جمعه 7 اردیبهشت 1403

فروش اوراق کوتاه مدت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
فروش اوراق کوتاه مدت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی را کاهش می‌دهد

کارشناس اقتصادی گفت: فروش اوراق کوتاه مدت به جای استفاده از تنخواه بانک مرکزی مانع از افزایش بدهی دولت به آن می‌شود.

آقای کامران ندری گفت: تمام حساب‌ها و دریافتی‌های خزانه نزد بانک مرکزی قرار دارد و از همان محل، هزینه‌های دولت در طول ماه پرداخت می‌شود. در شرایط ناکافی بودن حساب‌های خزانه برای پرداخت تعهدات دولت، طبق قانون بودجه امسال بانک مرکزی باید از حساب تنخواه خود با پرداخت تسهیلات به دولت، کسری بودجه آن را جبران کند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: براساس قانون، این تسهیلات باید قبل از سال از سوی دولت تسویه شود که معمولا این اتفاق نمی‌افتد؛ در نتیجه بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

به گفته او، سایر کشورها به جای در نظر گرفتن حساب تنخواه پوشش دهنده کسری بودجه، از روش‌هایی مانند فروش اوراق کوتاه مدت استفاده می‌کنند؛ در اصلاح قانون بانک مرکزی ایران هم این موضوع باید مد نظر قرار بگیرد.

9 خرداد آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، طی سخنانی در رابطه با اصلاح قانون این بانک، استفاده از رسوب حساب‌های دولت نزد بانک مرکزی به جای تنخواه را، راهکاری برای جبران کسری بودجه دانست.

چهارم تیر آقای محمدرضا فرزین، مدیر عامل بانک ملی از موافقت رئیس جمهور مبنی بر تسویه بدهی‌های دولت با بانک‌ها خبر داد.

رئیس جمهور دیشب گفت: در دولت تلاش کردیم عوامل افزایش دهنده تورم مانند استقراض از بانک مرکزی را انجام ندهیم؛ اگر تورمی با استقراض از بانک مرکزی ایجاد شود، از بین نمی‌رود.

سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرده، در راستای کنترل تورم، استقراض از بانک مرکزی را به‌تدریج کاهش داده و حتی خالص بدهی بخش دولتی به این بانک منفی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه