جمعه 28 اردیبهشت 1403

قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت سپرده شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت سپرده شد

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 بهمن 1353؛ هویدا: از کسبه گرانفروش خرید نکنید

هویدا، نخست وزیر و دبیرکل حزب ایران نوین در جمع گروهی از هم‌مسلکان خود توصیه کرد: از کسبه گرانفروش خرید نکنید.

هویدا همچنین خطاب به اعضای شورای عالی سازمان انجمن‌های محلی که در ستاد مرکزی حزب اجتماع کرده بودند، گفت: انجمن‌های محلی باید در کار مبارزه با گرانفروشی نقش موثری به عهده بگیرند و گرانفروشان را به مردم معرفی کنند.

29 بهمن 1363؛ توزیع 23 قلم لوازم خانگی آزاد شد

وزارت بازرگانی، خرید و فروش 23 قلم از لوازم خانگی آزاد اعلام کرد و از واحدهای تابعه وزارت بازرگانی خواست تا با اعمال هر گونه محدودیت ها و تخلف در زمینه عرضه این کالاها جلوگیری کنند.

اقلام آزادشده عبارتند از چرخ گوشت، پلوپز، آبمیوه‌گیری، انواع بخاری، چرخ خیاطی دستی، اطو، رادیو و رادیوضبط، فرش ماشینی، انواع کولر آبی، انواع دوچرخه، انواع اجاق گاز، پتو و موکت، پنکه، لباسشویی سطلی، آرام‌پز و...

29 بهمن 1373؛ ژاپن پرداخت وام به ایران را به تعویق نمی‌اندازد

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد: این کشور در حال مطالعه پرداخت قسط دوم «وام کارون» به ایران است و آن را به تعویق نخواهد انداخت.

«ترسو‌که‌ترادا» در مورد ادعاهای روزنامه لس‌آنجلس تایمز مبنی‌بر تصمیم ژاپن برای به تعویق انداختن در پرداخت «وام کارون» به ایران گفت: ژاپن هم‌اکنون مشغول مطالعه این مساله است اما همان طور که قبلا اعلام کرده است، از پرداخت این وام خودداری نخواهد کرد.

براساس توافق تهران و توکیو، ژاپن متعهد شده است 150 میلیارد ین از هزینه احداث سد کارون در خوزستان را در سه قسط بپردازد که قسط اول آن پرداخت شده است.

29 بهمن 1383؛ اوراق مشارکت شرکت ملی پتروشیمی در اروپا عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از نهایی شدن مذاکرات ایران و هند برای احداث یک واحد اوره و آمونیاک در عسلویه و عقد قرارداد در این خصوص خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده درخصوص فروش اوراق مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با توجه به تجویز بانک مرکزی و وزارت دارایی کار شروع شده است و در مراحل مذاکره با بانک‌ها و تعیین شرایط نهایی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این کار در چند ماه آینده به مرحله عمل درآید.

29 بهمن 1393؛ فرمول شناسایی پردرآمدها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اعلام حذف یارانه افراد خارج از کشور، از اجرایی شدن حذف یارانه پردرآمدها خبر داد.

محمدباقر نوبخت اضافه کرد: در 10 ماه گذشته تلاش کردیم تا با تکمیل داده‌ها از 40 پایگاه اطلاعاتی، افراد دارای درآمد کافی را که یارانه تاثیر زیادی بر زندگی آنها ندارد، شناسایی کنیم که حذف این افراد به‌تدریج انجام می‌شود تا با اعمال دقت کافی از تبعیض و تنش جلوگیری شود.

بازار خودروهای وارداتی «دستوری» شد

در شرایطی که هنوز بحث بر سر منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگی های رسمی داغ است، وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط جدید قیمت‌گذاری وارداتی‌ها را ابلاغ کرد تا بازار خودروهای خارجی نیز مانند داخلی‌ها مشمول قیمت‌گذاری دولتی شود.

بنابر اطلاعیه وزارت صنعت از ابتدای اسفندماه امسال، تمامی نمایندگی‌ها و واردکنندگان خودرو ملزم به رعایت ضوابط مربوطه هستند ضوابطی که ظاهرا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان نهاد ناظر بر اجرای آن انتخاب شده است.

با این حساب بازار خودرو ایران عملا به دو قسمت تقسیم شده و بخش داخلی آن با شورای رقابت است و سهم خارجی‌اش نیز به سازمان حمایت سپرده شده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید