سه‌شنبه 17 مهر 1403

فریب جوانی جمعیت را نخورید؛ داریم پیر می‌شویم!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فریب جوانی جمعیت را نخورید؛ داریم پیر می‌شویم!

جمعیت بر حوزه‌های مختلف اثرگذار است و بدون جمعیت مطلوب جهش تولید اتفاق نمی‌افتد. نرخ باروری در ایران 15 سال است زیر حد جایگزینی است و مسئولین بی‌توجه به آن دنبال سیاست‌های ضد جمعیتی هستند و همچنان کشور با سرعت در مسیر انقراض نسل درحرکت است. محمدحسن سلطانی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمعیت بر حوزه‌های مختلف اثرگذار است و بدون جمعیت مطلوب جهش تولید اتفاق نمی‌افتد. نرخ باروری در ایران 15 سال است زیر حد جایگزینی است و مسئولین بی‌توجه به آن دنبال سیاست‌های ضد جمعیتی هستند و همچنان کشور با سرعت در مسیر انقراض نسل درحرکت است. جمعیت؛ شرط لازم جهش تولید کشورها بدون جمعیت تکه زمینی در نقشه جغرافیا هستند که نه پرچمی دارند و نه فرهنگ و نه زبانی. انسان‌ها سرمایه‌های پنهان کشور هستند؛ تا زمانی که نعمت نیروی جوان راداریم قدرش را نمی‌دانیم همچون ماهی غرق در آب که قدر آب را نمی‌داند. جمعیت سرمایه‌ای است که بدون آن کشور فلج می‌شود و از حرکت می‌ایستد. همچنین برای تولید و انجام هر عملی، اصل اساسی قبل از وسایل و تجهیزات نیروی کار است. اصل هر کشور جمعیت است؛ اقتصاد و امنیت تیرک‌هایی هستند برای نگهداری کشور وگرنه ستون اصلی کشور جمعیت است؛ بنابراین جمعیت، مقدم بر بسیاری از مسئله‌هاست و فعالیت‌های کشور حادثی هستند که بدون جمعیت محقق نمی‌شوند. جمعیت فاعل سیاست‌های کشور است که بدون آن نه‌تنها جهش تولید که تولید هم اتفاق نمی‌افتد.

جمعیت جدای از هویت‌بخش بودن برای کشورها، به خاطر میزان تأثیرگذاری بر سایر حوزه‌ها یکی از مؤلفه‌ها قدرت کشورها است. جمعیت نخ تسبیح قدرت با سایر حوزه‌هاست به‌نوعی محل تلاقی فرهنگ، اقتصاد و بهداشت است. فشار بر اقتصاد، نظام آموزشی، نظام سلامت و سایر حوزه‌ها با دست‌کاری جمعیت امکان‌پذیر است. به خاطر همین ضربه به جمعیت یک تیر و چند نشان است. جمعیت جوان ایران در دفاع مقدس خوش درخشید و سازمان‌های خارجی انگشت‌به‌دهان نظاره‌گر این افق گشای‌های جمعیت ایران بودند. البته که این حیرت زیاد طول نکشید و از اواخر دهه شصت، سازمان‌های مختلف به فکر کنترل جمعیت کشور افتادند و جمعیت ایران سیبل سازمان‌های خارجی قرار گرفت و تمام تیرهای خود را به جمعیت ایران شلیک کردند.

سالخوردگی جمعیت یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی است که تقریبا در همه کشورهای جهان در حال وقوع است، اما میزان و سرعت آن در میان کشورها متفاوت است. پیری جمعیت هم کشورهای در حال توسعه و هم توسعه یافته را تهدید می‌کند کشورهای توسعه یافته اغلب به دوران سالمندی رسیده‌اند، اما نرخ رشد پیری جمعیت در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. سالخوردگی جمعیت یعنی کاهش نسبت افراد زیر 15 سال و افزایش نسبت افراد 60 سال و بالاتر. مطابق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی در 35 سال آینده _ یعنی سال 1429_ درصد افراد بالای 60 سال) سالخوردگان (جمعیت ایران به 33 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین مطابق پیش‌بینی سازمان ملل، ایران نیز در آینده‌ای نزدیک بیشترین افزایش جمعیت سالخورده را خواهد داشت و تا سال 1404 نزدیک 12 درصد از کل جمعیت ایران در سنین بالای 60 سال قرار خواهد گرفت.

سالمندی جمعیت محصول گذار دوم جمعیتی است که در آن پس از کاهش باروری و مرگ‌ومیر از سطوح بالا به سطوح پایین، نرخ باروری به کمتر از نرخ جانشینی می‌رسد و در نتیجه نسبت افراد سالمند در جمعیت افزایش‌یافته و نسبت افراد جوان کاهش می‌یابد؛ بنابراین مهم‌ترین عوامل مؤثر در سالمند شدن جمعیت، کاهش مستمر باروری و به‌تبع آن کاهش رشد جمعیت است. بسیاری از کارشناسان، مهم‌ترین علل سالخوردگی جمعیت در آینده ایران را کاهش باروری می‌دانند. از سال 85 نرخ باروری ایران کمتر از حد جایگزینی شد و با سرعت زیاد ایران در مسیر پیری جمعیت قرار گرفت. مسیری که انتهایش انقراض نسل است.

ایران با سرعت و وسعت غیرمعمول در کمتر از سه دهه آینده به سمت سالخوردگی جمعیت پیش می‌رود، درحالی‌که آمادگی‌های لازم برای مقابله با این پدیده را ندارد. در بین کارشناسان هیچ مناقشه‌ای درباره افزایش تعداد سالخوردگان وجود ندارد.

جمعیت جوان حال حاضر کشور حجابی شده که مسئولین 20 سال آینده کشور را نبینند. بعضی از مسئولین دچار حجاب معاصرت شده‌اند و آمار نگران‌کننده شیوع پیری جمعیت در ایران را نمی‌بینند. بعضی مسئولین هم قرص خواب‌آور خورده‌اند و لحافی که سازمان‌های خارجی دوخته‌اند را روی خود کشیده و در خواب غفلت دنبال منع ازدواج جوانان زیر 18 سال هستند. در حالی که ازدواج حق طبیعی همه افراد هست ولی برخی مسئولین می‌خواهند انسان‌ها را از حق طبیعی خود محروم کنند. همچنین با داده سازی و تعمیم آمار ازداوج‌های زیر 18 سال را ناموفق جلوه می‌دهند در حالی که طبق آمار و بررسی‌ها دوام ازدواج‌های زیر 18 سال بیشتر از ازدواج‌های دیگر است؛ از همه مهمتر سن به تنهایی ملاک خوبی برای تعیین سن ازدواج نیست. از طرف دیگر ازدواج‌های به هنگام سهم مهمی را در تقویت روند باروری کشور دارند. خواب غفلت مسئولین هزینه‌های زیادی برای کشور داشته است. امید است قبل از اینکه کار از کار بگذرد مسئولین دست‌های خود را از حنای بی‌رنگ طرح‌های وارداتی دربیاورند و فکری برای پیری جمعیت ایران کنند که بوی حلوای جمعیت بلند شده است.

محمدحسن سلطانی

انتهای پیام / ا