار وارد کشور شده است.

تنش‌های خاورمیانه طی 3 ماه گذشته به شکلی دومینووار افزایش یافته و در سایه این تحولات نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت قیمت انرژی نیز ایجاد شده است. با ایجاد تنش بین یمن و ائتلاف آمریکا در دریای سرخ از یک سو و ادامه جنگ در غزه از سوی دیگر در کنار تنش‌های ایران و اسرائیل پرسش‌هایی درباره بازار انرژی در منطقه مطرح است، عبدالله باباخانی، کارشناس بین المللی بازار انرژی در گفتگو با فرارو بر تاثیر...

منصور اکنون رئیس امپراتوری‌ای 6 میلیارد دلاری است، اما اعضای خانواده او زمانی بی پول شده بودند. اکنون او در صدر فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. او توصیه می‌کند هنگام طراحی یک کسب و کار ابتدا متوجه شوید که چه چیزی در بازار کم است. آن چه را که دیگران نمی‌توانند انجام دهند را مشخص کنید. هم چنین، بیاموزید که چگونه کاری را انجام دهید که هیچ کس دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز یارانه مادران دارای فرزند شیرخوار به حساب سرپرستان خانوار، خبر داد.

یک اقتصاددان، گفت: سازمان برنامه و بودجه برنامه‌های توسعه، قبل را کپی می‌کنند و همان‌ها را می‌نویسند و دولت نیز سیاست «از این به آن ستون فرج است» را در پیش گرفته، در حالی‌که کشور در خیلی از مسائل به مشکل جدی خورده است.

بحث در خصوص میزان افزایش حداقل حقوق در سال 1403 در هفته‌های اخیر داغ بوده و کشمکش‌هایی هم میان دولت و مجلس در این زمینه وجود داشته است؛ اما با تصمیم تازه‌ای که برای حقوق کارمندان گرفته شده، فاصله میان حقوق کارمندی با کارگری عمیق‌تر هم شده است.

منفعت فعلی نسل بازنشسته یا نزدیک به بازنشستگی، قواعد سخاوتمندانه بازنشستگی است؛ اما چون صندوق‌ها ماهیت بین‌نسلی دارند باید اصلاحاتی کرد که ضمن آن‌ها انصاف در منافع بین‌نسلی رعایت شود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: دولت نمی‌تواند بیش از 20 درصد حقوق کارمندان دولت را افزایش دهد؛ هر یک درصد افزایش حقوق کارمندان دولت به 10 هزار میلیارد تومان افزایش منابع نیاز دارد اما دولت افزایش 20 درصدی را پذیرفته است.

هنگامی که برای واردات ارز نیمایی 28500 تومانی تخصیص می‌دهید، کافی است برای واردات یک کالا، قیمت گران‌تری از بازار جهانی تعیین شود. مثلا به جای هر کیلو یک دلار آن را کیلویی 1.5 دلار وارد کنند. طبیعی است که اضافه بر یک دلار را در جای دیگری در خارج به حساب خود می‌ریزند و جنس گران وارد می‌شود. در داخل هم آن جنس را براساس همان قیمت 1.5 دلار و با تبدیل به ریال به قیمت ارز آزاد می‌فروشند....

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تعرفه برق و گاز واحد‌های مسکونی و تجاری را در سال آینده تعیین کردند.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: اقدامات لازم برای صادرات برق ایران به ترکیه تقریبا تمام شده، اما هنوز اجرایی نشده است، ظرفیت خوبی برای صادرات برق به ترکیه ایجاد خواهد شد.