دوشنبه 16 مهر 1403

مخاطب اصلی امر به معروف، مسئولین هستند / به بهانه عدالتخواهی و افشاگری فساد، با آبروی افراد بازی نشود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مخاطب اصلی امر به معروف، مسئولین هستند / به بهانه عدالتخواهی و افشاگری فساد، با آبروی افراد بازی نشود

امر به معروف و نهی از منکر از فروعات و مهم ترین مباحث اجتماعی در دین اسلام می باشد. امر به معروف دعوت کردن کسی به عمل واجبی که ترک کرده و نهی از منکر تلاش برای جلوگیری از انجام کار گناه توسط یک فرد یا جامعه می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، فریضه امر به معروف و نهی از منکر بعنوان وظیفه اجتماعی در آموزه های دینی مطرح است و نقش برجسته آن به ویژه در امور مربوط به مسئولین مشهود است.

تحریریه تبریزبیدار میزبان حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن نستوهی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی بود تا به بررسی رویکرد این نهاد در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، تفاوت جریان های افراطی با امر به معروف و نهی از منکر و تطبیق مسائل امروزی با امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

بعضی از مسئولین طاقت امر به معروف و نهی از منکر را ندارند

تبریزبیدار: رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد مسئولین چیست؟

نستوهی: طبق سیره عملی اهل بیت (ع) و قرآن، اولویت امر به معروف و نهی از منکر حکما، کارگزاران و مسئولین حکومتی هستند. تئوری آن مطرح شده و تا حدی پیش رفته است اما در عمل می بینیم که اتفاق نیفتاده است؛ یعنی ما می بینیم که مدیران حکومتی مان و مسئولینی که در نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت می‌کنند واقعا اسلامی نیستند. چه جمهوریتشان و چه اسلامیتشان دچار ان قلت است. لذا ما باید آنها را تربیت کنیم. باید چه در آموزش و پرورش، چه در دانشگاه و چه در موسسات برنامه ریزی داشته باشیم که مدیر در طراز انقلاب تربیت کنیم. این، خودش امر به معروف است. فردی را می‌بینیم که تخصص دارد اما در زمینه تعهد کمی لغزش دارد یا اعتقاداتش به مبانی اسلامی یا مبانی نظام مشکل دار است. اصل کار و کار ریشه همین است؛ باید تربیت کرد.

بعضی از مسئولین طاقت امر به معروف و نهی از منکر را ندارند و تا کسی او را امر به معروف می‌کند سریع دست به شکایت می‌شوند. این جای تاسف دارد. یک مدیر باید سعه صدر داشته و انتقاد پذیر باشد. همچنین اگر حرفی که به او زده می‌شود اگر حق باشد باید آن را قبول کند و اگر ناحق باشد باید متقاعد کند. یکی از برنامه های ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزاری دوره های انتقاد پذیری برای مسئولین است. یعنی وقتی که کار، ریشه ای انجام نشده است، حداقل باید شاخ و برگ آن را به گونه ای اصلاح کرد.

مردم باید حرف خود را بدون لکنت به مسئولین بگویند

کلیت امر به معروف و نهی از منکر برای مسئولین اینست که ما باید فضا را آنقدر آماده کنیم که مردم بتوانند حرف خود را براحتی و بدون لکنت زبان به مسئولین بگویند. این کار وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. روش آن هم، آموزش، حمایت و برنامه هایی است که هم برای آمر معروف و ناهی از منکر و هم برای کسی است که مورد امر و نهی قرار گرفته است. در شرع ما نیز اینگونه است که همگان می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کند و این کار مختص به شخص خاص یا جایگاه خاص نیست. ما باید این فضا را ایجاد کنیم.

افشاگری بدون سند مصداق منکر است! / به بهانه افشاگری و عدالتخواهی با آبروی کسی بازی نشود

تبریزبیدار: جریان های به اسم عدالتخواهی ممکن است برخی اقدامات افراطی داشته باشند؛ تفاوت این گونه جریانات با امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ نحوه مواجهه با افشاگری بدون دلیل و سند چیست؟

نستوهی: ماده ششم قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر صریحا اظهار می دارد که «افراد برای امر به معروف و نهی از منکر نباید اعمال مجرمانه انجام دهند». افشاگری، آبروبری، توهین، افترا و ضرب و جرح خودشان مصداق منکر هستند!» قانون ما ریشه در دین دارد؛ در دین مقدس ما آمده که ارزش آبرو از هفت آسمان و هفت زمین و از خانه کعبه بیشتر است. این یعنی کسی حق ندارد آبروی فرد دیگری را ببرد. اگر امر به معروف و نهی از منکر از روی دلسوزی و محبت و اصلاح باشد هیچوقت منجر به آبروبری نخواهد شد و هیچ موقع به بهانه افشاگری و مطالبه گری با آبروی کسی بازی نمی‌شود و به او توهین نمی‌شود.

آمر به معروف و ناهی از منکر باید اولا معروف و منکر را بشناسد و دوما باید طرز انجام دادن آن طوری باشد که باعث اصلاح شود نه لج و نه آبروبری.

