جمعه 8 تیر 1403

فشار وضعیت سیاسی کشور بر بازار سرمایه | سهامداران خرید نمی کنند!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
فشار وضعیت سیاسی کشور بر بازار سرمایه | سهامداران خرید نمی کنند!

صندوق‌های سرمایه گذاری، نهادهای مالی و حقوقی شرکتها، بزرگترین خریداران بازار سهام هستند. اما به دلیل وجود ابهامات اقتصادی و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، این خریداران از خرید سهام در بازار منع شده‌اند.

در روزهای اخیر، بازار سرمایه در حال بازگشت به حالت متعادل است، اما تقاضای بالا هنوز مشاهده نمی‌شود. این وضعیت به دلیل خروج سرمایه از بورس و عرضه صندوق‌های اهرمی و اوراق قرضی تحت تاثیر قرار گرفته است.

اما برای بررسی وضعیت تقاضا در بازار باید دلایل سکوت خریداران بزرگ مورد توجه قرار گیرد. هرچند عملکرد حقوقی ها در چند وقت اخیر به سمت خرید اوراق، اخزا و... بوده است.

حسن کاظم زاده معتقد است که نسبت ارزش بازار بدهی به بازار سرمایه در این بازه از حدود 5 درصد به 9 درصد رسیده است. این در حالیست که در بازه انتهای سال 96 تا انتهای دولت دوازدهم، این نسبت از 14 درصد به 5 درصد افت کرده بود. این امر نشان از ترجیح سرمایه‌گذاران به حضور بیشتر در بازار بدهی نسبت به بازار سرمایه دارد

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ارزش بازار بدهی با مبنای نرخ دلار نیمایی، از مردادماه 1400 و شروع دولت سیزدهم از 14 میلیارد دلار به 18 میلیارد دلار رسیده است. گفت: در همین بازه ارزش بازار سرمایه از 305 میلیارد دلار به صد و نود میلیارد دلار افت کرده است.

او با تاکید بر اینکه نسبت ارزش بازار بدهی به بازار سرمایه در این بازه از حدود 5 درصد به 9 درصد رسیده است. افزود: این در حالیست که در بازه انتهای سال 96 تا انتهای دولت دوازدهم، این نسبت از 14 درصد به 5 درصد افت کرده بود. این امر نشان از ترجیح سرمایه‌گذاران به حضور بیشتر در بازار بدهی نسبت به بازار سرمایه دارد.

نهادهای مالی چرا خرید نمی کنند؟

در حال حاضر نهادهای سرمایه گذاری مانند هلدینگ ها، شرکت های سرمایه گذاری و شرکت های مشابه که اکثرا زیرمجموعه ی صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی یا نهادهای مشابه هستند نقش مهمی در خرید سهام دارند.

علی رغم اینکه اینگونه مجموعه های نهاد عمومی غیردولتی هستند، اما مدیرانشان توسط دولت انتخاب می شود. به همین دلیل در خرید سهام همسو با سیاستهای دولت عمل می‌کنند.

در حال حاضر به دو دلیل این شرکت ها انگیزه ی خرید ندارند. نخست اینکه به دلیل تامین اعتبار بودجه‌ای بخشی از نقدینگی خود را از بازار خارج کرده‌اند. یا وارد صندوق‌های درآمد ثابت کرده‌اند تا در صورت نیاز بتوانند فوری منابع مورد نیاز را تامین کنند.

بسیاری از این نهادهای مالی در طول دوره بیش از یکسال اخیر نتوانسته اند بازدهی چندانی کسب کنند. این دو ماه اخیر طوفانی ضرر آنها بیشتر شده است. بنابراین بسیاری از آنها فعلا در بازارهای کم ریسک فعال شده‌اند. به همین دلیل توان خرید سهام ندارند. حتی اگر منابع مالی موجود داشته باشند، ترس از زیان بیشتر باعث شده، نهادهای مالی کاملا پا پس بکشند

همچنین با توجه به اینکه دولت بعد با تغییر مدیران همراه خواهد شد. از این رو این نهادهای عمومی اقدامی برای خرید یا تغییر در سبد سرمایه گذاری نمی‌کنند. بنابراین در دولت بعد احتمالا تقاضا از سوی نهادهای عمومی افزایش یابد.

