دوشنبه 16 مهر 1403

مبتکر بجنوردی دستگاه ضدعفونی‌کننده سطوح آلوده ساخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مبتکر بجنوردی دستگاه ضدعفونی‌کننده سطوح آلوده ساخت

بجنورد - ایرنا - جوان نخبه و مبتکر بجنوردی که مدتی قبل گیت ضدعفونی‌کننده هوشمند ساخته بود، این بار موفق به ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده سطوح از ویروس کرونا، با استفاده از اشعه فرابنفش شد.

عارف کریمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دستگاه برای ضدعفونی کردن سطوح با استفاده از اشعه یو. وی و یا فرابنفش ساخته شده است که سطوح اجسام را ضدعفونی می کند.

این عضو انجمن نخبگان و پژوهشگران جوان کشور افزود: در این دستگاه از طیفی از نور یو وی که بین 200 تا 300 نانومتر است برای جرم کشی سطوح استفاده می شود و در عین حال که سطوح ضدعفونی می شود، مواد داخلی بسته بندی های مختلف از آسیب اشعه یو وی مصون می ماند.

وی گفت: با این اشعه، کشتن یا غیر فعال کردن میکرو ارگانیسم هایی مانند ویروس کرونا انجام می شود و این دستگاه در پزشکی، صنایع داروسازی و در واکنش های فتوشیمیایی، ضدعفونی آب و مواد خوراکی و تجهیزات پزشکی به راحتی انجام می شود.

این دانش آموخته رشته مهندسی پزشکی با بیان اینکه این دستگاه با ایده گرفتن از کارکرد لامپ های یو وی اتاق های عمل ساخته شده است، خاطرنشان کرد: در واقع این دستگاه ابداع شده است که سطوح کوچک و بسته های کوچک را با هزینه کم ضدعفونی کند در حالی که لامپ های اتاق عمل در سطوح بزرگی مانند اتاق عمل استفاده می شود.

کریمی که سرپرست گروه چهارنفره ساخت این دستگاه بوده است، افزود: این دستگاه در بجنورد ساخته شده است اما همکاری و کمک گرفتن از مدیر گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر احسان تهامی در ساخت این دستگاه بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه برای این دستگاه از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مجوز ساخت دریافت شده است، گفت: ساخت انبوه این دستگاه صرفه جویی ارزی در پی دارد، زیرا قیمت نمونه خارجی مشابه این دستگاه تا 700 دلار می رسد و حال آنکه ما می توانیم آنرا با یکسوم این رقم، ساخته و در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

این مبتکر بجنوردی افزود: ساخت این دستگاه حاصل کار تیمی 20 شبانه روزی با تلاش بی وقفه بوده که به تایید دستگاه های متولی نیز رسیده است.

خراسان شمالی از اوایل مردادماه در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته و در هفته های اخیر شمار فوتی های ناشی از ابتلا به کووید 19 در آن افزایش یافته است.

*س_برچسب‌ها_س*