یک‌شنبه 1 مهر 1403

قیمت سکه در سرازیری افتاد؟/ بازار نیمه تعطیل طلا ریزش کرد

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
قیمت سکه در سرازیری افتاد؟/ بازار نیمه تعطیل طلا ریزش کرد

روز گذشته قیمت طلا و سکه با روند کاهشی در تمام قطعات و وزن‌ها به کار خود پایان داد. دیروز فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا نزولی بودند و بازارهای طلا در برخی شهرستان‌ها، در اعتراض به مالیات معاملات طلا تعطیل شدند. روز گذشته قیمت طلا و سکه با روند کاهشی در تمام قطعات و وزن‌ها به کار خود پایان داد. دیروز فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا نزولی بودند و بازارهای طلا در برخی شهرستان‌ها،...

روز گذشته قیمت طلا و سکه با روند کاهشی در تمام قطعات و وزن‌ها به کار خود پایان داد. دیروز فاکتورهای تعیین قیمت در بازار طلا نزولی بودند و بازارهای طلا در برخی شهرستان‌ها، در اعتراض به مالیات معاملات طلا تعطیل شدند.

روز شنبه سخنگوی سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات 25 درصدی از فروش را تکذیب کرد اما ثبت معاملات در سامانه، بازار را با چالش جدید همراه کرد. در بازار گفته می شد عده ای از طلا فروشی ها در اعتراض به این موضوع تعطیل کردند.

در خبرهای غیررسمی، برخی مدعی هستند که بازار طلای شهرهای مختلف از جمله یزد، قم، همدان، تبریز، اصفهان و مشهد در واکنش به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت دست به اعتراض زدند و بنکدارهای طلا مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

البته سازمان امور مالیاتی ایران روز یکشنبه اعلام کرد: «هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده است؛ بنابراین اخذ مالیات 25 درصد از طلا کذب است.»

در همین راستا، بازار سکه روز یکشنبه شاهد ریزش قیمت سکه امامی بود. این فلز گران‌بهای داخلی روز شنبه با 29 میلیون و 400 تومان به کار خود خاتمه داد اما روز گذشته با 29 میلیون و 200هزار تومان به فروش رسید. در معاملات پشت خطی هم قیمت سکه امامی نسبت به روز یکشنبه نوسان قابل ملاحظه ای را تجربه نکرد و رنج شد‌.

کاهش یکدست قیمت طلا و سکه

روز گذشته سوم دی 1402 سکه امامی کاهش 210 هزار تومانی داشت و با قیمت، 29 میلیون و 203 هزار تومان معامله شد. سکه بهار با کاهش 257 هزار تومانی با قیمت 25 میلیون و 790 هزار تومان معامله شد. در دومین روز هفته قیمت نیم‌سکه با رقم 15 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد و کاهش 150 هزار تومانی داشت. ربع سکه نیز با 100 هزار تومان کاهش با رقم 10 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. سکه گرمی روی رقم پنج میلیون و 740 هزار تومانی ایستاد و کاهش محدود دو هزار تومانی داشت.

روند نامتوازن حباب سکه

روز گذشته قیمت طلا نیز کاهشی شد. هر مثقال طلای 18 عیار با افت 89 هزار تومانی با رقم 10 میلیون 691 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار کاهش 19 تومانی داشت و با رقم دو میلیون و 469 هزار تومان معامله شد. قیمت طلای دست دوم نیز به دو میلیون و 436 هزار تومان رسید.

روز گذشته حباب سکه برخلاف قیمت، روند یکدستی نداشت. حباب سکه امامی 92 هزار تومان، نیم‌سکه 89 هزار تومان و ربع سکه 70 هزار تومان کاهش داشت. حباب سکه بهار 89 هزار تومان و سکه گرمی 13 تومان رشد داشت.

بازار جهانی طلا امروز دوشنبه 4 دی ماه برای جشن کریسمس تعطیل است، بنابراین سکه بازان امروز هم مانند روز گذشته به نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد توجه خواهند کرد.

نرخ دلار در معاملات نقدی روز گذشته در حول و حوش 50 هزار و 150 تومان تا 50 هزارو 400 تومان به فروش رسید اما در پشت خط یکشنبه شب به کانال یاد شده را از دست داد و تا 49هزارو 900 تومان پایین آمد.

فعالان اقتصادی معتقدند در صورتی که نرخ دلار در بازار دوشنبه نزولی شود این اتفاق به کام جناح افزایشی بازار سکه خوش نخواهد آمد و پای سکه بازان سر می‌خورد. همانطور که گفته شد سکه در مرز حساسی قرار دارد و اگر از مرز 29 میلیون و 200 هزار تومان عقب نشینی کند، احتمال تداوم کاهش قیت سکه در روز جاری وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز و اقتصاد نیوز

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

قیمت سکه در سرازیری افتاد؟/ بازار نیمه تعطیل طلا ریزش کرد 2