پنج‌شنبه 19 مهر 1403

قاچاقچی چوب مامور محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد را مجروح کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قاچاقچی چوب مامور محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد را مجروح کرد

یاسوج - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: قاچاقچی چوب، مامور یگان حفاظت محیط زیست استان را با خودرو زیر گرفت و هم اینک این مامور از ناحیه پای سمت راست اش دچار شکستگی شده است.

سید اسدالله هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست، حین گشت و کنترل شبانه متوجه حضور خودرویی در منطقه می شوند.

وی افزود: به منظور توقیف خودرو، ماموران با رعایت موارد قانونی اقدام کردند اما راننده ماشین به محض مشاهده آن ها، یکی از ماموران را زیر گرفت و متواری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ماموران پس از طی نمودن مسافتی موفق شدند، خودرو متخلف را توقیف کنند و باهماهنگی مراجع قضایی و انتظامی اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

هاشمی بیان کرد: هم اینک در راستای مقابله با افراد سود جو، طرح برخورد باقاچاقچیان منابع ملی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان به شدت و با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: به منظور حفاظت از جنگل ها در مناطق حفاظت شده استان گشت های شبانه راه اندازی شده و بصورت شبانه این مناطق رصد می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اصل 50 قانون اساسی، تاکید کرد: حفاظت از منابع ملی وظیفه همگانی است و کارکنان حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی با تمام کمبودها به یک پنجم استاندارد جهانی مشغول خدمت هستند.

هاشمی عنوان کرد: شماره تلفن 33334441-074 به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و رسیدگی به گزارشات مردمی در زمینه هرگونه تخلف در عرصه‌های ملی‌ست.

فقرمالی، تهیه زغال، قطع درختان برای سوخت ارزان و بی توجهی به اهمیت جنگل ها، بروز برخی آتش سوزی ها و بیماری از تهدید های جدی برای جنگل های بلوط کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود.

این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.

بر اساس گزارش ها از وسعت 6 میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

70 درصد از گونه‌های جنگلی زاگرس شامل بلوط‌ها می‌شود که در 12 استان کشور پراکنده شده است.

این جنگل‌ها بر اساس مطالعات پالینولوژی در حدود 14 تا 15 هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکیل شده و از پنج هزار سال پیش جنگل‌های متراکم و نیمه متراکم بلوط بطور کامل در این منطقه ایجاد شده است.

*س_برچسب‌ها_س*