جمعه 15 تیر 1403

فعالیت‌های کتابخوانی را در فضای مجازی پررنگ کنیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فعالیت‌های کتابخوانی را در فضای مجازی پررنگ کنیم

شیراز - ایرنا - مدیرکل منابع انسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یادآوری وضعیت کنونی ناشی از شیوع کرونا گفت: باید تلاش کرد از این وضعیت بهترین بهره را ببریم و با پررنگ کردن فعالیت‌های کتابخوانی در فضای مجازی، فرهنگ را در محیط خانواده زنده نگه داریم.

به گزارش ایرنا، مهدی صباغ دوشنبه 26‌آبانماه در جشن کتاب اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس بیان کرد: با توجه به وضعیت تعطیلی کتابخانه‌ها، با ارائه خدمات غیر حضوری به متقاضیان تاکنون برنامه‌های متعددی در حوزه مجازی انجام شده که همگی به تسهیل روند کار برای کتابخوانان انجامیده است.

مدیر کل منابع انسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: گرچه وضعیت فعلی دشواری‌های بسیاری را برای مردم و فعالان حوزه‌های مختلف فراهم آورده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز به حوزه فرهنگ وارد کرده است، ادارات کل کتابخانه‌های عمومی باید تولید محتوا برای تمام گروه‌های سنی را در دستور کار قرار دهند.

بودجه و درآمد در نهاد کتابخانه‌ها

صباغ با بیان اینکه مهمترین مشکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تامین بودجه این کتابخانه هاست، عنوان کرد: تامین منابع کافی برای توسعه فعالیت‌ها نیازمند اصلاح ساختار بودجه و قانون است که هم اکنون در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد و در صورتی که این طرح بموقع آماده شود در صحن ارائه خواهد شد.

وی اصلاح ردیف بودجه کتابخانه‌های عمومی در سال 1400 و اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها را از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس از اولویت های این مجموعه دانست که در حال پیگیری است و درآمدهای پایدار را به منظور بهبود شرایط برای کارمندان این مجموعه فراهم می‌آورد.

مدیرکل منابع انسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه استان فارس با 195 کتابخانه نهادی و 45 کتابخانه مشارکتی جزو استان‌های برتر در حوزه کتابخوانی است، گفت: کسب رتبه برتر کشوری در حوزه ترویج کتابخوانی از سوی استاندار فارس و دو فرماندار این استان، نشان می‌دهند که تعامل سازنده با سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی راهگشاست.

برنامه کتابخانه‌های فارس و اقدامات انجام شده 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این آیین با اشاره به وجود محدودیت فعالیت در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا، ابراز داشت: با وجود محدودیت‌ها برنامه‌های مجازی کتابخانه‌های عمومی متنوع برگزار شد و عمده مصوبات جلسات به مرحله اجرا رسید.

روح‌الله منوچهری تمرکززدایی از فعالیت کتابخانه‌های عمومی و نیز ایجاد سه اداره جدید در شهرستان‌های نو بنیاد فارس را در زمره برنامه‌های این مجموعه برشمرد و گفت: برای اصلاح ساختار بودجه نهاد کتابخانه‌ها و قانون کتابخانه‌های عمومی تاکنون با 15 نماینده فارس رایزنی شده است که امیدواریم در بهترین زمان و پیش از تصویب بودجه 1400 به ثمر نشیند.

وی همچنین به راه‌اندازی کتابخانه شهر صدرا و نیز شهرستان‌های نورآباد، گراش، فسا، سپیدان، مبارک آباد، وراوی، اینالو و تجهیز تمام زندان‌های فارس به کتابخانه اشاره کرد و افزود: تجهیز اتوبوس‌هایی به امکانات مجازی برای دسترسی رایگان مردم به پایگاه استنادی علوم نیز از دیگر اقدامات این مجموعه است که به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی همچنین درباره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: امسال 78 هزار نفر به‌صورت مجازی از استان فارس در این جشنواره شرکت کردند و در تمامی کتابخانه‌ها در همه گروه‌های سنی افرادی برگزیده شدند؛ بدین ترتیب در حوزه استانی این مسابقه 674 نفر در کتابخانه‌های عمومی فارس و 40 خانواده باعنوان برنده معرفی شدند.

این مراسم با معرفی و تقدیر از فعالان حوزه کتابخوانی به پایان رسید؛ بر این اساس آمنه دردانه و افسانه مظفری از شهرستان نی ریز با عنوان کتابداران برتر در حوزه فعالیت های ترویجی, فریناز تورانی از شهرستان اوز و لیلا خادمیان از شهرستان خرامه باعنوان کتابدار فعال در فضای مجازی، زهرا رجب زاده از شهرستان کازرون در رده سنی کودک، علیرضا جعفری از روستای کدنج شیراز در رده سنی نوجوان و امین قربانی از شهرستان نی ریز در رده سنی بزرگسال باعنوان کتابخوانان برتر، انجمن شهرستان سپیدان؛ و انجمن شهرستان آباده باعنوان انجمن های برتر، محمدرضا شاکری از شهرستان فیروزآباد باعنوان پیشکسوت نمونه و بهروز الهیاری از شهرستان شیراز باعنوان خدمتگزار برتر معرفی شدند.

هفته کتاب از 24 آبان آغاز شده و تا 30 این ماه ادامه دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*