شنبه 8 اردیبهشت 1403

ماجرای استقبال امام خمینی از 4 نفر از علمای قدیمی تهران / امام برای اولین بار با جمع آقایان روی زمین نشستند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ماجرای استقبال امام خمینی از 4 نفر از علمای قدیمی تهران / امام برای اولین بار با جمع آقایان روی زمین نشستند

حضرت امام خمینی برای افراد مُسن به ویژه علما و بالاخص کسانی که با ایشان سابقه همنشینی علمی داشتند، احترامی خاص قائل بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که جماران روایت کرده، از ویژگی های برجسته و بارز در وجود امام خمینی (س) که همگان به آن اذعان داشتند و دارند، بزرگداشت و تکریم علما و بزرگان است، هر چند که مردان خدا همه صفات در وجودشان به حد اعلا رشد می کند و تجلی می یابد. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند:

«مَن استَقبَلَ العُلَماءَ فقَدِ استَقبَلَنی... و مَن جالَسَ العُلَماءَ فَقَد جالَسَنی و مَن جالَسَنی فَکأنَما جالَسَ رَبی»‌[1]‌.

هر که به استقبال دانشمندان رود، مرا استقبال کرده است و هر که با دانشمندان نشیند با من نشسته است و هرکه با من نشیند چنان است که با پروردگار من همنشینی کرده باشد.

حضرت امام برای افراد مُسن به ویژه علما و بالاخص کسانی که با ایشان سابقه همنشینی علمی داشتند، احترامی خاص قائل بودند. امام معمولاً کارهای دفتر را مقدم می کردند و همیشه بعد از انجام کارهای دفتر و مهر شدن قبض ها، افراد دیگر را به حضور می پذیرفتند. یک روز، هنگامی که اعضای دفتر در خدمتشان مشغول کارهای روزمره بودند، فرمودند: «ببینید آقایان آمده اند یا نه؟».

منظورشان از آقایان، چهار نفر از علمای معمر و قدیمی تهران بود که قرار بود آن روز به ملاقات بیایند. هنگامی که به عرض رسید که آقایان به در حسینیه رسیده اند، خطاب به اعضای دفتر فرمودند: «کارها را بگذارید برای بعد، آقایان معطل نشوند».

در فاصله ای که آقایان علما آهسته آهسته به اتاق ایشان می آمدند، معظم له نیز برخاستند و لباس کامل، شامل قبا، عبا و عمامه را پوشیدند. محاسنشان را مقابل آیینه شانه زدند و برای ورود آقایان آماده شدند...

وقتی که آقایان وارد شدند، امام تمام قامت بلند شدند و با آنان روبوسی کردند و برای اولین بار دیده شد که روی صندلی خودشان ننشستند و با جمع آقایان روی زمین نشستند و با آنان گفتگو کردند [2]‌.

برشی از کتاب سبزتر از سبز؛ ص 33-34

1. میزان الحکمه، حدیث 13902.

2. در سایه آفتاب، ص 101.

17218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888838