شنبه 7 مهر 1403

مسولان اردکان در روز جهانی صنایع دستی به دیدار هنرمند 87 ساله رفتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مسولان اردکان در روز جهانی صنایع دستی به دیدار هنرمند 87 ساله رفتند

یزد - ایرنا - تعدادی از مسوولان اردکان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی (20 خرداد) به دیدار «فاطمه آقابابایی» بانوی هنرمند 87 ساله شهر خود رفتند و از سال‌ها تلاش او در عرصه هنر کاربافی قدردانی کردند.

در این دیدار اباذر غفوری شهردار، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخشدار مرکزی اردکان حضور داشتند.

غفوری اظهار کرد: روز جهانی صنایع‌دستی فرصت مغتنمی است باید تلاش صنعتگران صنایع‌دستی را گرامی داشت و زحمات هنرمندان و فعالان این عرصه را در اردکان ارج نهاد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری با قدردانی از اهتمام ویژه صنعتگران و هنرمندان نسبت به حفظ و ترویج صنایع‌دستی به عنوان یکی از جلوه‌های مهم میراث فرهنگی، می‌کوشد تا با بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های این بخش، در مسیر پیشرفت و توسعه گردشگری معطوف به صنایع‌دستی گام‌های اساسی بردارد.

فاطمه آقابابایی همانند همسالان خود از هفت سالگی نزد مادرش این هنر را فرا گرفت و همچنان به این هنر دستی اشتغال دارد.

وی یکی از چند 100 کارباف زن اردکان است که در کارگاه خانگی خود در کنار کارهای روزانه چند متر کرباس و کار بافته و بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین می کند.

به گفته محسن میرجانی رییس اداره میراث فرهنگی اردکان،‌یکی از اقدامات مثبت این اداره مستند سازی و شناسنامه دار کردن زنان کارباف شهرستان است که می توان با استفاده از آمارها در مورد تهیه اقلام مورد نیاز و همچنین فروش منصفانه تولیدات آنها اقدام کرد.

همچنین وی امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت کارهای دستی در زندگی افراد، تعداد رشته‌های هنری شهرستان را 30 مورد ذکر کرد و گفت: برخی رشته ها از جمله زنجیرسازی غیرفعال است و برای احیا نیاز به حمایت و نگاه ویژه مسوولان و مردم دارد.

میرجانی به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی در گفت و گو با ایرنا افزود: هنر بافت زیلو و گوهرتراشی، سبدبافی و کار با چوب از جمله رشته های فعال شهرستان است.

وی با بیان اینکه تنها رشته غیرفعال هنرهای دستی که از رونق افتاده زنجیرسازی است گفت: این رشته از هنرهای معروف قدیم اردکان است که به دلیل تغییر سبک زندگی و تحولات اجتماعی و سنتی نه تنها این هنر و صنعت بلکه بسیاری از رشته های هنری را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه مشکل مهم در بحث صنایع دستی به روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی نوین مردم است، یادآور شد: به دیگر سخن صنایع دستی اگر به صرف یک هنر تزیینی و موزه پسند تلقی شود قطعا راه به جایی نمی بریم.

کاربافی یکی از فنون بافندگی سنتی است که حدود 600 سال در شهرستان اردکان قدمت دارد که امروز تنها به دست پرتوان پیرزنان این دیار جان دارد البته ناگفته نماند که گروهی از جوانان، چند سالی است با راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی خصوصی، سعی در گسترش و آموزش این هنر دیرینه تلاش دارند.

مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*