دوشنبه 16 مهر 1403

فقط هفت سال برای تحقق پنجره جمعیتی کشور فرصت باقیست / طرح‌های فرهنگی بسیج برای کمک به رونق ازدواج آسان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فقط هفت سال برای تحقق پنجره جمعیتی کشور فرصت باقیست / طرح‌های فرهنگی بسیج برای کمک به رونق ازدواج آسان

براساس تکالیف دستگاه‌ها، سپاه و بسیج بار دیگر مثل همیشه پا به میدان عرصه گذاشته‌اند و با طرح ایران جوان بمان می‌خواهند فرهنگی عظیم با رویکرد جدید را طبق فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری به منصه ظهور برسانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، آنهایی که دهه شصت به دنیا آمده اند خوب این جمله را به خاطر دارند، هر جایی از روز بنر، حتی روی کوه ها و بسته های چوبی کبریت ها نوشته بود فرزند کمتر زندگی بهتر. جمله ای که بعد از حدود 40 سال فرهنگسازی کار را به جایی رساندند که کشور ما وارد فاز میانسالی شده است به طوریکه طبق امار فاصله سنی 39 تا 60 سال حدود 47 درصد جمعیتی کشورماست. در این راستا بود که مقام معظم رهبری سال 92 در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند؛ «یکی از خطراتی که وقت انسان درست به عمق آن فکر می کند تن او می لرزد این مساله ی جمعیت است، مسئله ی جمعیت را جدی بگیرید، جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می کند و یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست».

در این راستا و براساس تکالیف دستگاه‌ها، سپاه و بسیج بار دیگر مثل همیشه پا به میدان عرصه گذاشته‌اند و با طرح «ایران جوان بمان» می‌خواهند فرهنگی عظیم با رویکرد جدید را طبق فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری به منصه ظهور برسانند.

7 سال فرصت برای به منصه ظهور رساندن پنجره جمعیتی

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: وظیفه و تکلیف جهادی می‌دانیم با استفاده از ساختار انقلابی و اصیل بسیج برای رسیدن به این مهم صحنه آفرین، برگ زرین و افتخار آمیز دیگری در تاریخ شکوهمند تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.

وی گفت: امروز یکی از مهمترین مباحث بحث کاهش جمعیت است که حدود یک دهه ی پیش مقام معظم رهبری ابتدا به مسئولین و سپس به مردم ابلاغ کردند و در این راستا در 14 بند به همه ی دستگاه های حکومتی ابلاغ شد اما متاسفانه بعد از گذشت یک دهه در این زمینه نتوانسته ایم به اقدام مشترکی برسیم اما حال نهادهای مختلف ادارات و سازمان های بسیج پای کار آمده اند که کشورمان روی ریل جوانی حفظ شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیروی جوان را یک ثروت عظیم عنوان کردند، گفت: کشور ما از لحاظ امکانات و منابع خدادادی که وجد دارد می تواند تا جمعیت 150 میلیون نفری را نیز در خود جای دهد اما براساس آمار سازمان ملل متحد در سال 2019 از بین 27 کشور، ایران رتبه 25 ام را از لحاظ نرخ باروری داشته است و این یعنی اگر اقدامی تا 6 الی 7 سال دیگر انجام نشود در آینده ای نه چندان دور کشوری سالمند خواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه در کنار این اقدامات سازمان صهیونیستی هم بیکار ننشسته اند و با عوض کردن سبک زندگی افراد و پیش رفتن به سمت تجمل گرایی و اشرافی گری، ذائقه مردم را تغییر داده و این هم یکی از عوامل کاهش جمعیت بوده است.

سرکانی یادآور شد: براساس آمار سال 98، آمار جمعیتی زیر 15 سال 24/6 درصد است، 15 تا 29 سال 22 درصد و 29 سال تا 60 سال حدود 47/6 درصد که که نشان از این است که بیشتر آمار جمعیتی ما میانسال هستند و اگر به همین منوال پیش رود کشوری سالمند خواهیم داشت.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان اضافه کرد: متاسفانه یکی از نقاط ضعف این اقدام این بوده است که جزء اولویت هیچ نهاد و دستگاهی نبوده و نتوانستیم به یک مدیریت واحد برسیم لذا لازم است گره های زندگی مردم را باز کنیم چرا که این یک تکلیف جهادی است.

