دوشنبه 16 مهر 1403

معوقات کارگران خراسان شمالی پارسال کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معوقات کارگران خراسان شمالی پارسال کاهش یافت

بجنورد - ایرنا - مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی: معوقات کارگران استان از 119 ماه در سال 98 به 41 ماه در پایان سال 99 کاهش یافت.

حسن نوری روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسب آغاز هفته کار و کارگر برگزار شد گفت: در سال 98 هزار و 502 کارگر در 38 کارگاه مطالبات مانده و معوقه داشتند و با توجه به این که بیشتر این معوقات در بخش پیمانکاری بود با ابلاغ مصوبه ای مبنی بر این که پرداخت مطالبات پیمانکاران باید با اولویت پرداخت مطالبات کارگری باشد این آمار کاهش یافت به طوری که هم اکنون فقط 585کارگر در 13کارگاه مطالبات معوقه کمتر از 4 ماه دارند.

وی با اشاره به افزایش 39 درصدی حقوق کارگران اظهار داشت: نرخ افزایش دستمزد کارگران جامعه کارگری در سال جدید نسبت به سال های قبل خوب است و این افزایش بخشی از مشکلات جامعه کارگری را رفع می کند اما نرخ تورم بالاست و باید کارفرماییان بیش از گذشته شرایط کارگران را درک کنند.

نوری به بیان این که در سال 99، هفت هزار بازرسی از سطح کارگاه های استان در زمینه حوادث ناشی از کار انجام شده است افزود: این بازرسی ها منجر به 264 ابلاغیه شد و هم چنین 101 کارفرمای متخلف در زمینه ایمنی و سلامت کار به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: 56 درصد حوادث کار منجر به فوت در بخش صنعت ساختمان اتفاق می افتد و در همین زمینه پارسال 13هزار ساعت نفر آموزش مباحث ایمنی کار انجام شد و 128 پیمانکار نیز در این زمینه آموزش دیدند.

وی در زمینه اختلافات کار و کارگری نیز گفت: در استان هشت هزار و 354 کارگاه فعال است و عمده این کارگاه ها نیز کوچک هستند و از دیگر سو به علت متعادل نبودن عرضه و تقاضا ممکن است سوء استفاده هایی از این وضعیت شود اما کارگرانی که با کارفرما اختلاف دارند و در این مورد شکایت می کنند مطابق با قانون پیگیر ایفای حقوق آن ها هستیم.

84هزار و 972 کارگر در استان کار می کنند

وی با بیان این که 84 هزار و 982 کارگر شاغل در استان شناسایی شده اند افزود: 16 هزار و 800 نفر از این تعداد کارگران ساختمانی هستند و هم چنین 105 هزار کارگر استان بیمه شده اند.

وی در مورد دادخواست های شکایت ثبت شده در سامانه ویژه شکایات کارگری نیز گفت: در سال قبل 2 هزار و 336 شکایت در این سامانه ثبت و به هزارو 982 شکایت رسیدگی شده است.

نوری با اشاره به اطلس رفاه ایرانیان که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است اظهار داشت: بر اساس شاخص هایی مانند دریافت یارانه، درآمد پایین و وجود دهک های پایین این استان دومین استان فقیر کشور اعلام شده است.

4درصد مردم استان یارانه نمی گیرند

وی با بیان این که از مجموع 990 هزار جمعیت استان، 948 هزار نفر یارانه دریافت می کنند افزود: فقط چهار درصد جمعیت استان یارانه دریافت نمی کنند که نشان دهنده وضعیت استان به لحاظ درآمدی است.

وی در موردعلل فقر استان اظهار داشت: بخش عمده ای از شاغلان و کسب و کارها روستایی و کشاورزی است و در این بخش خراسان شمالی زنجیره تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی و ارزش افزوده ای ندارد که منجر به افزایش سطح معیشت خانواده ها شود.

وی با بیان این که سهم اشتغال استان در بخش خدمات 36.7 و در بخش کشاورزی 33.7 است گفت: کمترین سهم استان نیز در بخش صنعت با 29.6 درصد است.

رتبه اول پرداخت تسهیلات

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: در هشت سال گذشته 710 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در استان به چهار هزار و 552 طرح پرداخت و منجر به ایجاد اشتغال پنج هزار و 229 نفر شد

وی با بیان این که بیشترین سهم پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری مربوط به استان بود گفت: در این زمینه استان برتر کشور شدیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 10 هزار پرونده مشاغل آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند که از این تعداد هشت هزار و 11 فقره به طور کامل این تسهیلات را به میزان 770 میلیارد ریال دریافت کرده اند.

نوری از تشکیل 30 شرکت تعاونی جدید در سال 99 خبر داد و افزود: این تعاونی ها با 2هزار و 373 عضو تشکیل شده اند و با سرمایه 146میلیارد ریال برای هزار و 58 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

وی گفت: تعداد شرکت های تعاونی های خراسان شمالی هزار و 626 شرکت است و 156 هزار عضو نیز دارند و سرمایه کل این شرکت های تعاونی نیز 476 میلیاردریال است.

استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و 44 درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند.

در استان خراسان شمالی بیش از 84 هزار و 900 نفر کارگر از مزایای بیمه برخوردار هستند.

*س_برچسب‌ها_س*