جمعه 28 اردیبهشت 1403

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

وب‌گاه عصر ایران

«امیرمسعود تقی‌زاده» در اعترافاتش درباره نحوه ترور آیت‌الله خامنه‌ای در 6 تیر 1360 در مسجد ابوذر می‌گوید: «طرح استفاده از ضبط صوت برای عملیات از قبل توسط مهدی [محمد متحدی] مطرح شده بود، چون من برای یک خبرنگار ژاپنی کار می‌کردم، از طریق ترمه او و چند بار برای مصاحبه مطبوعاتی پیش بهشتی هم می‌رفتند و معمولاً خبرنگارها ضبط صوت را روی میز می‌گذاردند.

وب‌گاه خبر آنلاین

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در شهریور 1360 محمد متحدی و مسعود تقی‌زاده دو تن از عوامل بمب‌گذاری مسجد ابوذر دستگیر شدند. مسعود تقی‌زاده در طول بازجویی‌ها به تفصیل سخن گفت اما محمد متحدی به جز چند خط سخنی نگفت...

وب‌گاه مشرق نیوز

زمانی که سازمان منافقین با عزل بنی‌صدر احساس کرد که دیگر امکان پیشروی و کسب قدرت از طریق سیاسی مقدور نیست، به بهانه‌ای واهی اعلان جنگ مسلحانه داده، فعالیت‌های تروریستی خود را آغاز کرد.

خبرگزاری تسنیم

پس از انفجار، محافظ بیسیم را برداشت. کُدشان «حافظِ هفت» بود. «مرکز 50- 50»؛ این رمزِ آماده باش بود، یعنی حافظ هفت مجروح شده است. کسی که پشت دستگاه بود، بلند زد زیر گریه.

وب‌گاه عرشه آنلاین

یک روز قبل از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست گروهک تروریستی منافقین در چهارراه سرچشمه تهران و شش روز بعد از شهادت دکتر مصطفی چمران به دست بعثی‌های عراقی در جبهه‌های جنوب، ترور آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به دست گروهک تروریستی رهروان فرقان عملیاتی شد. بمب دستیِ جاساز شده در رادیوی ترانزیستوری روی میز منفجر شد و نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع غرق خون روی زمین افتاد.

خبرگزاری تسنیم

امروز 42 سال از شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش می‌گذرد، آثار متعددی درباره شهید بهشتی، اندیشه‌ها، تفکرات و بیانات ایشان منتشر شده است، نگاهی به کتاب‌شناسی آثار منتشر شده درباره این شهید منابع خوبی را برای مطالعه به مخاطب معرفی می‌کند.

خبرگزاری تسنیم

عمری را با عشق به شخصیت شهید چمران سپری کرده‌ام. در ابتدا توسط یکی از معلم‌های دوره اول دبیرستان با شخصیت علمی ایشان آشنا شدم. اما رفته‌رفته با مطالعاتی که از آثار ایشان داشتم، در همه ابعاد زندگی دلبسته‌اش شدم. زیست او برای من یک الگو است.

وب‌گاه مشرق نیوز

برکناری بنی‌صدر از مقام فرماندهی کل قوا، که به مطالبه و درخواست مردمی تبدیل شده بود، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. این اقدام حضرت امام (ره)، ضربه سنگینی بر موجودیت گروه‌های ضد انقلاب به شمار می‌آمد، بنابراین به حمایت از بنی‌صدر برخاستند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

برخی منابع خبری مدعی شده اند که مسعود کشمیری از اعضای مجاهدین خلق که بسیاری او را عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر می شناسند، در حمله روز گذشته به خانه امن اعضای این سازمان در پاریس کشته شده است.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شخصیت‌های بزرگ و ارزشمندِ تاریخی، نظیر دانشمندان، علما و رهبران سیاسی چه در حیاتشان و چه پس از مرگشان همواره محل رجوع افراد بوده و بسیاری در پی آن هستند تا از طریق آرا و افکار این چهره‌های شاخص و تراز، نوعی پشتوانه معرفتی و علمی برای نظرات خویش بنا کنند. در سال‌های اخیر یکی از اشخاصی که همواره تلاش شد مورد مصادره به مطلوب برخی جریانات سیاسی و اجتماعی...

وب‌گاه مشرق نیوز

در سندی از اسناد ساواک آمده است: وضع کلیه وزارتخانه‌ها این روزها کاملا آشفته است و حتی معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌ها نگران و از آینده بیمناک هستند.

خبرگزاری مهر

قیام 15 خرداد که خود جوش بود و هیچ سازمان‌دهی نداشت، در واقع اولین صف آرایی امام خمینی (ره) و مردم ایران در مقابل رژیم پهلوی بود و در نهایت سرآغازی بر پایان حکومت پهلوی و شروع نهضت اسلامی شد.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، چهاردهم خرداد‌ماه سال 1368 در اولین بخش خبری رادیو سراسری محمدرضا حیاتی خبر رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار و اولین رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران پخش شد. امسال نیز سی و چهارمین سالگرد ایشان طبق برنامه هرساله برگزار می‌شود. البته درباره زندگی امام خمینی (ره) آثار متعددی در قالب‌های ادبی مختلفی نگاشته شده است، اما در این گزارش می‌خواهیم آثاری که با...

وب‌گاه خبر آنلاین

شرق نوشت: خاطرات سال 1379 هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز دهم خرداد در مورد ملاقات با بازجوهای عزل‌شده پرونده قتل‌های زنجیره‌ای نوشته و ادعاهای آنان را روایت کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

وب‌گاه مشرق نیوز

نخستین جلد از مجموعه مجلدات یادداشت‌های سیاسی ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.