دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

عباس علی آبادی وزیر صنعت با بیان جزئیاتی از آمار واردات خودرو به کشور گفت: واردات خودرو از برند‌های سوزوکی، تویوتا، کیا، هندا و خودرو‌های چینی نظام گرفته و روال پیدا کرده است.

پلیس امنیت اقتصادی فراجا برای مبارزه با جرائم و مفاسد اقتصادی و ارائه اطلاعات مفسدین از مردم کمک خواست.

حرف کارشناسی در بازار مسکن ایران برای حل بزرگ‌ترین بحران اقتصادی ایرانی ها، شنیده نمی‌شود؛ احتمالا به دو دلیل مشخص. سیاستگذار مسکن در سال‌های اخیر، در مواجهه با جهش قیمت مسکن ناشی از جهش بی سابقه «خرید غیرمصرفی ملک» نه‌فقط در شهر تهران که تقریبا در همه شهر‌های ایران، تنها یک سیاست را جلو برد و آن «خانه سازی دولتی با تعریف تیراژ میلیونی» بوده است.

رئیس جمهور در اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی گفت: بانک‌ها و موسساتی که اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته اند، فورا تعیین تکلیف شوند.

این بسیار ضروری و مهم است که بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت، درک درستی از مفهوم «طول دوره تورم» و شدت «تورم‌های مدت دار» داشته باشند و احساس نکنند که در سال 1402 تورم، 40 درصد است، پس این 40 درصد، همان 40 درصد سال 1397 است. من معتقدم تورم 40 درصد سال 1402 شاید معادل تورم 100 درصدی باشد که مثلا در سال 1397 در کشور اعمال می‌شد؛ چرا که طول دوره تورم مدام ادامه پیدا کرده است.

معاملات روز گذشته بورس تهران نیز با کاهش ارتفاع نماگر‌های تالار شیشه‌ای همراه شد. در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران، 0.36‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و نهایتا در سطح 2‌میلیون و 168‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با افت 0.04‌درصدی همراه شد.

محمود خاقانی گفت: صنعت نفت، در آن زمان، هدف اصلی حملات دشمن در دوران جنگ تحمیلی بود. کارکنان این صنعت از پیش از انقلاب، نسل‌های بعد از خود را آموزش دادند تا آن‌ها نیز بتوانند این صنعت را حفظ کنند.

در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت 492 هزار تومانی مبلغ 681 هزار تومان، 532 هزار تومانی مبلغ 736 هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و 385 هزار تومان سود دریافت کردند.

معاون روابط کار وزارت کار گفت: مجموعاً‌نرخ تورم در دوسال گذشته حدود 87 درصد بوده است و دستمزد کارگران در دوسال دولت سیزدهم حدود84درصد افزایش یافته است. این رقم برای سال 1401، 57 درصد و برای امسال 27درصد بوده است.

پرداخت تسهیلات بابت ودیعه مسکن نیز که بخشی از قانون جهش تولید مسکن محسوب می‌شود در گزارش قبلی بانک مرکزی یعنی تا پایان آبان ماه امسال حدود 21.6 همت عنوان شده بود.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، گفت: مشکل اساسی امروز بازار، تأمین قطعات خودرو‌های وارداتی جدید چینی است.

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقا سلامت بازار سرمایه نسبت به کلاهبرداری بورسی، هشدار داد.

وزارت بهداشت درخصوص علت عدم پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان این دستگاه اعلام کرده است؛ ردیف بودجه پاداش بازنشستگی کارکنان وزارت بهداشت نزد سازمان برنامه و بودجه است.

یارانه طرح یسنا به صورت ماهانه به حساب مادران شیرده واریز می‌شود؛ ماردران شیرده یا باردار می‌توانند جهت ثبت نام در این طرح، اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، گفت: در مدل‌سازی اعتباری جدید، 248 شاخص جدید برای مدل‌سازی بررسی می‌شود.

بنابر اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در پاییز سال‌جاری 7,6 درصد شد.