سه‌شنبه 1 خرداد 1403

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

وب‌گاه مشرق نیوز

بخشی از یادداشت‌های روزانه علم در دی ماه 1355 - که در آن روزها دوره بیماری را سپری می‌کرد - سراسر هشدار و انذار به شاه بود.

وب‌گاه خبر آنلاین

پس از تأسیس جمعیت فدائیان اسلام و اعدام انقلابی احمد کسروی (مورخ ضد دین)، نواب صفوی و یارانش به منظور جذب جوانان مذهبی و اجرای تبلیغات دینی همواره به نقاط مختلف ایران سفر می‌کردند. این سفرها تا آخرین روزهای زندگی نواب ادامه داشت.

وب‌گاه خبر آنلاین

زیبگنیو برژینسکی: «اعطای امتیازات به جامعه به‌تنهایی می‌تواند منجر به بالا گرفتن اعتراضات شود.»... محمدرضا پهلوی: «... واقعیت این که این وضعیت خیلی پیچیده و مبهم است.» زیبگنیو برژینسکی: «از چه جهت پیچیده است؟» محمدرضا پهلوی: «از این جهت که باید از هرگونه اقدام شدید و سرکوب‌گرانه که ممکن است انجام شود پرهیز کنیم»... زیبگنیو برژینسکی: «تحلیل شما از وضعیت فعلی چیست؟» محمدرضا پهلوی: «بسیار...

خبرگزاری خبرنگاران جوان

آثار برگزیده و شایسته تقدیر سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی همزمان با آیین پایانی این جایزه معرفی شدند.

وب‌گاه مشرق نیوز

سفرای آمریکا و انگلیس در خاطرات خود از فرار محمدرضا پهلوی ضمن توصیف واکنش مردم تهران، تصویری از حقارت شاه را ثبت کرده‌اند.

وب‌گاه مشرق نیوز

مکالمه عجیب‌وغریب 6 دقیقه‌ای برژینسکی و محمدرضا پهلوی، نشان‌دهنده سردرگمی و بلاتکلیفی واشنگتن درباره وضعیت و آینده ایران هم هست. وی چند بار تأکید می‌کند که از شاه و دولت پهلوی حمایت می‌کند و تصریح می‌کند که کارتر هیچ قصدی برای اقدام بر خلاف میل و تصمیم شاه ایران ندارد.

وب‌گاه خبر آنلاین

مبلغ نوشت: 17 دی دومین سالگرد درگذشت حاج عیسی جعفری خادم امام خمینی (ره) در سال 1400 است. حاج عیسی جعفری که هشت سال خدمتگزار امام خمینی بود، در خاطره‌ای از یادگار امام، به مقام و منزلتی که نزد امام خمینی داشت، اشاره کرد.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، 42 روز مانده به پیروزی انقلاب اسلامی پرونده سیاه حکومت پهلوی برای همیشه در مشهد بسته شد. سلسله حوادث مشهد از 17 شهریور 57 آغاز شد و با حمله به حرم رضوی در آبان و حمله به بیمارستان امام رضا در آذر، ادامه یافت؛ اما مبارزات به طور جدی از پنجم دی ماه آغاز شد. هنگامی که انقلابیون با برپایی یک راهپیمایی بزرگ از مقابل مدرسه نواب و بیت آیت‌الله شیرازی،...

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «رونوشت برابر اصل؛ یادداشت‌های قاسم عابدینی از رهبران پیکار در زندان از درون تشکیلات مجاهدین خلق و پیکار» با تنظیم و ویرایش احمدرضا کریمی به‌تازگی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است. سال گذشته کتاب «من اعتراف می‌کنم» اثر محمد رحمانی درباره وحید افراخته عضو رده بالای سازمان مجاهدین خلق توسط انتشارات ایران منتشر شد...

خبرگزاری تسنیم

نویسنده «من اعتراف می‌کنم» برگزیده جایزه جلال می‌گوید: در این کتاب به دنبال پادزهری بوده تا مخاطب دیگر جذب سازمان تبلیغات نشود‌، او با واکاوی اسناد تاریخی و اعترافات وحید افراخته تلاش داشته تا ریشه‌های این سازمان را هدف قرار دهد.

وب‌گاه خبر آنلاین

کارگردان «فرار از قصر» درباره چگونگی ساخت این اثر و مواجه‌ای که با کمبود آرشیو داشت، گفت.

وب‌گاه مشرق نیوز

9 دی سال 88 حضور تاریخی مردم ایران برای دفاع از اسلام و نظام به مثابه سیلی خروشان، فتنه و فتنه‌گران را با خود برد و به نیستی کشاند.

خبرگزاری فارس

وب‌گاه خبر آنلاین

افکار نیوز نوشت: تیمور بختیار عموزاده شاپور بختیار پس از نشستن بر صندلی فرمانداری نظامی تهران بیدادها کرد و هر کس را که آمریکا و انگلیس و یا محمدرضا می‌خواست، از دم تیغ می‌گذراند، او دیگر آن جوان زن و بچه‌دوست ایلیاتی نبود و مست قدرت شده بود.

خبرگزاری تسنیم

بحران‌زا شدن حجاب دختران جوان کشورهای اروپایی همچون فرانسه، حکایت از این داشت که باوجود فضای فکری غرب، زنان مسلمان همچنان بر حجاب خود پافشاری دارند و غرب، نتوانسته است این جستار را از دایره فرهنگ دینی مسلمانان حذف کند و در برابر آن دچار چالش شده است.