دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف، گفت: کاهش بی ثباتی اقتصادی، کنترل سریع تورم، کاهش کسری بودجه، افزایش درآمد‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های بیهوده مالیاتی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح سیاست‌های کج دار و مریز ارزی و نظام وارداتی، کاهش تغییر مکرر قوانین اقتصادی از جمله سیاست‌هایی است که برای ایجاد ثبات اقتصادی ضروری است.

طبق اظهارات مقامات دولتی قبل از توافقنامه تجارت ترجیحی تجارت ایران با اوراسیا 2.5 میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌شود با اجرای توافقنامه آزاد تجارت با این اتحادیه تا 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک سال اخیر نرخ مشارکت در کل کشور با افزایش 0.5 واحد درصدی از 41 درصد در پاییز 1401 به 41.5 درصد در پاییز 1402 رسیده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معیشت مردم باید در بودجه سالیانه ارتقا پیدا کند، در غیر این صورت بودجه فاقد تاثیر پذیری اجتماعی خواهد شد، گفت: یکی از راهکار‌ها این است که سازمان برنامه و بودجه با مقداری صرفه جویی به دنبال ارتقای شرایط معیشتی برخی اقشار خدوم و زحمت کش باشد و به اصطلاح ترمز بریز و بپاش را بکشد! بنابراین برای مجلس پذیرفتنی نیست که مشکلات در برخی امور را دیده و...

شهرداری تهران، بودجه سال آینده خود را افزایش داده است.

تورم اقلام خوراکی در سال‌های اخیر به شکل پلکانی افزایش یافته است این افزایش تا حدی پیش رفته که اقشار کم درآمد و اسیب پذیر جامعه در خرید ساده‌ترین اقلام خوراکی با مشکلاتی جدی مواجه شده اند. حسین راغفر، اقتصاددان در گفتگو با فرارو، بخش عمده‌ای از این مشکل را به عدم توجه به ریشه‌های تورم کشور و برنامه ریزی‌های سطحی برای مهار تورم مرتبط می‌داند.

رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی طی یک‌سال اخیر سه‌برابر شده که این رقم طی یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

یک کارشناس اقتصادی گفت: امروز بانک مرکزی دیگر به صورت بی هدف ارز پاشی نمی‌کند، یعنی این بانک تا آن جا که می‌تواند با «منابع خود بازار» در بازار ارز مداخله می‌کند که باید مداخله فعال خود را در بازار بیشتر کند.

عضو کمیسیون کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش حقوق‌ها منابع مشخص دارند، به صورت مثال منابع افزایش حقوق کارکنان وزارت جهاد کشاورزی مشخص است، در این شرایط نیازی به افزایش قیمت ارز و بنزین نیست و نمی‌دانیم رئیس سازمان برنامه و بودجه چرا چنین مباحثی را مطرح کرده و این موضوعات لازم و ملزوم یکدیگر نیستند.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، گفت: گشایش‌های اقتصادی نبایستی به قیمت تحمیل کسری بودجه باشد؛ دولت جبران کسری بودجه، تحمیل شده را چگونه پاسخ دهد؟

وزیر اقتصاد، گفت: طبق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به آذر امسال به 27 درصد رسیده است؛ این رقم نسبت به نرخ رشد آذرماه سال گذشته که رقم 33.4 درصد بود، بیش از 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مصوبات روز‌های گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بخش حقوق و دستمزد، هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نانوایی‌ها به گونه‌ای بود که اعتراض رییس سازمان برنامه و بودجه را در کمیسیون تلفیق در پی داشت.

«در چند روز اخیر، گروه‌هایی برای افزایش نرخ ارز اقدام کردند، اما بانک مرکزی تلاش کرد تا مشکلی در این بخش، رخ ندهد.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403، گفت: مهم‌ترین ویژگی بودجه سال آینده، این است که کسری و نرخ تورم آن به نسبت سال جاری کمتر شده است.

براساس آنچه که یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرده، قرار است در لایحه بودجه سال آینده حداقل حقوق دولتی 10 و حداکثر آن 70 میلیون تومان باشد.

گزارش ریسک جهانی مجمع جهانی اقتصاد، شدیدترین خطراتی را که ممکن است در دهه آینده با آن مواجه شویم، در پس‌زمینه تغییرات سریع تکنولوژیکی، نااطمینانی اقتصادی، گرم شدن سیاره و درگیری‌ها بررسی می‌کند.