شنبه 15 اردیبهشت 1403

قاجاریه، نسبت به تجزیه ایران بی‌خیال شد و منقرض شد!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
قاجاریه، نسبت به تجزیه ایران بی‌خیال شد و منقرض شد!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس امین رحیمی: تا وقتی آقامحمدخان بود وضعیت خوب بود ولی امان از دست فتحعلی! خلاصه وضعیت تجزیه و جداشدن بخش‌های بزرگی از ایران در دوره فتحعلی قاجار این‌طوری است: «فتحعلی قاجار که پادشاهی را از عمویش آقامحمدخان به ارث برده بود و از سال 1176 تا 1213 شمسی سلطنت کرد در میان قدرت‌طلبی و رقابت 3 امپراتوری روسیه و بریتانیا و فرانسه گیر افتاده بود. وی در مدت 37 سال سلطنتش 25 سال با امپراتوری روسیه در حال جنگ بود و 2 بار شکست خورد و 2 عهدنامه گلستان و ترکمانچای را امضاء کرد و در مجموع در این دو عهدنامه حدود 250 هزار کیلومترمربع از سرزمین ایران جدا شد. به مجموع مناطق جدا شده طی این دو عهدنامه، هفده شهر قفقاز یا هفده ولایت قفقازی ایران می‌گویند».

بعد از فتحعلی، ناصرالدین قاجار هم گوشه‌هایی از نقشه ایران را بُرید و بیشترش کار انگلیسی‌ها بود؛ در «عهدنامه پاریس» بخشی از هرات و افغانستان امروزی جدا شد و در «قرارداد گلداسمیت» بخش‌هایی از بلوچستان و در «عهدنامه ارزروم دوم» بخش‌هایی از کردستان و در «عهدنامه آخال» بخش‌هایی از شمال خراسان.

در یک نگاه کلی ماجرای قاجاریان با نقشه ایران چنین بود: «حکومت قاجاریه با عهدنامه گلستان، ترکمانچای، ارزروم، آخال و... حدود 3 میلیون و 500 هزار کیلومترمربع از خاک ایران را از دست داد، ازجمله اراضی 10 کشور مستقل فعلی در آسیای میانه و حوزه قفقاز به همراه افغانستان و بخش‌های بزرگی از بلوچستان و کردستان».

عاقبت کار هم اینکه 9 آبان سال 1304 شمسی مجلس شورای ملی با تصویب ماده واحده‌ای انقراض سلطنت قاجاریه را اعلام کرد و حکومتی که حدود 130 سال برقرار بود و حدود دوسوم سرزمین‌هایش را از دست داد به تاریخ پیوست.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

انگلیس

ایران خواندنی های تاریخ دوره قاجار تجزیه عهدنامه ترکمانچای این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
قاجاریه، نسبت به تجزیه ایران بی‌خیال شد و منقرض شد! 2
قاجاریه، نسبت به تجزیه ایران بی‌خیال شد و منقرض شد! 3