دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

طبق اطلاعیه فرابورس ایران، عرضه 51 درصد سهام استقلال و پرسپولیس، لغو شد.

در سال‌جاری، سه بانک ملت، ملی و تجارت، بیشترین وام ازدواج را به متقاضیان پرداخت کرده‌اند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، گفت: سقف افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت استاندارد خدمات شده‌اند، حداکثر 30 درصد نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شد.

پتانسیل‌های صادراتی ایران در سال 1401 نشان می‌دهد که ایران، توان رقابت در برخی از کد‌های تعرفه با کشور‌های افغانستان و پاکستان در جهت افزایش سهم خود در تامین نیاز‌های وارداتی این دو کشور را داراست.

در حال حاضر، واریز پاداش پایان خدمت به تازگی در برخی استان‌های کشور آغاز شده است؛ براساس داده‌های دریافتی، 40 درصد مبلغ پاداش بازنشستگان سال 1401 در استان کرمانشاه پرداخت شده است.

روزنامه‌ی ایران مدعی شد که مالیات پرداختی صنف طلافروشان و جواهرفروشان در سه سال اخیر به طور متوسط در هر سال 6 میلیون و 700 هزار تومان و در هر ماه 558 هزار تومان بوده است و یک‌دهم سودی است که این صنف از فروش یک سرویس طلا به دست می‌آورند.

قرار است تا حداقل دستمزد ترکیه در سال جدید میلادی 49 درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که کابینه جدید رجب طیب اردوغان که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال 2023، برسر کار آمده با اتخاذ سیاست‌های انقباضی سعی در مهار تورم دارد.

یک اقتصاددان، گفت: دولت کنونی، معتقد است که از بانک مرکزی استقراض نکرده است، اما متاسفانه دولت از بانک‌های تجاری استقراض می‌کند و منابع آن‌ها را برمی‌دارد و آن‌ها هم از بانک مرکزی استقراض می‌کنند یعنی غیرمستقیم پمپاژ به نقدینگی می‌کند.

اپراتور همراه اول بسته 50 گیگ بلندمدت را که 119 هزار تومان ارائه می‌داد با افزایش 156 درصدی، قیمت این بسته به 300 هزار تومان تبدیل شده یا اپراتور ایرانسل پیش از افزایش تعرفه‌ها، بسته 10 گیگی را 36 هزار تومان برای مصرف‌کننده ارائه می‌داد و یکباره با افزایش 111 درصدی، قیمت این بسته به 76 هزار تومان رسیده است.

داده‌های مرکز آمار ایران در آذرماه نشان می‌دهد قیمت هر کیلو مرغ به 90 تا 95 هزار تومان رسیده است. این مقدار رشد 57 درصدی را نسبت به آذرماه سال گذشته نشان می‌دهد. البته این آمار مربوط به میانگین آذرماه بوده و طی یک هفته اخیر در برخی مناطق تهران و برخی استان‌ها قیمت مرغ در هر کیلو به بیش از 100 هزار تومان هم رسیده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قطع یارانه 3 دهک اول را تکذیب کرد.

کریپتو نیز کاربرد‌های منحصر به فردی همچون تنوع بخشیدن به پرتفولیو و حفظ ارزش پول در رژیم‌های مستبد را دارد. تمام این موارد به علاوه اینکه تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده که ریشه‌کن کردن کریپتو دیگر غیرممکن شده است.

آذر امسال به روایت آمار‌های رسمی متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران 2.2 درصد کاهش یافت و تحقیقات میدانی از کاهش قیمت فروش آپارتمان‌ها در سایر شهر‌ها نیز حکایت دارد.

پایان سال 2023 در حالی فرامی‌رسد که در طول آن برخی از گزینه‌های شناخته شده و کمتر شناخته‌شده سرمایه‌گذاری عایدی قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کردند. در سالی که طلا رکورد تاریخی خود را شکست، هوش مصنوعی پیشران رشد قابل توجه بورس نیویورک شد و اورانیوم و سنگ آهن دو کالای مهمی بودند که به ترتیب رشد 80 و 22درصدی را تجربه کردند.

پژوهش‌ها حاکی از آن است که نوع جریانات سیاسی بر مسیر بازار‌های مالی اثرگذار است. سوال کلیدی این است که کدام جریان سیاسی برای بازار‌های مالی مطلوب است؛ سیاستهای قابل پیش‌بینی دیکتاتوریها یا تطبیق بهتر دموکراسیها با شرایط اقتصادی؟

دکتر عبدالناصر همتی نوشت: قبلا توضیح داده بودم، از دلایل مهم شکل‌گیری تورم انتظاری و خود تورم، افزایش خرج کردن دولت در غیاب درآمد‌های کافی، خصوصا درآمد‌های نفتی است که معلول تحریم‌هاست