جمعه 10 فروردین 1403

موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس گروه آموزش و پرورش: آنقدر خسته هستند که وقتی وارد حیاط مدرسه می‌شوند، کوله پشتی‌شان را روی زمین می‌گذارند و همانجا کنار سکوی کنار حیاط می‌نشینند. دو مرد و دو زن میانسال و یک پسر نوجوان هستند؛ بچه‌ها خیلی زود متوجه‌شان می‌شوند و به استقبال‌شان می‌روند. کوله‌هایشان را بر می‌دارند و با احترام به کلاس درسی که تدارک دیده‌اند، راهنمایی‌شان می‌کنند.

رنگ به رخسار ندارند، ساعت‌ها پیاده روی کردند و تازه به مشهد رسیدند؛ قرارشان این است که کمی استراحت کنند و بعد از غسل زیارت، به حرم امام رضا (ع) بروند؛ تازه وسایل‌های‌شان را باز کردند که بچه‌ها با یک سینی چای تازه دم کرده با نبات و هل به سراغشان می‌آیند و می‌گویند تا چای‌شان را بنوشند و دست و صورتی به آب بزنند، غذا هم حاضر است.

بی‌بی طلعت، از این همه مهر و عطوفت بچه‌ها به وجد آمده است، مدام قربان صدقه‌شان می‌رود. با انگشت پسر نوجوان همراهشان که کنار دیوار تکیه داده و چشمانش را بسته است، نشان می‌دهد و می‌گوید شما برایم مثل آقا رضا نوه‌ام می‌مانید. رضا چشمانش را باز می‌کند و با صمیمیت می‌گوید: بی‌بی اینها از من بهترند. با مهربانی و خلوص نیت به زائران امام رضا (ع) خدمت می‌کنند. خیلی ارزش داره، خوش به حالتون.

* گام‌های عاشقی

روایت موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)، روایت جذاب و شنیدنی است؛ دانش‌آموزانی که دل در گروی امام هشتم دارند و برای زوارش هر آنچه از دستشان بر می‌آید، انجام می‌دهند. غذا درست می‌کنند، پذیرایی می‌کنند، لباس زوار را می‌شویند و خلاصه، مهمان نوازی می‌کنند. برای شنیدن اقدامات و فعالیت‌های خادمان امام رضا (ع) با علیرضا امین یزدی مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم:

«مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در استان خراسان رضوی در چند مرحله سعی کرده با محوریت دانش‌آموزان خدماتی را برای تمام زائران علی بن موسی الرضا (ع) فراهم کند. یکی از خدمات بحث موکب‌های عزاداری است که با هماهنگی با آموزش و پرورش، مدارسی تحت عنوان گام‌های عاشقی مشخص شدند.

دانش‌آموزان اعضای انجمن اسلامی تقبل کردند که در بعضی از مدارس خدمت به زائران را انجام دهند که این خدمات شامل پخت و پخش غذا و میان وعده، انجام اقدامات خداپسندانه مثل واکس صلواتی، شست‌وشوی لباس زائران و مسائل مرتبط به کمک به زائران است».

* بسته‌هایی با عنوان «روزی معنوی» 

دانش‌آموزان در کنار خدمات پذیرایی و پخت غذا، فعالیت فرهنگی هم دارند و در همین راستا، خودشان دست به کار شدند و بروشورهایی با خط خودشان تهیه کردند که در فضای موکب یا در مسیر ایستگاه‌های صلواتی بین زوار توزیع می‌کنند.

البته در کنار این بسته‌های فرهنگی، بسته‌های کوچک نقل و نبات هم بین زوار توزیع می‌شود تا کام‌شان هر لحظه شیرین باشد. دانش‌آموزان معتقدند که باید زوار امام رضا (ع) را خیلی تکریم کنند و به همین دلیل کلی هم خلاقیت به خرج دادند.

امین یزدی می‌گوید: «نگاه دانش‌آموزان انجمن اسلامی به بحث زیارت، نگاه فرهنگی است فلذا تلاش کردند بسته‌هایی را تحت عنوان «روزی معنوی» آماده سازی کنند و بین زائران که در موکب‌ها اسکان دارند، توزیع کنند. این بسته‌ها متشکل از دفترچه‌هایی است که فرازهایی از ادعیه و نکاتی جهت آداب زیارت امام رضا (ع) در آنها نوشته شده است».

* 100 دانش‌آموز موکب‌دار

دانش‌آموزان انجمن اسلامی در 4 محل اسکان شامل 3 مدرسه و ساختمان اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان در مشهد مقدس میزبان زائران امام رضا (ع) هستند؛ در حقیقت در این 4 مکان، موکب‌داری می‌کنند.

