پنج‌شنبه 14 تیر 1403

مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی کم‌بودن تراز پزشکی کشور نسبت به سرانه کشور‌های مختلف را جبران می‌کند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی کم‌بودن تراز پزشکی کشور نسبت به سرانه کشور‌های مختلف را جبران می‌کند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دولت سیزدهم، با مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400، ظرفیت پزشکی را بعد از گذشت 2 سال از ابلاغ این مصوبه تقریبا از 7000 به 11000 و ظرفیت دندان‌پزشکی را تقریبا از 1600 به 2000 رساند. احمد فلاحی نماینده شهر همدان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون آموزش در خصوص کارآمدی این مصوبه توضیحاتی را ارئه داد. به...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دولت سیزدهم، با مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400، ظرفیت پزشکی را بعد از گذشت 2 سال از ابلاغ این مصوبه تقریبا از 7000 به 11000 و ظرفیت دندان‌پزشکی را تقریبا از 1600 به 2000 رساند.

احمد فلاحی نماینده شهر همدان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون آموزش در خصوص کارآمدی این مصوبه توضیحاتی را ارئه داد.

به بهانه زیر ساخت صورت مسئله را پاک نکنید احمد فلاحی در خصوص آمار عملیاتی شدن مصوبه افزایش پذیرش پزشکی گفت: «در نوع اجرا دستگاه‌های اجرایی باید آمار بدهند، اما در بخش افزایش ظرفیت پزشکی به چند نکته باید توجه شود. همه حتی مخالفین باور دارند که تراز پزشکی ما نسبت به سرانه کشور‌های مختلف پایین هست و کمبود پزشک داریم پس افزایش ظرفیت پزشک یک مسئله لازم است. اما در اینجا برخی از مخالفین صورت مسئله را پاک می‌کنند آن‌ها می‌گویند، چون ما زیرساخت‌های آموزشی را نداریم پس افزایش ظرفیت نباید صورت بگیرد. به نظر من این پاک کردن صورت مسئله است. نمی‌شود، چون ما زیر‌ساخت‌ها را فراهم نکردیم، ظرفیت پزشکی را افزایش ندهیم و با کمبود پزشک به‌سر ببریم.»

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که همه باور دارند که همه مردم در همه نقاط کشور دسترسی آسان به پزشک متخصص را ندارند و اکثر پزشکان متخصص و فوق تخصص، در کلانشهر‌ها و یا تهران تجمع کرده‌اند، این باعث می‌شود که مردم ساعت‌ها برای مراجعه به آن‌ها در مسیر باشند تا خدمات بگیرند. عمده این افراد فاقد مسکن و محل سکونت هستند که این هم یک نوع محرومیت و ظلم به افرادی است که دسترسی به این خدمات ندارند. مسئله درمان در حال حاضر این دو چیز است؛ یک افزایش ظرفیت پزشکی که اشاره کردید و دو آمایش سرزمینی و توضیع عادلانه پزشک متخصص است.

وی تصریح کرد: «راه کار ضمانت اجرایی آن دو مسئله این است که میزان پزشکان تعهدی را بالاببریم و تعهداتشان را از لحاظ مزایا بهتر در نظر بگیریم که پزشکان به مناطق مختلف بتوانند بروند و در آنجا مستقر شوند و به مردم خدمت ارائه بدهند؛ بنابراین راه حل عدم دسترسی آسان مردم به پزشک یا پزشک کافی متخصص و فوق تخصص این‌هایی است که خدمتتون عرض کردم، افزایش ظرفیت و آمایش»

افزایش ظرفیت پزشکی دستاوردی همگام با ارائه خدمت عادلانه وی در خصوص اینکه آیا این مصوبه نیاز کشور را تامین می‌کند و جزو دستاورد‌های دولت در حوزه درمان محسوب می‌شو، د گفت: «قطعا یکی از دستاورد‌ها در ارائه خدمت عادلانه به مردم در سلامت که جزو قوانین مهم قانون اساسی کشور ما محسوب می‌شود، این مصوبه است. نکته بعدی، دستاوردی است که در مجلس آمدیم تعهد پزشکان را در مناطق محروم کاهش دادیم و آنجا امتیازی دادیم که رغبت بیشتری برای پزشکانمان باشد تا در مناطق محروم حضور پیدا کنند و مردم نیز عادلانه از این خدمات برخوردار باشند.»

وی ادامه داد: قطعا اگر این افزایش را در سالی متوقف کنیم به آن چشم‌انداز شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1410 نمی‌رسیم. توجیه علوم پزشکی این است که ما زیرساخت نداریم. طبیعتا باید از دستگاه‌های دیگر برای ساخت این زیرساخت‌ها کمک بگیرند. درحال حاضر ما ظرفیت‌هایی در دانشگاه‌های دیگر داریم و به عنوان امکانات آموزشی از این‌ها می‌توانند استفاده کنند، چه در دانشگاه‌های آزاد و چه در دولتی دارای این امکانات هستند پس پرشدن صندلی و کمبود امکانات توجیهی برای عدم عمل به قانون نیست.