وی ادامه داد: 7 سال فرصت داریم پنجره ی جمعیتی را به منصه ی ظهور برسانیم و ارزش های سنتی و اسلامی را برگردانیم و احیا کنیم چرا که در گذشته های نه چندان دور 10 فرزند در یک خانواده ای سنتی با بهترین شیوه تربیتی بزرگ می شدند و حال به فردی مفید در اجتماع هم تبدیل شده اند.

وی رواج تسهیلگری و ازدواج آسان را یکی از اقدامات در این راستا عنوان کرد و گفت: 363 پایگاه بسیج در استان کردستان وجود دارد که قرار است از هر پایگاه ده نفر ازدواج آسان شکل گیرد.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان عنوان کرد: اقناع سازی، آگاه سازی و تولید محتوا از اقدامات اولیه در این مورد است که همه ی نهادها و ادارات موظفند با استفاده از ظرفیت نخبگان این مطالبات را داشته باشند.

وی افزود: نارسایی در فهم اولویت مسئله ی جمعیت در جامعه، عدم تمرکز و انسجام بین دستگاه، سازمان و نهادها در مدیریت موضوع جمعیت، تاثیرات جنگ نرم دشمنان و تغییر ذائقه و سبک زندگی اسلامی ایرانی و کاهش انسجام و تغییر نظام خانواده از خانواده گسترده به خانواده هسته ای از جمله ی ضعف هایی بوده که نتوانستیم آن را در طول این یک دهه برطرف کنیم.

سرکانی تاکید کرد: طی جلسه های متعددی که با موضوع زن و خانواده برگزار شد، تاکید بر تشکیل هیئت عالی محتوایی از بین عالی ترین کارشناسان و اساتید همسو در جهت آماده کردن محتواهای جامع فرهنگی، آموزشی و تامین جامع محتوا انجام خواهد شد لذا می توان از ظرفیت علم، خطبا، مبلغین و... برای گفتمان سازی در این راستا استفاده کرد.

وی اضافه کرد: لازم است همه به این باور برسیم که ایران باید همیشه نیروی جوان زیادی داشته باشد؛ چراکه اهداف بلندی را برای خود ترسیم کرده است.

مهسا عزیزی بانوی فعال فرهنگی در حوزه ی جمعیتی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: از دیرباز جمعیت و رشد آن از مباحث مهم جمعیتی بوده که همواره اذ هان محافل جمعیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به خود مشغول داشته و پیامد های آن از جهات مختلف بررسی شده است.

وی گفت: کشور ها همواره در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در پی چار ه‌اند‌یشی و برنامه‌ریزی افزایش یا کاهش جمعیت و تأثیرات آن هستند.

وی اضافه کرد: شاید این سوال پیش بیاید که ما بیش از بیست سال از رادیو و تلویزیون شنیدیم، بیش از دو دهه در روزنامه‌ها و مجلات خواندیم و در کلاس‌های مدرسه و دانشگاه به ما گفتند: «فرزند کمتر، زندگی بهتر!». حالا چه شده که درست، در جهت عکس آن، شعار می‌دهید و می‌گویید: «اشتباه کرده‌ایم»؟ بالأخره «فرزند کمتر، زندگی بهتر» یا «فرزند بیشتر، زندگی بهتر»؟ قبل از پاسخ به این پرسش، بیان یک تذکر را لازم می‌دانیم. برای این که ما بتوانیم آنچه را در آینده جامعه اتفاق می‌افتد، درک کنیم، باید پای آمار را به میان بکشیم. بدون دقت کافی روی آمار، بسیاری از هشدارهایی که در این کتاب داده می‌شود، بی‌معنا خواهد شد. برخی از نگرانی‌های بی‌مورد هم با توجه به آمار، از بین خواهد رفت.

