چهارشنبه 18 مهر 1403

فعالیت توده گردوخاک در نیمی از کشور تا روز جمعه / نوار غربی کشور امروز بیشتر با این پدیده درگیر خواهد بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فعالیت توده گردوخاک در نیمی از کشور تا روز جمعه / نوار غربی کشور امروز بیشتر با این پدیده درگیر خواهد بود

سازمان هواشناسی اعلام کرد: توده گردوخاک بیش از نیمی از کشور را در بر گرفته است و امروز این شرایط در نوار غربی کشور هم تداوم خواهد داشت و بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در برخی مناطق کشور ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز برای اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی وزش باد پیش‌بینی شده است و جمعه در بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و سواحل دریای خزر بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. بر اساس این گزارش امروز در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل غربی خزر و به‌تدریج در بخش‌هایی از شمال شرق و شرق گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود. این توده گرد و خاک از مرزهای غربی در دو روز گذشته وارد کشور شده نوار مرزی کشور را در برگرفت و از شمال غرب تا جنوب غرب فعال بود و امروز هم تقریبا نیمی از کشور را در برگرفته است.

این توده گرد و خاک امروز در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، یزد، اصفهان، البرز، تهران، ایلام، لرستان، همدان، اصفهان و مرکزی و تا حدودی کهگیلویه و بویراحمد فعال است.

ضیائیان اضافه کرد: در حال حاضر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی را برای همه رده های سنی ناسالم اعلام نموده است.

امروز از شدت گرد و خاک در استان‌های تهران و البرز تا حدی کاسته می‌شود ول در نوار غربی و جنوب‌غرب کشور توده گرد و خاک فعال خواهد بود. توصیف سامانه اول: افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج زمان شروع: چهارشنبه 1401/03/04 زمان پایان: جمعه 1401/03/06 نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1 تا 2 متر در فراساحل بین 1.5 تا 2.5 متر منطقه اثر: چهارشنبه 1401/03/04: خلیج فارس. پنج‌شنبه 1401/03/05: خلیج فارس. جمعه 1401/03/06: مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز. اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناورهای کوچک توصیه: پرهیز از شنا به‌ویژه در فراساحل، محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی و فعالیت‌های شیلاتی، احتیاط در ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به‌ویژه در فراساحل. توصیف سامانه دوم: افزایش میزان سرعت باد زمان شروع: صبح سه‌شنبه 1401/03/03 زمان پایان: صبح پنج‌شنبه 1401/03/05 نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2 متر منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر، در استانهای مازندران و گلستان اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناورهای کوچک. توصیه: پرهیز از شنا به‌ویژه در فراساحل، محدودیت در فعالیت‌های شیلاتی و تردد قایق‌های سبک و کوچک، احتیاط در ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به‌ویژه در فراساحل.

انتهای پیام /