چهارشنبه 11 مهر 1403

مهمترین خبرهای استان سمنان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهمترین خبرهای استان سمنان در هفته‌ای که گذشت

سمنان - ایرنا - برپایی آیین‌های بزرگداشت رحلت امام (ره) و یادبود شهدای 15 خرداد، آغاز طرح ملی «هرخانه یک پایگاه سلامت» در سمنان، سفیدشدن وضعیت سه شهرستان در کرونا و فروش 1.5 میلیارد ریالی بهارانه کتاب، از مهمترین رویدادهای خبری استان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از دهم تا شانزدهم خرداد 99) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.

اقتصادی

مهدی یحیایی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز شنبه به رسانه‌ها گفت: بیش از 400 پرونده تخلف صنفی در طرح نظارتی ماه مبارک رمضان به ارزش سه میلیارد ریال کشف شد.

سید یاسر حسن پور مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان عصر شنبه به رسانه‌ها بیان کرد: طرح هوشمندسازی مدارس روستایی با استفاده از فناوری ADSL و همکاری شرکت مخابرات منطقه سمنان اجرا و 150 مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شد.

استاندار سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: برخوردهای برخی از جناح‌های سیاسی رقیب دولت در خصوص بازار بورس مانع دستیابی دولت به اهداف اقتصادی از جمله رونق فعالیت‌های مولد می‌شود.

علیرضا آشناگر افزود: رشد بازار بورس و در پی آن شکوفایی اقتصادی، توفیق نظام جمهوری اسلامی ایران است و مختص جناح خاصی نیست.

ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان روز یکشنبه با اشاره به آغاز گرمای هوا گفت: ماهیگیری و شنا در دریاچه پشت سدها و سازه‌های آبی استان به خاطر مخاطرات مختلف ممنوع است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روز یکشنبه در ششمین نشست کارشناسی زیرکارگروه رفع موانع تولید استان گفت: 75 درصداز مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اجرایی شد.

فرامرز محبوبی گفت: تا کنون مشکلات یکهزار و 55واحد تولیدی در جلسات این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته است که در جهت رفع موانع 2 هزار و 259 مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رسید.

محمدعلی رضایی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: 2500 کیلوگرم زغال تاغ از متخلفان عرصه‌های طبیعی این شهرستان کشف و ضبط شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان روز سه شنبه به ایرنا گفت: خرید گندم از کشاورزان مناطق غربی استان در 28 مرکز آغاز شد.

محمدباقر منوچهری افزود: خرید تضمینی گندم از شهرستان گرمسار با راه اندازی مراکز خرید در ایوانکی، کردوان، داورآباد، لاسجرد، آراران و کارخانه آرد گرمسار آغاز شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان روز سه‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان در سالن یادگار امام (ره) استانداری گفت: 382 میلیارد تومان تسهیلات با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت بانک‌های عامل به منظور جبران عقب ماندگی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در استان سمنان ابلاغ شد.

حبیب الله خجسته پور افزود: گروه های آسیب دیده برای دریافت تسهیلات به 14 رسته تقسیم‌بندی شدند و لازم است تا دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌ها در این حادثه به پشتیبانی گروه‌های آسیب دیده بپردازند.

ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: گرمای هوا در بسیاری از نقاط این استان در فاصله روزهای دوشنبه تا پنجشنبه هفته جاری به 40 درجه سانتیگراد رسید.

اجتماعی

استاندار سمنان روز شنبه پس از حضور ویدئوکنفرانسی در ستاد ملی مقابله با کرونا به رسانه ها اعلام کرد: وضعیت کرونا در سه شهرستان این استان سفید و در پنج شهرستان زرد است.

علیرضا آشناگر افزود: اکنون شهرستان‌های شاهرود، آرادان و میامی در بحث شیوع کرونا در مرحله سفید قرار دارند و وضعیت بقیه شهرستان‌های استان زرد است.

حسن ویلان معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان سمنان روز یکشنبه گفت: مشارکت مردم استان در بخش‌های مختلف برای نیازمندان در 2 ماهه امسال و در شرایط شیوع کرونا به 200 میلیارد و 360 میلیون ریال رسید.

اجرای مرحله ملی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با سخنرانی ویدئوکنفرانسی سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در آیینی در سمنان آغاز شد.

مرحله آزمایشی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از آذر 98 در دانشگاه های علوم پزشکی استان‌های سمنان، قزوین، همدان و کاشان اجرا شد و امروز اجرای ملی و سراسری آن در کشور با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن زکریای رازی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان آغاز شد.

