یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

بانک مرکزی لیست جدید ابر بدهکاران بانکی را اعلام کرد.

با تصویب قانون بانک مرکزی به نظر می‌رسد این بانک در حوزه سیاست‌گذاری پولی استقلال بالاتری پیدا کرده و در عین حال حوزه نظارت آن نیز بیشتر شده است. این قانون 67 ماده دارد و این مواد جایگزین مواد یک تا 17، بخشی از بندهای مواد یک تا 17، بندهای ب و ج ماده 18، مواد 19 تا 26.42 تا 44 قانون پولی و بانکی شده است. همچنین تلاش شده اختیارات و وظایف بانک مرکزی در درون متن قانون به تفصیل بیان شود.

آمار‌های رسمی منتشر شده در گمرک نشان می‌دهد در شش ماهه نخست امسال بیش از 67 میلیون 734 هزار تن انواع محصولات و کالا‌های غیرنفتی از ایران به بیش از 149 مقصد مختلف صادر شده است.

بررسی تغییرات رقم حداقل دستمزد در دهه‌90 نشان می‌دهد با وجود افزایش مداوم مبلغ حداقل دستمزد، ارزش واقعی آن متاثر از تورم بوده‌است؛ به این معنی که در سال‌هایی که اقتصاد ایران تورم بالایی را تجربه‌کرده ارزش واقعی حداقل دستمزد به شکل چشمگیری کاهش یافته‌است.

زاگرس رشته کوهی پوشیده از جنگل‌های کهنسال بلوط، از دیرباز مامن زندگی و شکل دهی تمدن بوده است. اکنون زاگرس محل تقسیم 13 استان کشور با جمعیتی بیش از 34‌درصد کل جمعیت کشور است.

بر اساس این گزارش، بیش از 900هزار نفر از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری به میزان «جمعیت شاغل» افزوده شده که در «بخش خدمات 480هزار نفر»، «صنعت 370هزار نفر» و «کشاورزی 58هزار نفر» اشتغال ایجاد شده است.

رضایی ادامه داد: ما نمی‌توانیم مدل شرق یا غرب را پیش ببریم و باید مدل خود را داشته باشیم. باید بفهمیم در هر استان چشمه‌های ثروت کجاست و این چشمه‌ها نباید با دوپینگ ایجاد شود و باید به‌صورت استعداد و بالقوه موجود باشند.

اولین سوال نظرسنجی نشان داد تامین مسکن با بیش از 25 درصد آرا، مهم‌ترین دغدغه و اولویت اقتصادی خانوار‌های شهر تهران است.

تولید ناخالص داخلی چین بین سال‌های 2010 تا 2022 بیش از دو برابر شده و از تولید ناخالص آمریکا پیشی گرفته است. با تغییر نرخ تولید ناخالص داخلی استاندارد‌های زندگی نیز تغییر کرده است.

بازار بدهی در ایران به جای بانک مرکزی به دست بازار سرمایه افتاده است.

من کره‌ی شمالی را از نزدیک دیدم و بدنم لرزید وقتی این مطلب را خواندم. معنای این گزارش این است که خانوار‌ها مرتب منابع کمتری دارند که در بخش آموزش و مصارف فرهنگی و... هزینه کنند و این هشدار بزرگی است.

بر اساس آمار‌های رسمی، نرخ بیکاری برآورد شده در تابستان امسال پایین‌ترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده از سال 1384 تا کنون به حساب می‌آید. به بیان دیگر بیکاری در تابستان 1402 در کف 19 سال گذشته قرار گرفته است.

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای «ضوابط اجرایی ماده 7 قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

سیاست‌های تنظیمی بانک مرکزی برای اطمینان از روند کاهش تورم به سطوح مناسب و هدف گذاری شده، به ویژه به دلیل افزایش تقاضا و رونق فعالیت‌های داخلی، همچنان پابرجا خواهد ماند.

30 تا 50 درصد از کل جمعیت ایران درگیر فقر مطلق هستند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم کمتر از سه دهک جمعیتی در ایران دچار فقر مطلق نیستند. این آمار افرادی است که دچار فقر مطلق هستند. اما شکل دیگر فقر در ایران فقر زمانی است که بیش از نیمی از افراد جامعه را درگیر خود کرده است.

بانکی که بار‌ها اسمش را برده‌ام 4 میلیارد دلار از ما گرفت و تسهیلات پرداخت کرد. مبلغ 2 میلیارد دلار آن تا کنون معوق شده است. از بانک مرکزی خواستیم تا 2 میلیارد دلار پول ما را از بانک مورد نظر بگیرد و به ما بدهد. بانک مرکزی می‌گوید کل دارایی این بانک 200 میلیون دلار نمی‌شود.