شنبه 5 آبان 1403

فیلم مستند «بنملی» ساخته شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فیلم مستند «بنملی» ساخته شد

کرمانشاه - ایرنا - فیلم مستند 20 دقیقه‌ای «بنملی» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی «صادق سامره‌یی» و با همت انجمن سینمای جوان کرمانشاه ساخته شد.

بنملی مستندی کوتاه راجع به یک آواز قدیمی است که تا چند دهه پیش بیشتر مردم غرب ایران با آن آشنایی داشته و از آن لذت بردهاند.

این سنت موسیقایی بسیار خلاقانه که در میان زنان و دختران رواج داشت بااستفاده از ضربهی انگشتان برحنجره شکل می‌گرفت، جادوی این موسیقی با اشعاری که در وصف طبیعت، اتفاقات مهم تاریخی منطقه و توصیف معشوق همراه می شد بیشتر و بیشتر می شد.

رییس انجمن سینمای جوان کرمانشاه در خصوص ساخت این مستند روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پژوهشگر و سازندهی فیلم تلاش کرده است که با رجوع به مناطق و مردمانی که با مرکز شهر کرمانشاه فاصله جغرافیایی زیادی دارند و امکان حفظ این میراث را داشتهاند فیلمی بسازد که علاوه بر آواز بنملی، لباس و حس و حال متعلق این سنت را هم پوشش بدهد.

کامران رضایی افزود: آیین‌ها و رسومی که مختص استان کرمانشاه است در حال فراموشی است و در این بین افرادی مانند آقای سامره‌یی به خاطر عشق و علاقه به این سنت‌ها و با هزینه شخصی اقدام به تهیه و تولید این فیلم کرده است.

وی افزود: کار تدوین این مستند به اتمام رسیده است اما بستری برای نمایش آن نداریم و فقط می‌توانیم در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کنیم.

رضایی درخصوص نقش صدا و سیما در تولید و حمایت از این آثار هم گفت: صدا و سیما می‌تواند در زنده نگه داشتن و حفظ این میراث بسیار تاثیرگذار باشد اما متاسفانه صدا و سیما هیچ علاقه‌ای به این مباحث ندارد و همکاری لازم با فعالین حوزه فیلم‌سازی را اولویت خود نمی‌داند.

در این مستند یزدان باقری کار تصویربرداری، پوریا فرهادی صدابردار، ایوب بلندین تدوین، ئاتیسا جعفری مهر مدیر تولید و برنامه‌ریز، ریوار دهبانی دستیار صدابردار، هساره عباسی عکاس، دیمه‌ن پروین راوی و پرفرمنس آرتیست و میدیا واثقی طراحی پوستر را بر عهده داشته اند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 *س_برچسب‌ها_س*