دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

به رغم کاهش داوطلبانه اوپک پلاس در سال 2023 میزان تولید سوخت‌های مایع در جهان حدود یک‌میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یافت و انتظار می‌رود این میزان در سال 2024 معادل یک‌میلیون و 700 هزار بشکه در روز باشد.

به‌طور کلی مؤسسه کپلر در بررسی بازار نفت ایران در 2024 بر آن است که پتانسیل رشد صادرات نفت برای ایران، باقی نمانده است، زیرا وارد سال انتخاباتی آمریکا می‌شویم و کاخ سفید نمی‌تواند اجازه بدهد که در مقابل ایران، ضعیف دیده شود.

منطقه 4 تهران که دومین، منطقه پرفروش بعد از منطقه 5 محسوب می‌شود؛ در این منطقه، آپارتمان میان متراژ از متر مربعی 60 میلیون، برای فروش، موجود است.

تنهایی مستاجر‌ها به دلیل نبود برنامه مشخص و مدون برای راه اندازی بازار اجاره داری حرفه‌ای و عرضه واحد‌های استیجاری حمایتی، می‌تواند سال آینده، شرایط دشوارتری را پیش روی متقاضیان این بازار قرار دهد.

"از بین تمام گزاره‌هایی که بر فضای حکمرانی اقتصاد ایران، سایه گسترانده‌اند؛ ضدیت با تجارت یا بی میلی به آن، بدترین ضربه را به بخش واقعی اقتصاد یا همان نهاد تولید زده است."

مجموع ارزش بازار شرکت «نخریس» که عرضه اولیه شده 2 هزار و 974 میلیارد تومان برآورد شده است که بر این اساس ارزش هر سهم این شرکت 9 هزار و 915 تومان تخمین زده می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور، گفت: سازو‌کار بازار طلا بر کسی پوشیده نیست. هر شخص خریدار از طلا‌فروش فاکتوری شامل وزن و عیار دقیق تحویل گرفته که در زمان فروش باید آن را ارائه دهد، علاوه بر آن کلیه دارایی طلا‌فروشان در پشت یک ویترین شیشه‌ای قرار دارد.

طبق آماری که سیاستگذار خودرویی از تولید خودرو طی 9 ماه گذشته منتشر کرده، تولید خودرو‌های سواری مونتاژی در کشور 81 درصد رشد را ثبت کرده و این محصولات سهم 22.5 درصدی از بازار خودروی کشور دارند.

نادر بذرافشان گفت: ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت به مدت سه ماه به تعویق افتاد و فاکتور‌های الکترونیکی در سامانه مودیان بارگذاری شود.

رئیس پلیس راهور فراجا سردار سیدکمال هادیان‌فر در خصوص ترفند کلاهبرداران مجازی مبنی بر فروش خودرو‌های دست دوم خارجی هشدار داد و گفت: تا امروز حتی یک خودروی دست دوم وارد کشور نشده است.

بر اساس پیشنهاد ارائه شده و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف خواهد بود از ابتدای خردادماه در سال 1403 به سرپرستان خانوار‌های فاقد خودرو، به ازای هر نفر 15 لیتر بنزین اختصاص دهد. این بنزین از محل حذف سهمیه خانوار‌های دارای 3 خودرو و بیشتر تامین می‌شود و امکان مبادله آن وجود خواهد داشت. در این اقدام قیمت بنزین در هیچ‌یک از نرخ‌های سهمیه‌ای و آزاد افزایش نخواهد داشت.

قیمت کارخانه‌ای لاماری ایما مدل 1402 صفر 1 میلیارد و 431 میلیون تومان است که نشان می‌دهد در بازار آزاد این خودرو حدود 330 میلیون تومان گران‌تر است.

قیمت دیگنیتی پرایم صفر مدل 1402 در بازار خودرو 1 میلیارد و 700 میلیون تومان است که نشان می‌دهد این خودرو در یک هفته اخیر 5 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

تا نوامبر سال 2023 میلادی تولید نفت خام اعضای اوپک 27.4 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده که نسبت به رقم 33-32 درصدی در سال‌های 2018-2017 کاهش یافته است.

عضو کارگری شورایعالی کار، گفت: وزارت اقتصاد به شدت پیگیر مزد منطقه‌ای است و به دنبال این است که مزد منطقه‌ای مصوب شود.

در آستانه پایان عملیات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان کردستان که از خرداد ماه 1401 آغاز شده بود، ذخایر قابل توجهی از آهن، طلا و مس در این استان شناسایی شده است.