پنج‌شنبه 19 مهر 1403

موج جدید شیوع کرونا؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
موج جدید شیوع کرونا؟

اقتصادنیوز: در طول 8 روز اخیر، تعداد مبتلایان کرونا در کشور 70 درصد رشد کرده است. در برخی استان‌هایی که از ابتدا درگیر ویروس چینی شده بودند، سرعت رشد پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است؛ مانند قم، تهران، مازندران و گیلان. اما در 16 استان سرعت رشد بیش از 100 درصد بوده است که بین‌شان استان‌های پرجمعیتی مانند آذربایجان شرقی و خراسان رضوی نیز وجود دارند. علاوه بر این، استان‌های کمتر برخورداری...

به گزارش اقتصادنیوز، تعداد مبتلایان جدید کرونا بار دیگر وارد مرز هزار تایی شد. پس از آنکه در 9 روز متوالی، تعداد مبتلایان روزانه کرونا بالای هزار مورد ثبت شده بود، در روز گذشته میزان مبتلایان 966 تن گزارش شد. اما این افت تنها یک روزه بود و امروز وزارت بهداشت تعداد مبتلایان جدید را 1028 تن اعلام کرد. تعداد جانباختگان نیز که در روز شنبه نسبت به جمعه کاهشی شده بود، بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت. وزارت بهداشت میزان فوتی‌های جدید را 129 فرد اعلام کرده است. بر این اساس، نسبت تعداد فوتیها به مبتلایان همچنان در سطح بالای 12.5 درصد باقی مانده است. همانند روزهای گذشته، اگر قرار بود نسبت میانگین جهانی در کشور ما حاکم باشد، میزان مبتلایان جدید باید بیش از 3 هزار تن اعلام می‌شد. اما همچنان مشخص نیست که نسبت مرگ‌ومیر در ایران بالا است یا سازوکار شناسایی دچار عقب‌ماندگی است.

در آمار تجمیعی نیز نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در مسیر افزایشی رو به حرکت است، چرا که سرعت رشد روزانه تعداد مبتلایان در طول 7 روز اخیر بیشتر از تعداد مبتلایان بوده است. در طول یک هفته منتهی به امروز، میزان رشد روزانه مبتلایان 6.5 درصد بوده، در حالیکه این عدد برای فوتی‌ها معادل 12.8 درصد گزارش شده است. مطابق داده‌های وزارت بهداشت تاکنون 21 هزار و 638 شهروند به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 7.8 درصد جان خود را از دست داده‌اند، یعنی 1685 تن. از این حیث، ایران تنها از ایتالیا وضع بهتری دارد، چرا که در این کشور نرخ مرگ و میر در حدود 9 درصد قرار گرفته است. اما در کشورهای دیگر، نرخ مرگومیر تاکنون پایین‌تر از ایران بوده است.

سرعت شیوع در استان‌ها

شنبه هفته قبل تعداد مبتلایان کرونا در ایران معادل 12 هزار و 729 تن بود، در نتیجه در طول 8 روز گذشته میزان مبتلایان 70 درصد رشد کرده است. اما وضعیت در استان‌ها به چه صورت بوده است؟ در استان تهران میزان مبتلایان با رشد 53 درصدی به 5098 تن رسیده است. سرعت رشد در استان قم کمتر از این عدد و معادل 28 درصد بوده است. اکنون مجموع مبتلایان قم معادل 1178 مورد شده است. در استانهای شمالی یعنی مازندران و گیلان نیز که وضعیت وخیمی در ابتدای مسیر داشته‌اند، سرعت رشد کمتر از میانگین کشوری بوده است. در استان گیلان، به تعداد مبتلایان نزدیک به 50 درصد افزوده شده است. در استان اصفهان، میزان مبتلایان رشد 88 درصدی را تجربه کرده که بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

در 16 استان کشور، در 8 روز اخیر، تعداد مبتلایان یبش از 2 برابر شده است. در حقیقت نگرانی که وجود دارد این است که با کم شدن سرعت رشد مبتلایان در استان‌هایی که در روزهای اول پیشرو بودند، اکنون استان‌های دیگری جایگزین آنها شوند. بالاترین رشد مربوط به استان خراسان شمالی است که رشدی 258 درصدی را ثبت کرده است. میزان مبتلایان این استان از 46 تن به 165 نفر رسیده است. پس از این استان، سرعت رشد در کهگیلویه و بویراحمد، یزد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی بالا بوده است. به نوعی، موجی از کرونا در استان‌های نسبتا محروم‌تر در حال شکل‌گیری است. فرضا در سیستان، تعداد مبتلایان از 54 نفر به 134 نفر رسیده است، یعنی 148 درصد رشد. در استان آذربایجان شرقی نیز سرعت رشد ابتلا بیش از 150 درصد گزارش شده و اکنون میزان مبتلایان در این استان به 813 نفر رسیده است. در استان خراسان رضوی نیز با 2 برابر شدن مجموع مبتلایان، تعداد مبتلایان معادل 858 نفر شده است.

این مطلب برایم مفید است بلی 0 نفر این پست را پسندیده اند
موج جدید شیوع کرونا؟ 2