نهادهای مالی شامل شرکت های تامین سرمایه، سبدگردان و موارد مشابه نیز فعلا اقدام به خرید نکرده‌اند. چراکه آنها در شرایط رکودی منابع مالی سرمایه گذاران را مدیریت می کنند.

بسیاری از این نهادهای مالی در طول دوره بیش از یکسال اخیر نتوانسته اند بازدهی چندانی کسب کنند. این دو ماه اخیر طوفانی ضرر آنها بیشتر شده است. بنابراین بسیاری از آنها فعلا در بازارهای کم ریسک فعال شده‌اند.

در واقع نهادهای مالی از زمان شوک گواهی سپرده 30 درصدی که منجر به خروج منابع شدید شد از سوددهی بازماند. به همین دلیل نهادهای مالی توان خرید سهام ندارند. حتی اگر منابع مالی موجود داشته باشند، ترس از زیان بیشتر باعث شده، نهادهای مالی کاملا پا پس بکشند.

یکی دیگر از خریداران بازار سهام سرمایه گذاران حقیقی هستند. برخی سرمایه گذاران حقیقی که اتفاقا منابع سنگینی دارند معمولا در قیمت های جذاب اقدام به خرید می کنند. حداقل در گذشته اینگونه بوده که حقیقی های درشت که دید بلندمدت دارند، در کف بازار و شرایطی که هیچ کس سهم نمی خرد، اقدام به خرید می کردند.

این سرمایه گذاران الان یا فول سهم هستند یا به دلیل ابهام بالای چشم انداز یک تا سه سال آتی ممکن است اصلا ترجیح بدهند سهام نداشته باشند. در حال حاضر انتخابات ایران، آمریکا و شرایط اقتصادی به قدری مبهم هستند که حقیقی های درشت ترجیح می دهند سهم نخرند.

چرا نوسانگیرها غیرفعال است؟

نوسان گیرها گروهی دیگر از فعالان بازار سرمایه هستند که همیشه در بازار سهام فعال هستند. در حال حاضر دو موضوع باعث شده آنها را در معاملات نباشند. نخست اینکه در چند وقت دامنه نوسان محدود شده دست آنها بسته شده است. دوم اینکه بیشتر آنها در صندوق های اهرمی و اپشن ها فعال هستند. البته نوسان گیرها نمی تواند حرکت یا موج صعودی ایجاد کنند و صرفا می توانند جلوی قفل شدن بازار را بگیرند.

روند کاهش نرخ بهره بدون ریسک ادامه دارد. شورای پول و اعتبار منحل شد، با این حال بازار سهام نتوانست به رونق برگردد. این مسأله تحت تاثیر نبود خریدار در بازار است. در واقع همچنان جریان پول نظاره‌گر و تماشاچی بازار است و سعی می‌کند بیشتر ببیند و صبر کند

به گزارش بازار، شاخص هم وزن بورس در حال نزدیک شدن به حمایت ماژور استاتیک است. rsi هم زنجیره واگرایی مثبت تشکیل داده است، سهم ها کوچک نیز از 17 اردیبهشت 1402 تاکنون بین 50 تا 75 درصد اصلاح کردند.

روند کاهش نرخ بهره بدون ریسک ادامه دارد. شورای پول و اعتبار منحل شد، با این حال بازار سهام نتوانست به رونق برگردد. این مسأله تحت تاثیر نبود خریدار در بازار است. در واقع همچنان جریان پول نظاره‌گر و تماشاچی بازار است و سعی می‌کند بیشتر ببیند و صبر کند و البته معتقدیم این جریان به محض اینکه سیگنال خاصی از دنیای سیاست دریافت کند موتورش برای خرید در بازار روشن می‌شود.

بازار امروز که خوب بود و خوب پیش رفت و با این که عرضه‌های نسبی را داشت. امروز جریان نرخ بهره در این بازار یکی از مهم‌ترین سیگنال‌هایی بود که باعث امیدواری بازار شده بود. البته بازهم نتیجه این هزینه‌ها را مردم و تولیدکننده‌ها و سهامداران پرداخت کردند. امروز بازار متفاوت و کمی فراتر از انتظار پیش می‌رود. البته هنوز آن موج کم فروغی و تماشاچی بودن و بی‌رمقی برخی پول‌ها را داریم.