دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک اقتصاددان، گفت: آن‌گونه که رییس سازمان برنامه و بودجه از عدم تحقق بودجه و بیش‌برآورد‌ها از انتظارات درآمدهای نفتی عنوان کرده، نشان می‌دهد که یک فاصله معناداری میان درآمد‌ها و هزینه‌های دولت وجود دارد.

درحالی‌که تا پیش از این ریسک‌های سیاسی به توافق میان ایران و آمریکا محدود می‌شد، تحولات اخیر فلسطینی - اسرائیلی می‌تواند به عامل تاثیرگذار و غالب در اقتصاد ایران تبدیل شود

از دانش آموزان بخواهید دست خود را به زیر میزشان بمالند. معمولا واکنش آنان همراه با تردید است چرا که تصور می‌کنند زیر میزشان آدامس چسبیده یا موارد ناخوشایندی دیگری وجود دارد و معمولا هم این حدس و گمان شان درست است. از آنجایی که میز‌ها دارایی خصوصی دانش آموزان نیستند آنان انگیزه‌ای برای مراقبت از آن ندارند این در حالیست که همان دانش آموزان از میز خود در اتاق خواب شان محافظت می‌کنند.

افزایش سرعت رشد پول، نشان‌دهنده نگرانی جامعه از رشد قیمت‌ها و تلاش برای تبدیل پول به دارایی‌های امن و مصون از تورم است. در مقابل کاهش سرعت رشد پول، نشان‌دهنده فروکش کردن انتظارات تورمی و بازگشت اعتماد و آرامش به جامعه نسبت به ثبات قیمت‌ها است.

یک اقتصاددان، گفت: دنیا تورم را به 2 درصد رسانده، اما ما همچنان از معیشت و سفره مردم حرف می‌زنیم و تبدیل به ادبیات سیاستگذاری کشور شده است؛ «اقتصاد سیاسی تورم» اصل موضوع تورم ما است،

سازمان بورس و اوراق بهادار با استفاده از ظرفیت موجود در کارگزاری‌های منتخب، شرایط انتقال سهام عدالت متوفیان را فراهم کرد. مطابق این بخشنامه در صورت وجود چند وارث، یکی از آن‌ها که در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد می‌تواند به عنوان نماینده وارث مراحل انتقال را طی کند. با این حال بخشنامه مذکور هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است.

طبق این مصوبه، بانک مرکزی مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف گردد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد تراز منابع و مصارف دولت در چهار ماهه نخست سال جاری با توجه به تحقق نیافتن کامل منابع، 51 هزار میلیارد تومان کسری داشته است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها 37 درصد از منابع بودجه در چهار ماهه ابتدایی سال محقق نشده و پیش‌بینی شده است کسری بودجه تا پایان سال به 380 هزار میلیارد تومان و حدود 20 درصد منابع بودجه برسد.

طبق آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی، سرعت رشد حجم پول در پایان مهر ماه 1402 نسبت به پایان مهر ماه سال گذشته به 39 درصد کاهش یافته که نشان دهنده کاهش چشمگیر تب انتظارات تورمی است.

در برنامه هفتم امتیاز اکتشاف، توسعه، استخراج، تولید، فروش و صادرات نفت و گاز از طریق صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، گفت: با فشار دیوان داوری ایران و آمریکا به آمریکا منجر شد که آن‌ها بعد چندین سال این رای را اجرا کنند و این 43 میلیون دلار در حساب ما در شعبه لاهه بوده و در دسترس ما است.

مهمترین چالش وضعیت مسکن در کشور، از یک سو وضعیت اقتصاد کشور است و از سوی دیگر عدم سیاست‌های توسعه مسکن است. اصلا سیاستی در این حوزه وجود ندارد که بخواهد درست یا غلط باشد. متاسفانه در این حوزه به شدت فقر اطلاعاتی وجود دارد. یعنی اساسا موضوع مسکن را نمی‌شناسند. از دیدگاه دولت‌های ما مسکن یعنی یک موضوع فنی مهندسی. در حالی که نیمی از نقدینگی کشور در این بخش است، ان هم بدون در نظر گرفتن...

ژاپن دهه‌ها پیش شاهد پایان رشد سریع خود بود و هنوز همان حزب حاکم، البته در قالب نظامی دموکراتیک سر کار است. حزب کمونیست چین ممکن است به دلایل دیگری با چالش روبه‌رو شود؛ اما کندی رشد احتمالا برای تنزل سلطه در آن کافی نیست.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ملی آمار اعلام کرد که 30درصد از منابع بودجه سال جاری تحقق پیدا نکرده است. او علت اصلی عدم تحقق بودجه را بیش‌برآوردی انتظارات از درآمدهای نفتی و همچنین درآمد‌های حاصل از واگذاری داراییهای مازاد اعلام کرد.

سلاح ورزی امروز جلسه شورایعالی نظارت برگزار شد، جلسه بدون تنظیم هیچ صورتجلسه و امضا و توافقی بعد خروج تعدادی از اعضا، بی نتیجه خاتمه یافت.