یک‌شنبه 27 خرداد 1403

مجلس باید برای اسراف 15 میلیارد دلاری انرژی چاره اندیشی کند

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
مجلس باید برای اسراف 15 میلیارد دلاری انرژی چاره اندیشی کند

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس باید برای جلوگیری از اسراف 15 میلیارد دلاری انرژی چاره اندیشی کند، گفت: ناترازی انرژی در کشور نیاز به مدیریت در عرصه قانونگذاری و سیاستگذاری دارد و این باید از اولویت های مجلس آینده باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به آغاز بکار مجلس دوازدهم از دوشنبه آینده و با ارایه برنامه های خود برای تصدی سمت نایب رییسی مجلس، یکی از مهمترین سرفصل های برنامه خود را حل مشکل ناترازی انرژی با ریل گذاری از طریق تقنین برای حل این موضوع عنوان کرد و افزود: حرکت لب به لب تولید و مصرف انرژی در کشور نیازمند اصلاح است چرا که منابع و ظرفیت های بسیاری در کشور به خاطر ناترازی از بین می رود.

وی با بیان اینکه حل مشکل ناترازی موضوعی پیچیده است که باید برای رفع این مشکل، عوامل متعدد در کشور شناسایی، بررسی و مدیریت شوند، تصریح کرد: به عنوان مثال مصرف دوبرابری سوخت خودروهای ساخت ایران نسبت به خودروهای خارجی و استمرار این مشکل موجب اسراف 15 میلیارد دلاری سالانه در کشور می شود که باید با تکیه بر توان داخلی و روش های دانش بنیان برای آن فکری کرد.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با اشاره به کسب موفقیت ها در عرصه تولید بنزین مثل خوکفایی درسال 99 گفت: بنزین تولیدی در سال 1390 در کشور حدود 46 میلیون لیتربود که این شاخص بعد از 10 سال به بیشتر از صد میلیون لیتر درسال رسید اما مشکل اینجاست که مصرف بنزین هم در این 10 سال چیزی معادل میزان تولید شده است.

حاجی دلیگانی با اشاره وضعیت ناترازی گاز طبیعی هم در کشور گفت: گاز 63 درصد مصرف نهایی انرژی و 74 درصد از تولید انرژی اولیه کشور را به خود اختصاص داده است و ازآنجا که ایران، رتبه دوم بیشترین منابع اثبات شده گاز را به خود اختصاص داده است، مقوله گاز در اقتصاد ایران از جایگاه ویژه برخودار است اما در مصرف گاز هم وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه در تولید گاز صاحب رتبه سوم در دنیا هستیم گفت: اما به دلیل مصرف بالای داخلی تنها یک و نیم درصد تولیدمان را صادر میکنیم و این بهره وری پایین در مدیریت مصرف گاز باعث شده تا علاوه بردرگیر کردن بخشی از توان برق کشور برای جایگزینی مصرف گاز، اقتصاد ایران، فرصت های بی بدیل را از دست بدهد و آسیب ببیند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی وضعیت برق را هم مشابه دیگر بخش های انرژی خواند و افزود: مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نیروگاهی موجب شده تا نیروگاه ها مطابق با نیاز توسعه پیدا نکنند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه ناترازی برق در سال 1401 به 10 هزار مگا وات رسید در حالیکه برای توسعه یافتن باید به میزانی برق تولید کنیم که تبدیل به قطب منطقه ای تولید برق در غرب آسیا شویم، افزود: البته با توجه به منابع گاز و ظرفیت های انرژی پاک که در کشور وجود دارد این هدف گذاری، قابل دسترسی است.

وی نبود بهره وری، بهینه نشدن زیر ساخت های انرژی، قاچاق، وجود مافیا، بی انگیزگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و نبود مدیریت صحیح را دلایل عمده ناترازی انرژی در کشور عنوان کرد و گفت: مشکل ناترازی انرژی بهانه ای است تا برخی بلافاصله آن را بهانه قرار دهند و از واردات یا وارد کردن فشار اقتصادی به مردم بگویند در حالیکه می توان با کار شناسی و تکیه بر ظرفیت های داخلی و بدون اعمال فشار اقتصادی به مردم نه تنها این ناترازی را رفع کرد بلکه اقتصاد کشور را رونق داد.