شنبه 1 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه فرارو

فرهنگی وب‌گاه فرارو

عطسه، سرفه، خارش، کهیر و...، از علائم اولیه سرماخوردگی در فصل بهار است. البته برای آن دسته از افرادی که زمینه بیماری‌های ریوی و سابقه برونشیت و آسم دارند، این علائم با تنگی تنفس و سرفه‌های شدید همراه است.

وقتی استرس پاسخ جنگ یا گریز را در سیستم عصبی مرکزی فعال می‌کند، می‌تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد: اسپاسم مری، افزایش اسید معده و سوء‌هاضمه، ایجاد حالت تهوع و اسهال یا یبوست از جمله این موارد هستند.

تغذیه مناسب از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند به سلامت مو کمک کند. مصرف غذا‌های سرشار از پروتئین، اسید چرب امگا 3، روی (زینک)، اسید فولیک و ویتامین‌ها می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

یک مطالعه جدید از دانشگاه بریستول در بریتانیا، نتایج حاصل از برنامه "علم خوشبختی" را مورد بحث قرار می‌دهد که از سال 2018 برای کمک به دانش آموزان در دستیابی به احساس شادی و خوشبختی آغاز شده است.

افراد خودشیفته را کم و بیش می‌شناسید. شاید هم با یکی از آن‌ها زندگی می‌کنید و اگر اینطور باشد شناخت آن‌ها کار سختی نیست. یک سری ویژگی‌های بارز دارند که هر کسی به محض هم کلام شدن متوجه خواهد شد! اما آیا خودشیفته‌ها به همان نسبت و میزانی که بروز می‌دهند موفق هستند؟ آیا همیشه به خواسته‌هایشان می‌رسند؟ آیا شکست در زندگی آن‌ها معنا ندارد؟ آیا با تکنیک‌های رفتاریشان به هر آنچه مایلند دست...

واکنش‌های خشم‌آلود به رفتار‌ها یا موقعیت‌های ناعادلانه، اغلب عواقب ناخوشایندی به همراه دارند و خشم کنترل‌نشده می‌تواند منجر به مشاجره، درگیری فیزیکی، آزار و تجاوز و صدمه به خود شود.

خوردن بیش از حد هندوانه می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از ضعف عضلانی گرفته تا ضربان قلب نامنظم.

سالاد سبز یکی از انواع سالادهای گیاهی است که از ترکیب نخود با سبزیجاتی مانند خیار، گوجه، کرفس، پیازچه و جعفری تهیه می‌شود و بسیار پرخاصیت است.

همیشه در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده‌است. در ادامه فال حافظ مخصوص روز 27 فروردین ماه 1403 از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

آخرین نمونه طبیعی ویروس آبله در اکتبر 1977 تشخیص داده شد و سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کن کردن بیماری را با انجام عمل پیشگیری آبله‌کوبی «از سطح زمین» در 1980 تأیید و آن را به تنها بیماری انسانی ریشه کن شده تبدیل کرد.

متاسفانه ما بزرگتر‌ها بیشتر مواقع فراموش می‌کنیم که از کودکان خود در برابر اثرات منفی این حوادث محافظت کنیم. اما چگونه می‌توانیم از این نظر مراقب کودکان خود باشیم؟

در تهران قدیم رسم بر این بود که کنار قنات‌ها یک آسیاب آبی ایجاد می‌کردند تا هنگام سرازیر شدن آب قنات، چرخ‌های آسیاب به حرکت دربیاید. تهران‌نشین‌ها در روزگار قدیم با این شیوه کاملا سنتی گندم را به آرد تبدیل می‌کردند تا برای پخت نان از آن استفاده کنند.

گروهی از دانشمندان سوئیسی معتقدند که چهار داروی رایج وجود دارد که ممکن است همین حالا هم در حال مصرف آن‌ها باشید و به افزایش طول عمرتان کمک کنند.

خوردن بیش از حد برخی مواد غذایی می‌تواند شانس ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را افزایش داده و روند پیری را تشدید کند. با محدودکردن مصرف این سه ماده که در این مطلب به شما معرفی می‌شود، می‌توانید به شکل تأثیرگذاری از این قبیل اتفاقات جلوگیری کرده و سال‌های طولانی‌تری جوان و شاداب بمانید.

آبله، بیماری‌ای که فقط در قرن بیستم باعث مرگ 500 میلیون نفر در جهان شد، تنها بیماری انسانی است که ریشه‌کن شده است. با این حال، یک گزارش جدید با عنوان «وضعیت مقابله با آبله در آینده» از آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM) استدلال می‌کند که ایالات متحده و جامعه جهانی باید برای بازگشت آبله آماده شوند.

همه ما بار‌ها وبار‌ها شنیده‌ایم که انسان موجودی اجتماعی است و نداشتن ارتباط و تنهایی می‌تواند مشکلات مختلفی را به‌ویژه در وضعیت روحی فرد به‌وجود بیاورد. به‌تازگی براساس پژوهش‌های صورت‌گرفته مشخص شده که فقدان تعامل اجتماعی حتی می‌تواند باخطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی، زوال‌عقل و مشکلات دیگر برای‌سلامتی مرتبط باشد. به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند با ایجاد تغییراتی بر عملکرد مغز، نه...