دوشنبه 23 مهر 1403

فضای مجازی بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ شهادت در یزد است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فضای مجازی بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ شهادت در یزد است

یزد - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: فضای مجازی و بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن در بحران کرونا، بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و بین جوانان استان است.

سرهنگ منصور زارع روز پنجشنبه در نشست خبری برخط (آنلاین) خانه مطبوعات یزد افزود: رویکرد اصلی سال‌جاری این مجموعه، انجام فعالیت در زمینه‌های هنری به ویژه در فضای مجازی است که رسانه‌ها و هنرمندان با این اداره کل همکاری کنند.

وی ادامه داد: زبان فرهنگ و هنر با بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در همه شرایط به خصوص در وضعیت حال که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم بهترین و آسان‌ترین راه برای گسترش و ارتقای جلوه‌های فرهنگ ایثار و فداکاری و بازخوانی ارزش‌های دوران دفاع مقدس است.

این مسوول با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر بیان کرد: در چهارم آبان‌ماه سال 1359 در حالی که مدت کوتاهی از جنگ تحمیلی گذشته بود، خرمشهر اشغال شد و 576 روز در اشغال رژیم بعثی بود تا اینکه با همت و مقاومت رزمندگان و مردم مقاوم و غیور این شهر در سوم خرداد سال 1361 آزاد شد.

زارع تصریح کرد: عاملی که موجب پیروزی رزمندگان قهرمان بسیجی اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس شد دانش نظامی و قوت فرماندهی و استعداد جوانان پیرو سیره اهل بیت و رهنمودهای امام راحل (ره) و همچنین نیروی ایمان، شجاعت و نترس بودن رزمندگان بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و 40 سال پیش وقتی دشمن بعثی به ایران حمله کرد، مردم ایران با دست خالی مقابل آنها قرار گرفتند و اکنون احساس می‌شود که هیچ قدرتی پاسخگوی عظمت ایران نیست و این امر اثبات شده و با توکل به خدا و رهنمودهای مقام معظم رهبریبه راه خود ادامه می‌دهیم.

زارع در ادامه به روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: این روز بزرگ تا همیشه تاریخ در بین مردم و ملت‌ها ماندگار است تا صدای مظلومان جهان به گوش ملت‌های آزادیخواهان دنیا برسد و باید همواره آن را بنحو مناسب تکریم کرد.

زارع با گرامیداشت فتح خرمشهر به برنامه‌های بزرگداشت این روز اشاره کرد و افزود: تجلیل از ایثارگران، خانواده های شهدای سلامت، تجلیل از پیشکسوتان، برگزاری مسابقه کتابخوانی و راهیان نور مجازی، مسابقه دل نوشته، عکس، فیلم کوتاه و ایثارگری در حوزه سلامت اهم برنامه‌هاست.

به گفته وی، ازفردا (جمعه) به مدت 10 روز با موضوع چهلمین سالگرد دفاع مقدس در فضای مجازی شامل آپارات و لایو ایسنتاگرام برنامه‌ای با عنوان شب‌های طلایی خواهیم داشت که در این برنامه هر شب یک دستگاه و نهاد دستاوردهای 40 ساله خود در زمینه جمع‌آوری آثار شهدا و ایثارگران را عرضه می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد به چاپ سالانه 50 عنوان کتاب با موضوع‌های مختلف به خصوص نقش اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس خبر داد که امسال 23 عنوان در دست چاپ است.

زارع به باغ موزه دفاع‌مقدس اشاره کرد که اقشار مختلف مردم و جوانان می‌توانند در طول هفته از فضای آن و محیط فرهنگی و هنری موجود برای آشنایی با فرهنگ شهادت و برنامه‌های جانبی در خصوص خدمات نظام در حوزه ایثار آشنا و استفاده کنند.

وی در پایان به سووال خبرنگاران در خصوص فرهنگ شهادت، برنامه‌های سوم خرداد، هفته دفاع‌مقدس و ضرورت بهره‌گیری از فضای مجازی برای گسترش فرهنگ ایثار پاسخ داد.

جنگ هشت ساله دفاع مقدس 31 شهریور 1359 با حمله زمینی، هوایی و دریایی و آتشباری روستاها و شهرهای مرزی ایران از سوی رژیم بعثی عراق با حمایت استکبار جهانی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا آغاز شد و دشمن زبون پس از هشت سال در برابر مقاومت و ایستادگی رزمندگان اسلام قرارداد آتش بس را پذیرفت و به مرزهای بین‌المللی شناخته شده 2 کشور بازگشت.

هم اکنون 376 گلزار شهدا در شهرستان‌های یزد، اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، بافق، بهاباد، خاتم، تفت و ابرکوه قرار دارد.

استان یزد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت، سه هزار و 850 شهید تقدیم انقلاب‌اسلامی کرده است.

این استان 50 هزار رزمنده و 320 هزار بسیجی سازماندهی شده دارد.

*س_برچسب‌ها_س*