دوشنبه 16 مهر 1403

مشکلات اقتصادی مهمترین عامل تاخیر در ازدواج است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مشکلات اقتصادی مهمترین عامل تاخیر در ازدواج است

محمد شیرمحمدی گفت: در جامعه خانواده‌ها فرزندان خود را به انواع کلاس و دوره‌ها می‌فرستند اما کلاس‌های شیوه سبک زندگی، همسرداری، چگونگی برخورد با مشکلات زندگی؛ در دوره‌های فرزندان ایرانی جایگاهی ندارد و نمود آن را در زندگی مشترک شاهد هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" با بیان اینکه مهمترین مانع ازدواج جوانان مشکلات اقتصادی است، گفت: من با دانشجویان دانشگاه در ارتباط هستم و آنها مهمترین دغدغه خود را برای تکشیل خانواده مشکلات اقتصادی، مسکن و نداشتن شغل می دانند.

محمد شیرمحمدی ادامه داد: در سال های اخیر و به ویژه شرایط کرونا؛ تورم سرسام آوری بر کشور حاکم شد و این فشار بر سفره های مردم و بر جوان ایرانی برای آغاز یک زندگی مشترک تحمیل شد.

وی افزود: در این شرایط اگر یک جوان بخواهد زندگی مشترک خود را با حداقل ها آغاز کند باید هزینه های زیادی را محتمل شود؛ ازدواج در عصر مدرن اصلا قابل قیاس با گذشته نیست.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: علاوه بر مشکلات اقتصادی و بیکاری موانع دیگری نیز در بر سر راه ازدواج جوانان است که نیازمند همت جمعی مسئولین است، باید بسترهای ازدواج برای جوانان در جامعه فراهم شود.

شیرمحمدی گفت: در کنار مشکلات اقتصادی؛ اکثر جوانان فهم درستی از مقوله ازدواج و همسرگزینی ندارند، و در بحث ازدواج و چرایی زندگی مشترک و تشکیل خانواده شناخت ذهنی لازم را کسب نکرده اند.

وی ادامه داد: طبق آیات و روایات قرآنی ازدواج بستری است که جوانان به رشد و کمال و در کنار هم به آرامش برسند؛ آرامشی که آنها را در کلیه امور زندگی به اوج می رساند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نیاز انسان به همسر از دو بعد عاطفی و جنسی است و رسیدن به این دو مقوله از مسیر ازدواج میسر می شود، بنابراین اگر این دو نیاز در زندگی مشترک تامین نشود، انسان به آرامش نمی رسد و زندگی در مدت زمان کوتاهی از هم پاشیده می شود.

وی افزود: وقتی فرزندان این دوره ها را بگذراندند دیگر با کوچکترین مشکلی در زندگی؛ کم نمی آورند بلکه راهکار آن را در این دوره ها آموزش دیده اند و درصدد برطرف کردن مشکل بر می آیند و دیگر شاهد آمار بالای طلاق در کشور نیستیم.

این کارشناس ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی به دلیل برخی القائات که از طریق رسانه ها، فیلم ها، شبکه های اجتماعی و... به جوان ها داده می شود، معیارهای انتخاب همسر هم معیارهای اشتباهی هستند.

شیرمحمدی تصریح کرد: یکی از دلایلی که سن ازدواج در جوانان افزایش یافته است این است که معیارهای همسر گزینی را نمی دانند و بعضا از ازدواج هراس دارند.

وی با بیان اینکه ناامیدی، تجملگرایی و توقعات دور از انتظار نیز از دیگر موانع پیش پای ازدواج جوانان است، گفت: این سه عنصر از عناصری است که دشمن در سال های اخیر به صورت غیر مستیقم روی نوجوانان ما کار کرد و اکنون که این نوجوانان به سن ازدواج رسیده اند، این عوامل مانع ازدواج آنان می شود.

این کارشناس ادامه داد: اگر می خواهیم بحران ازدواج را در جامعه حل کنیم، مسئولین باید به فکر ایجاد اشتغال برای جوانان باشند، چراکه با رفع مشکل اشتغال آنها تا حدودی سایر مشکلات هم خود به خود رفع می‌شود.

شیر محمدی به خلاء ندادن آموزش های لازم به جوانان برای ورود به زندگی مشترک هم اشاره کرد و گفت: نه در مدارس و نه در دانشگاه های ما جوانان آموزش های لازم را برای ورود به زندگی مشترک یاد نمی گیرند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: ازدواج نعمتی است که اگر با اطلاع و به درستی انجام شود انسان را به کمال می رساند، فقط باید با چشم باز و با آگاهی انجام شود و خانواده ها نیز در این راه همراه جوانان خود باشند و مشکلات پیش روی آنان را تا حد امکان برطرف کنند.

انتهای پیام /