عزیزی یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی، رشد جمعیت، شتاب گرفت؛ چنان‌که در بازِه ده ساله 1355 تا 1365، نرخ رشد سالیانه جمعیت، به 91/3 درصد نرخ باروری کلی رسید که البته ورود مهاجرانی از همسایگان شرقی و غربی، بخشی از این افزایش را توضیح می‌دهد. پس از سرشماری سال 1365 بود که کارشناسان جمعیت و بهداشت، نسبت به انفجار جمعیت، هشدار دادند و مسئولان کشور را برای پیگیری سیاست «تحدید جمعیت»، قانع ساختند. از این رو، در سال 1368 در متن برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به برنامه مهار جمعیت، توجه شد و در برنامه‌های دوم و سوم توسعه نیز پُررنگ‌تر، پیگیری شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 93 فرمودند که «مسئله‌ی جمعیت تأثیر زیادی دارد در اقتدار ملی؛ و افزایش نسل جوان و بزرگ بودن کشور از لحاظ جمعیت، خیلی تأثیر دارد در ایجاد اقتدار. البته از همه‌ی اینها مهم‌تر، مسئله‌ی فرهنگ است؛ بخصوص در سطح باورها و عقاید مردم. می‌بینید چقدر دارند سرمایه‌گذاری میکنند.» افزود: لازم است همه ی دستگاه ها دست در دست هم دهند تا بار دیگر بتوانیم از این منجلابی پیری جمعیت بیرون آییم.

راه اندازی کلینیک ویژه خانواده در حوزه طرح «ایران جوان بمان»

ولیئی مسئول معاونت اجتماعی سپاه بیت المقدس کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: با بررسی شرایط کنونی و بالاخص آمار آسیب های اجتماعی و وضعیت خانواده ها به نظر می رسد پیش بینی برنامه منسجم، حساب شده و منطبق با واقعیت های جامعه به نحوی که موجب رفع کاستی های موجود از لحاظ نگرش و رفتار شود یک ضرورت جدی محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مطالبات مجدانه ایشان برای توجه به تحکیم و تعالی خانواده در نظام جمهوری اسلامی تکلیف دوچندان می گردد.

وی یادآور شد: کلینیک خانواده به مراکزی اطلاق می شود که با برخورداری از بخش های متعدد تخصصی خدمات تربیتی آموزشی، مشاوره و مددکاری به افراد جامعه برای تحقق خانواده پایدار کمک می کند، این مراکز با مشارکت دستگاه های متعدد اداره می شود و این کلینیک با همکاری بسیج جامعه زنان کردستان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ایجاد مراکز مطمئن بر مبنای مشارکت دستگاه های موثر و با تکیه بر توان موسسات مردم نهاد برای ارائه خدمات تربیتی آموزشی مددکاری و مشاوره، افزایش مهارت زندگی خانواده ها، ایجاد زمینه تشکیل خانواده، کاهش آسیب های خانواده، تقویت احساس خوشبختی، تحکیم بنیان خانواده و کمک به خانواده برای پرورش نسلی برخوردار از سلامت جسمی، روانی و اخلاقی در جامعه از اهداف این طرح بر پایه راه اندازی کلینیک خانواده است.

تفکر اسلامی با فرامین دینی و قرآنی به درون خانواده ها و جامعه تزریق شود

مسئول معاونت اجتماعی سپاه بیت المقدس کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: مقوله ی دشمن این است که در حوزه ی کاهش جمعیت کار کنند و اعتقادی به سبک زندگی اسلامی و مشاوره ی اسلامی ندارند و دغدغه ی ما در حوزه ی اجتماعی این است که با رویکرد اسلامی یک تیم خوب در حوزه ی سبک زندگی اسلامی در مقابل با سبک زندگی غربی ایجاد کنیم.

وی گفت: باید تفکر اسلامی را با فرامین دینی و قرآنی به درون خانواده ها و جامعه تزریق کنیم و در این میان به راه اندازی کلینیک ویژه خانواده با یک مشاوره ی مذهبی نیازمندیم و سعی می شود که در شهرستان ها سنندج، سقز و مریوان این کلینیک ها راه اندازی شود.

انتهای پیام /

فقط هفت سال برای تحقق پنجره جمعیتی کشور فرصت باقیست / طرح‌های فرهنگی بسیج برای کمک به رونق ازدواج آسان 2
فقط هفت سال برای تحقق پنجره جمعیتی کشور فرصت باقیست / طرح‌های فرهنگی بسیج برای کمک به رونق ازدواج آسان 3
فقط هفت سال برای تحقق پنجره جمعیتی کشور فرصت باقیست / طرح‌های فرهنگی بسیج برای کمک به رونق ازدواج آسان 4