در کنار موکب‌داری، ایستگاه‌های صلواتی هم در شهرستان‌های خراسان رضوی مثل سبزوار و قوچان دایر است و در مسیرهای منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) دایر است که دانش‌آموزان به توزیع چای، شربت و بسته‌های معنوی می‌پردازند.

امین یزدی می‌گوید: «از سه روز مانده به آخر ماه سفر یعنی از 27 صفر و تا غروب روز 30 صفر فعالیت موکب‌ها و ایستگاه‌ها ادامه دارد که 100 دانش آموز دوره متوسطه دوم در این موکب‌ها و ایستگاه‌ها به زوار امام رضا (ع) خدمات رسانی دارند».

* دانش‌آموزانی که کفش زوار را واکس می‌زنند

البته در مسیرهای منتهی به حرم امام رضا (ع)، دانش‌آموزان خدمات دیگری هم ارائه می‌دهند؛ دانش‌آموزان در قالب سقا به بین زوار آب توزیع می‌کنند یا کفش‌های زوار را واکس می‌زنند.

هر کسی هر کاری بتواند انجام می‌دهد. یکی پیاز و سیب زمینی پوست می‌کند و خرد می‌کند، آن یکی لباس می‌شوید، یکی جارو می‌کند و دیگری غذا می‌پزد؛ یکی چایی می‌ریزد و آن یکی پذیرایی می‌کند.

امین یزدی می‌گوید: «یک کار زیبایی که امسال انجام شده است، این بوده که برخی از دانش‌آموزان عضو انجمن اسلامی که در شهرهای اطراف مشهد بودند با همدیگر هماهنگ شدند و به مشهد مقدس آمدند و تلاش کردند به نوعی خدمت به زائران موسی بن الرضا (ع) را در مدارس و موکب ها داشته باشند».

*خاطرات شیرین و غیرقابل وصف در خدمات رسانی به زوار

حال و هوای دانش‌آموزانی که خدمت به زوار امام رضا (ع) دارند، حال و هوای عجیبی است؛ خودشان می‌گویند این حس و حال انقدر شیرین است که دوست دارند مداوم باشد و این روزها برایشان، تکرار شود.

امین یزدی می‌گوید: «حال و هوای بچه‌ها در زمان خدمت خیلی خاص است؛ آنها در فضای کاملا مومنامه هستند و به زائرانی خدمت می‌کنند که پس از طی مسیر نسبتا طولانی و پیاده‌روی‌های زیاد به عشق امام رضا (ع) به موکب می‌رسند. این فضای مومنانه یک خاطرات شیرین و غیرقابل وصف ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سال‌های بعد هم مرتبا درخواست داشته باشند تا در این مراسم‌ها شرکت کنند.

مثلا در سال کرونا، تعداد زائران محدود بود و امکان برپایی ایستگاه را نداشتیم؛ بر همین اساس ویلچرهایی تهیه شد و دانش‌آموزان از مبادی منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) به زائرانی که نیاز داشتند، خدمات ارائه می‌کردند. انقدر این موضوع برایشان جذاب بود که سال گذشته و امسال هم مرتب این درخواست را داشتند که این شرایط را فراهم کنیم زیرا آن لذت معنوی که در خدمت به زائران می‌چشند واقعا در زندگی روزمره تکرار نمی‌شود و چشم انتظار هستند که این خدمت را انجام دهند.

تعداد دانش‌آموزان درخواست کننده برای شرکت در این خدمات، خیلی زیاد است و تلاش می‌کنند که خودشان را به لیست اصلی برسانند تا از این برنامه جا نمانند».

* چراغ ایستگاه صلواتی خاموش نمی‌شود

دانش‌آموزانی که در ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها حضور دارند، از کمک‌های مردمی می‌گویند که مردم خیر و نیکوکار کشورمان دارند. عموما هزینه‌ها توسط بانیان پرداخت می‌شود و دانش‌آموزان می‌گویند مردم نمی‌گذارند چراغ ایستگاه صلواتی خاموش شود و همیشه نذری برای توزیع بین زائران وجود دارد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید موکب داری دانش آموزان دهه هشتادی ها سید علیرضا امین یزدی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 2
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 3
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 4
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 5
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 6
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 7
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 8
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 9
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 10
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 11
موکب‌داری دهه هشتادی‌ها برای زوار امام رضا (ع)/ روایت جذاب از مهمان‌نوازی دانش‌آموزان 12