جمعه 10 فروردین 1403

ممنوعیت مصرف غذاهای سرخ شده در زمان آلودگی هوا

وب‌گاه منیبان مشاهده در مرجع
ممنوعیت مصرف غذاهای سرخ شده در زمان آلودگی هوا

یک کارشناس ارشد تغذیه در همدان بابیان اینکه آلودگی هوا التهاب بیشتری برای بیماران قلبی و تنفسی ایجاد می‌کند، افزود: در زمان آلودگی هوا برای پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی باید استفاده کمتری از غذاهای سرخ‌شده داشت چراکه چربی التهاب را مضاعف می‌کند و بدن را به سمت‌وسوی ایجاد و حتی افزایش التهاب می‌کشاند.

بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ آرزو کاوه‌ای، کارشناس ارشد تغذیه گفت: در میان چربی‌ها، کلسترول‌ها و اسیدهای چرب اشباع و چربی‌های جامد این حالت را بیشتر می‌کند بنابراین کمتر کردن این منابع غذایی بسیار توصیه می‌شود.

او ادامه داد: معمولاً لبنیات برای آلودگی‌های گوارشی که در دستگاه گوارش رخ دهد، توصیه می‌شود و مؤثر است اما در آلودگی هوا به علت اینکه ذرات آلوده از طریق تنفس وارد بدن می‌شود و باعث ایجاد التهاب شده و سلول‌های بدن به سمت اکسیداسیون پیش رود و زمینه‌ساز سرطان شود. مصرف مواد غذایی دیگر هم بسیار مهم است.

او اظهار کرد: در روزهای آلودگی استفاده از مواد غذایی‌های حاوی کافئین شامل چای پررنگ، نوشابه، قهوه و شکلات تا حد امکان کمتر شود چراکه این مواد ضربان قلب را افزایش می‌دهد و به‌تبع آن افزایش تنفس را در پی دارد و مواد آلوده‌کننده را بیشتر وارد بدن می‌کند.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند بادام، پسته و زیتون به علت اینکه منبع غنی آنتی‌اکسیدان هستند، به‌عنوان ضدالتهاب عمل می‌کنند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

او با تأکید بر مصرف لبنیات کم‌چرب و بابیان اینکه لبنیات پرچرب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، مطرح کرد: باید سعی کنیم در روزهای آلودگی از منابع حاوی آهن مانند حبوبات و انواع جوانه‌ها استفاده کنیم.

کاوه‌ای تصریح کرد: استفاده از روغن‌زیتون به علت اینکه برخلاف چربی‌های دیگر ضدالتهاب است، در کاهش التهاب مؤثر بوده و بدن را محافظت می‌کند.

او بابیان اینکه میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، افزود: بهتر است در آلودگی‌ها از کلم، مواد غذایی حاوی امگا3 مانند ماهی، گردو و تخم کتان، سیر و پیاز ترجیحاً خام به علت اینکه حاوی موادی هستند که فلزات سنگین را جذب کرده و مانع جذب آن در بدن می‌شوند، استفاده کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، استفاده از انار، آب انار و چای سبز بسیار مؤثر بوده و بهتر است از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده همچون کنسروها و غلات حجیم‌شده و یا چیپس استفاده نکنیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش اورات مخرب آلودگی هوا بر بدن در صورت امکان و دسترسی به قرص جوشان ویتامین ث توصیه می‌شود روزانه یک عدد قرص جوشان و یک روز در میان یک عدد مکمل امگا 3 مصرف شود.