در قالب این طرح از هر خانواده یک فرد که دارای حداقل 18 سال سن و سواد حداقل هشت کلاس تحصیلی باشد، به عنوان سفیر سلامت آن خانواده انتخاب می شود و آموزش های اساسی و تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را فرامی‌گیرد و به درون خانواده انتقال می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در این آیین گفت: پیش از این، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به صورت آزمایشی در سه منطقه شهری، شهری - روستایی، و روستایی شهر سمنان از آذر 98 اجرا شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» در سالن زکریای رازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به خبرنگاران گفت : ویروس کرونا همچنان وجود دارد و ضمن ادامه فعالیت‌های آموزشی و اقتصادی در کشور باید دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه رعایت شود.

علیرضا رئیسی افزود: ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است، باید در کنار این ویروس ادامه زندگی بدهیم و رفتارهای صحیح در پیش بگیریم، مشخص نیست تا چه زمانی با این ویروس سروکار داشته باشیم و باید با آن ادامه زندگی بدهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تعداد سفیران سلامت در اجرای ملی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در استان با به‌کارگیری 100 هزار سفیر سلامت پیش‌بینی می‌شود.

نوید دانایی افزود: اجرای مرحله ملی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با به‌کارگیری سفیران سلامت، یعنی یک نفر از هر خانواده، آغاز شد، در حالی که مرحله آزمایشی این طرح از آذر 98 از سوی استان‌های سمنان، قزوین، همدان و کاشان به اجرادرآمده بود.

احسان صائمی دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان عصر شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: باغ سنتی و نهر این مسجد 800 ساله به همت شهرداری سمنان احیا شد.

فرهنگی

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان روز شنبه به رسانه‌ها گفت: فروش کتاب در قالب طرح بهارانه کتاب 99 بیش از یک میلیارد و 572 میلیون ریال بود.

شمسی‌ضحی دوست‌محمدیان اعلام کرد: طرح بهارانه کتاب 99 با مشارکت 9 کتابفروشی استان سمنان و با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی مردم به کتاب اجرا شد.

دوست محمدیان افزود: در قالب این طرح یکهزار و 681 نفر از شهروندان استان سمنان چهار هزار و 185 جلد کتاب از کتابفروشی های طرف قرارداد این طرح در استان خریدند.

امام جمعه شاهرود روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود گفت: آیین بزرگداشت رحلت امام (ره) و یادبود شهدای 15 خرداد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محل مرقد شهدای گمنام برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عباس امینی افزود: بر اساس تصمیم گرفته شده عصر روز 14 خرداد بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در فضای باز مرقد شهدای گمنام شاهرود آیین بزرگداشت رحلت امام (ره)، یادبود شهدای 15 خرداد و اقامه نماز مغرب و عشاء با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به مدت یک ساعت برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به آغاز نهضت سنددار کردن موقوفات، عصر دوشنبه به رسانه‌ها گفت: 300 پلاک از موقوفات استان تا پایان سال 99 سنددار می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل تدینی اعلام کرد: در قالب نهضت سنددارکردن موقوفات در سمنان و بر اساس توافقات صورت گرفته با اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان سمنان، تا پایان سال 99 تعداد 300 فقره سند مالکیت موقوفات صادر می‌شود.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان در اطلاعیه‌ای برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت گرامیداشت ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد را با رعایت کلیه موارد بهداشتی در شهرهای استان اعلام کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در چند سال گذشته فعالیت های سینمایی، اقتصادی‌تر شده، افزود: از مشارکت سرمایه گذاران این شهرستان برای ساخت پردیس سینمایی در شاهرود حمایت می شود.

فرشید فلاح لاله‌زاری اظهار داشت: تا قبل از سال 1392 فعالیت سینماها اقتصادی نبود و این فعالیت با ضرر همراه بود اما اکنون فعالیت سینماها با مشارکت بخش خصوصی رونق گرفته است.

علمی

مسوول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان روز سه شنبه به رسانه ها گفت: سامانه کنترل دمای محیط داخلی با استفاده از ملات رسانا با تلاش محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی عمران و همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

داود معروفی اعلام کرد: این اختراع توسط رضا کی‌پور عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، محمد فردوسیان و علی جرجانی از دانشجویان کارشناسی و دانشگاه سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره 101019 به ثبت رسید.

*س_برچسب‌ها_س*