دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بر اساس آمار گمرک در ماهه 8 نخست سال‌جاری، 32 میلیارد دلار ارزش صادرات بوده و 42.1 میلیارد دلار ارزش واردات که تراز منفی 10.1 میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی تا مقطع کنونی را نشان می‌دهد.

دولت به بهانه این که افزایش دستمزد‌ها بر تورم تاثیر گذار است، عدد 18 درصد را تثبیت کرده و این در حالی است که ریشه تورم کشور «نرخ بالای کسری بودجه» است و ریشه کسری بودجه نیز انبوه ردیف‌های هزینه زائد و بی خاصیتی است که توسط افراد بانفوذ یا گروه و دسته‌های مختلف، تحمیل شده و تعدادی نیز از این شرایط نافع هستند. این شرایط در دورانی که درامد‌های نفتی بالا بود، چندان بازتابی نداشت، اما اکنون...

مالیات به صورت پلکانی از هر رده حقوقی دریافت شود.

گِردگویی در این نظام اداری، راهی برای ماندن است. «جَلاسان گِردگو» خود می‌مانند، بی هیچ صراحتی، سی سال یا بیشتر، اما سرمایه‌های بسیاری را به فنا می‌برند.

تا زمانی که قانون بانکداری بدون ربا اصلاح نشود، این شرایط ادامه خواهد داشت. بانک‌ها نه تنها در حوزه‌های صنایع و معادن و انرژی سرمایه گذاری کرده اند بلکه حتی در حوزه مسکن نیز فعال هستند و احتکار انجام داده اند. در شرایط فعلی باید قانون بانکداری بدون ربا اصلاح شود و بانک‌های تجاری که مجوز خلق پول دارند، نباید مجوز سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند. فقط باید مجاز باشند که به بخش خصوصی تسهیلات...

فقط اسم Apple بدون در نظر گیری دارایی‌های فیزیکی مانند مستغلات یا تجهیزات یا... فقط نام این شرکت 500 میلیارد دلار می‌ارزد!

تعدادی از کشور‌ها توانسته‌اند با وجود چالش‌های موجود، اقتصاد نسبتاً قدرتمند خود را حفظ کنند.

مهمترین چیزی که طی سال‌های اخیر در حوزه تعیین بودجه مطرح می‌شود این است که دولت تصور می‌کند با این شیوه که دهک‌های درامدی مختلفی تعیین کند و مالیات را نیز به شکل پلکانی افزایش دهد، می‌تواند «ضریب جینی» را کنترل کند. به همین خاطر مالیات‌ها را در طرح بودجه کشور به شکلی که می‌بینم تنظیم کرده است تا دستاورد بزرگی را از درامد‌های غیرنفتی کسب کند، اما مسئله این است که ضریب جینی (توزیع عادلانه...

یک کارشناس اقتصادی، گفت: به‌طور کلی‌، چون بودجه انقباضی بسته شده، خدماتی که به مردم ارائه می‌شود نیز کاهش خواهد یافت؛ بنابراین مردم، هم قدرت خرید خود را از دست می‌دهند و هم رفاهی که تا اندازه‌ای داشتند را از دست می‌دهند.

صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی دولتی ژاپن (GPIF) همچنان بزرگترین صندوق بازنشستگی است و با 1.4 تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت در صدر جدول قرار دارد.

بر اساس لایحه بودجه آینده، در صورت عدم تخصیص بودجه نیروهای مسلح، شرکت ملی نفت موظف است به میزان مابه التفاوت ماهانه معادل آن نفت خام یا میعانات گازی به اشخاص حقوقی معرفی شده از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح اقدام کند.

شرکت «آکسیوم اسپیس» (Axiom Space) در حال ساخت اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان با مشارکت ناساست و نسل بعدی لباس‌های فضایی فضانوردان را نیز طراحی می‌کند. غفاریان گفت: دفعه بعد که فضانوردان را در حال راه رفتن روی سطح ماه ببینید، آن‌ها لباس فضایی آکسیوم اسپیس را به تن خواهند داشت.

بانک مرکزی در واکنش به انتشار گزارشی در روزنامه اعتماد با عنوان "دستکاری شاخص محاسبه مهریه؟ " و روزنامه سازندگی با عنوان "چرا تورم مهریه با تورم عمومی فرق دارد؟ " در خصوص نکات مطرح شده در این دو گزارش، توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حکم لایحه برنامه هفتم توسعه درباره بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی مخالفت کردند.

روس‌ها که طی یک تفاهم 120میلیارد دلاری با ایران قرار بود در بالادست نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند، با پیشنهاد وسوسه‌انگیز عراق، ایران را ترک کردند و سرمایه‌های خود را به عراق بردند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه یکی از منشأ‌های تورم، کسری بودجه دولت است، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه ریالی شود، یعنی با چاپ پول جبران شود، درحالی‌که کانال‌های خارجی می‌گویند با توجه به کسری بودجه آخر سال، افزایش نقدینگی ایجاد خواهد شد؛ اما ما اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه به‌صورت ریالی جبران شود.