جمعه 30 شهریور 1403

فیلم‌سازی که تاریخ درس می‌دهد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
فیلم‌سازی که تاریخ درس می‌دهد

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بیشتر با مجموعه‌های تلویزیونی‌اش شناخته می‌شود. آثاری، چون «امام علی (ع)» و «مختارنامه» که برای ساخت اولی پنج سال و برای دومی چیزی در حدود هشت سال سعی خود را گذاشت؛ اما دوست‌داران هنر هفتم از بین سه اثر سینمایی او که «ساحره» و «مسافر ری» از جمله فیلم‌های سینمایی او به‌شمار می‌رود، «آدم‌برفی» را بیش از سایر آثار این کارگردان در قاب هنر هفتم به یاد...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بیشتر با مجموعه‌های تلویزیونی‌اش شناخته می‌شود. آثاری، چون «امام علی (ع)» و «مختارنامه» که برای ساخت اولی پنج سال و برای دومی چیزی در حدود هشت سال سعی خود را گذاشت؛ اما دوست‌داران هنر هفتم از بین سه اثر سینمایی او که «ساحره» و «مسافر ری» از جمله فیلم‌های سینمایی او به‌شمار می‌رود، «آدم‌برفی» را بیش از سایر آثار این کارگردان در قاب هنر هفتم به یاد می‌آورند و در خاطر سینمایی خود نگاه داشته‌اند؛ فیلمی که بعد از اکران در سال 1376، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آنِ خود کرد. «مسافر ری» دیگر اثر سینمایی این فیلمنامه‌نویس است که تولید آن را با بنیاد سینمایی فارابی پیش برد. اثری در گونه مذهبی که روایت دوران خلافت دهمین خلیفه عباسی، مقارن با امامت امام علی‌النقی (ع) و حیات حضرت عبدالعظیم حسنی را به نگاه مخاطبش می‌نشاند.

آنچنان که پیداست، سخن از داوود میرباقری‌ست، نویسنده و فیلم‌سازی که به سال 1393 نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را در لابه‌لای سایر افتخارات خود دید. او که با ساخت فیلم سینمایی «ساحره» علاقه خود به اقتباس از آثار ادبی را نیز نشان داد، این روز‌ها مشغول ساخت سریال پرهزینه «سلمان فارسی» ست، مجموعه تلویزیونی که خود درباره آن می‌گوید: «سلمان را همان‌طوری می‌سازم که فکر می‌کردم، همان‌طوری می‌سازم که نوشتم».

میرباقری، پروژه سلمان را از آن منظر که موضوعش جستجوی خداست، یک پروژه جهانی می‌بیند، اثری که بنا به گفته خود او، تمام بضاعتش را برای خلق فیلمنامه‌ای درخور گذاشته است تا خروجی کار مورد پسند عام و خاص قرار گیرد.

داوود میرباقری که هشتم خردادماه سال 1337 به دنیا آمد در دانشگاه امیرکبیر، مهندسی معدن خواند و در تئاتر شهر، یک دوره سه ساله هنرآموزی گذراند تا بعد از آغاز فعالیت هنری خود در تئاتر و تلویزیون، نخستین فیلم بلند سینمایی خود با نام «آدم‌برفی» را به سال 1373 مقابل دوربین ببرد.