سوت زنی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است

تبریزبیدار: تفاوت ها و تشابه های امر به معروف و نهی از منکر و طرح سوت زنی چیست؟

نستوهی: به موضوع سوت زنی قبلا در جوامع غربی نیز پرداخته شده و جوامع غربی مردم را به اینکار تشویق می‌کنند. حتی در آلمان به آمر به معروف و ناهی از منکر شجاع مدنی می‌گویند. یا در برخی کشورها برای کسانی که افشاگری کرده و مقامات مسئول را از تخلفات مطلع می‌کنند نام نظارت همگانی بر روی آن گذاشته اند. مصادیق این کار در جوامع غربی، ایران باستان، تورات و دیگر ادیان زیاد است و حتی کتاب هایی در این زمینه نوشته شده است. سفارش به امر به معروف و نهی از منکر نیز تعبیر دین اسلام است. اگر این کار با طریق درست انجام شود کاملا امر به معروف و نهی از منکر است اما به شرط اینکه دچار منکر نشوند. سوت زنی مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

برخی خبرنگاران را می بینیم که این کار را انجام می‌دهند و کارشان تاثیر زیادی دارد. مطالبه ای که در بخش های خبری می شود و باعث ایجاد حساسیت ها می‌شود و مسئول را از خواب و غفلت بیدار کرده و به فکر می‌اندازد، باعث می‌شود آن مساله و مشکل مطرح شده حل شود.

عدم رعایت شیوه نامه های کرونایی حق الناس و منکر است / راه اندازی آمران سلامت

تبریزبیدار: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در خصوص مقابله با عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی کرونا هم فعالیتی داشته است؟

نستوهی: مراجع عظام در این باره فتوا دادند که اگر کسی موجب ضرر و زیان دیگری شود مرتکب حق الناس شده است پس می‌توان به آن منکر اطلاق کرد. یعنی اگر کسی شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی‌کند و باعث ضرر و زیان جامعه می شود، مرتکب منکر شده است.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص مقابله با کرونا گروه آمران سلامت را توسط هلال احمر و بسیج شهرداری راه اندازی کرد.

کرونا آموخت که «به تو چه به من چه» نداریم

کرونا برخی مسائل را به ما یاد داد. یکی از آنها این بود که ما نمی‌توانیم نسبت به جامعه و اتفاقات پیرامون مان بی تفاوت باشیم. رفتار و عملکرد ما نسبت به جامعه تاثیر گذار است. دیگر اینکه باید فرهنگ به تو چه به من چه را دور بیندازیم. تمامی مسائل همین گونه است، حجاب ما، برخورد ما، سخنان ما و کارهای ما در جامعه تاثیر می گذارد.

انجام مشاوره و کلاس برای تحکیم بنیان خانواده

تبریزبیدار: آسیب های اجتماعی که در جامعه وجود دارد به بنیان خانواده آسیب می‌زند؛ برنامه تان در خصوص حفظ و تحکیم خانواده و نهی از منکراتی که باعث از بین رفتن بنیان خانواده می‌شود چیست؟

نستوهی: آسیب های اجتماعی همان منکرات هستند. یکی از عوامل ایجاد آسیب های اجتماعی، فقر، حاشیه نشینی و بیکاری است که باعث می شود آسیب ها بیشتر شوند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص تحکیم خانواده ها در حد توان با آموزش ها، تشکل سازی ها و گروه های احیاگری که در 16 زمینه تخصصی فعالیت دارند فعالیت داشته است. زمینه فعالیت های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این باره ایجاد گروه هایی از خود مردم و فعالیت در حیطه های گردشگری، میراث فرهنگی، خانواده، مسائل فرهنگی، قاچاق، مواد مخدر، سرقت و... می‌باشد.

در بحث خانواده و بانوان و حجاب و عفاف نیز دبیرخانه ای ایجاد شده و خانم قویدل به عنوان مسئول دبیرخانه ستاد خانواده، حجاب و عفاف مشغول به فعالیت هستند. سعی مان اینست که مراکز مشاوره و یا روانشناسی در زمینه خانواده، چه قبل و چه بعد از ازدواج که با رویکرد های جدید خواهد بود افتتاح کنیم. آسیب هایی در خانواده وجود دارد، مسائل مربوط به تربیت فرزند و مسائلی که در جامعه شاهدشان هستیم توسط کارشناسان مطالعه شده و به صورت رایگان به افراد مشاوره داده شود. این خودش امر به معروف است.

عدم توجیه مدیران نسبت به قانون حمایت از آمران معروف

تبریزبیدار: میزان همکاری دستگاه های اجرایی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر تا چه حدی می‌باشد؟ اگر کسی بخواهد در اداره یا مجموعه ای امر به معروف و نهی از منکر کند، این ستاد تا چه حدی پشتیبان اوست؟

نستوهی: عدم توجیه این افراد نسبت به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مشکل بزرگی است که وجود دارد. در یک اداره، کسی امر به معروف کرده بود و او را عزل کرده بودند؛ من مدیرکل را دعوت کرده و این قانون را گفتم که تو حق نداری مانع امر به معروف و نهی از منکر بشوی و اگر مانع شدی تو مجرم محسوب می شوی. آن مدیرکل اظهار داشت که این قانون را نمیدانست. بعد از گفت‌وگو هایی که بین ما رد و بدل شد او فرد عزل شده را بازگرداند و عذرخواهی کرد. در دیگر ادارات نیز همین گونه بوده که مشکل را گفته ایم و آنها همکاری کرده اند. اصل مشکل مقاومت در برابر قانون نیست بلکه عدم توجیه و عدم اطلاع نسبت به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است.

انتهای پیام /