دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

دکتر عبدالناصر همتی نوشت: قبلا توضیح داده بودم، از دلایل مهم شکل‌گیری تورم انتظاری و خود تورم، افزایش خرج کردن دولت در غیاب درآمد‌های کافی، خصوصا درآمد‌های نفتی است که معلول تحریم‌هاست

یک اقتصاددان، گفت: گزارش مرکز آمار ایران گویای این است که دولت در 11 زمینه به تورم شدت بخشیده است، اگر فضا باز و نقدپذیرانه باشد علاوه گزارش‌های مطلوب دولت، گزارش‌های دیگر هم به این نهاد می‌رسد. این بودجه و برنامه از بیخ و بن شکل مناسکی پیدا کرده و تنها تظاهر به انتشار گزارش می‌شود.

به عقیده کارشناسان ارزی در حال حاضر ریسک جدیدی برای دلار وجود ندارد در نتیجه احتمال وقوع روند‌های افزایشی جدید نیز منتفی است.

گمرک ایران گزارش داد، این میزان وصولی و واریز به خزانه در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارسال اطلاعات بیش از 40 هزار واحد مسکونی خالی جدید به سازمان امور مالیاتی، یادآور شد: در مرحله اول اطلاعات 19 هزار و 290 خانه خالی برای سال مالیاتی 1401 معرفی شده بود.

کاهش تولید و خروج آنگولا از اوپک تقاضا برای نفت این گروه را در اوایل 2024 کاهش داده و سهم آن از بازار جهانی را به پایین‌ترین سطح از بحران کرونا می‌رساند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: یکی از کارکرد‌های حساب واحد خزانه این است که در حال حاضر به راحتی می‌توانیم رصد کنیم که میزان تخصیص اعتبار به هر دستگاه چه میزان بوده و چه میزان از تخصیص‌ها استفاده شده است.

رئیس کمیته مزد شورای عالی کار، گفت: فرایند تعیین مزد کارگران در شورای عالی کار صورت می‌گیرد و ارتباطی با نحوه تعیین حقوق کارمندان ندارد و این‌طور نیست که درصد افزایش حقوق کارمندان در مورد کارگران هم اعمال شود.

کمترین رشد نقدینگی مربوط به دوره عبدالناصر همتی با نرخ رشد نقدینگی 20.2 درصد بوده است و پس از محمدرضا فرزین با نرخ رشد 21.4 درصد قرار دارد

رئیس کل بانک مرکزی از آغاز صادرات ریالی به عراق و افغانستان، خبر داد.

یارانه دهک‌های یک تا 3 درآمدی به 520 هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به 420 هزارتومان افزایش یافته است.

صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرد: 50 هزار و 500 نفر از بازنشستگان سال‌های 1400 و 1401 مشمول نظام رتبه‌بندی معلمان شدند.

تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده است؛ تجارت ایران با این منطقه پس از کاهش در سال‌های 2019 و 2020، در سال 2021، پس از فروکش کردن همه‌گیری کووید -19روند صعودی خود را آغاز کرد.

رئیس کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه فرایند تعیین دستمزد کارگران با حقوق کارمندان متفاوت است، گفت: در صورتی که تلاش بر این است دستمزد کارگران به حقوق کارمندان گره زده شود، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم درصد حقوق کارمندان برای سال آینده را به اندازه تورم افزایش دهند تا این افزایش شامل حال کارگران نیز شود.

پیرو سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به روسیه با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با این کشور خط اعتباری به ارزش 6 و نیم میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه برای ایران ایجاد شد.

طبق اعلام مرکز آمار، در آذر ماه 1402، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به 217 رسیده که نسبت به ماه قبل 2.9 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال 40.2 درصد افزایش یافته و در 12 ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه پارسال 44.4 درصد افزایش داشته است.