پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری میزان

اقتصادی خبرگزاری میزان

سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح فیلم منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص پرواز هواپیمای ایلیوشین و جابه جایی زوار اربعین اعلام کرد: این پرواز‌ها غیر تجاری است به این معنی که بلیت فروشی انجام نمی‌شود و مردم عادی با این هواپیما‌ها جابجا نمی‌شوند، بلکه دستگاه‌های اجرایی بنا به ضرورت خود، نیرو‌ها و بار‌های مورد نیاز را از این طریق به عراق اعزام می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق آمایش سرزمین‌ها ماموریتی بر عهده سازمان است. با نظارت دقیق برای تحقق اهداف و نحوه برنامه‌ها و همچنین میزان سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ باید انجام شود.

ستاد اربعین وزارت و راه شهرسازی با تصویب لزوم پیش فروش بلیت برگشت زائران با اتوبوس از مرز مهران و استقرار روزانه حداقل 400 اتوبوس در مرز مهران بر بازگرداندن 100 درصد وجه بلیت هوایی در صورت لغو پرواز تأکید کرد.

وزیر «ارتباطات و فناوری اطلاعات» با اشاره به اینکه پست موتور حرکت اقتصاد دیجیتال است، گفت: برای حفظ این سرمایه ملی، پست باید به سمت هوشمند‌سازی حرکت کند و در غیر این صورت به راحتی حذف می‌شود.

وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» با بیان اینکه لایحه‌ای درباره «رسیدگی به مشکلات بیمه کارگران ساختمانی» به مجلس ارسال شده و ما هم ورود خواهیم کرد، گفت: یکی از مأموریت‌های مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، رسیدگی به مشکلات بیمه کارگران ساختمانی است.

رئیس اداره کالای اساسی و فله مجتمع بندری امام خمینی (ره) با بیان اینکه در شهریورماه رکورد بارگیری روزانه 72 هزار تن کالای اساسی در تاریخ سازمان بنادر ثبت شده که 2 هزار 900 کامیون و 109 واگن رکورد بی‌سابقه‌ای است، گفت: ورود سازمان بازرسی کشور در زمینه کاهش رسوب کالا بسیار مهم بوده و فرآیندها را تسهیل کرده است.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت جهاد کشاورزی، گفت: باید در سازمان تعاونی روستایی ایران بازمهندسی صورت بگیرد زیرا بازمهندسی مورد غفلت قرارگرفته است و سازمان تعاونی روستایی ایران دارای قوی‌ترین و جامع‌ترین اساسنامه است و این اساسنامه از ظرفیت بالایی برخوردار است.

یک کارشناس اقتصادی گفت: قوه قضاییه در سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی برای احیا واحد‌های تولیدی داشته است و وظایف خود را به‌درستی عمل می‌کند، اما خیلی عجیب است که بخش اقتصاد و تولید را باید قوه قضاییه سامان بدهد که وظیفه و نقشی هم در این حوزه ندارد.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عمده مسائل اقتصادی در کشور از مشکلات داخلی است، گفت: البته تحریم‌ها هم اثراتی گذاشته‌اند اما در بلندمدت مشکلات اقتصادی ما نشئت گرفته از مسائل داخلی است و مهم‌ترین عاملی که منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، کسری بودجه و بحران بانکی است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اثربخشی رسیدگی به لایحه بودجه در حین سال گفت: گزارش‌های دو ماهه دیوان از عملکرد بودجه سال 1400، برای سیاست پیشگیری در برابر مچ‌گیری بوده و بودجه دچار انحراف کمتری در اجرا می‌شود.

محصول ناخالص داخلی (GDP) در فصل بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل با نفت رشد 7.6 درصد‌ی و بدون نفت رشد 4.6 درصدی داشته است.

عضو کمیسیون «صنایع و معادن» مجلس بابیان اینکه تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان یکی از چالش‌های اصلی نظام اقتصادی ماست، گفت: باید موضوع یارانه‌های پنهان در کشور موردتوجه قرار گیرد.

عضو هیئت‌مدیره خانه «صنعت، معدن و تجارت» با اشاره به پیوستن رسمی ایران به پیمان شانگهای، گفت: در حال حاضر یک بخشی از این پیمان می‌تواند فضایی را برای صادرات و تأمین مواد اولیه برای واردات فراهم کند. وقتی پیمان این‌چنین پیمانی بسته می‌شود یکسری عوارض مثبت و منفی دارد که باید به دنبال کاهش عوارض منفی باشیم.

اهمیت فلزات غیرآهنی از آنجایی است که کاربرد فراوان و ارزش افزوده بالایی داشته و می‌تواند سهم مهمی در اقتصاد کشورمان داشته باشد.

نفت صرفا یک ماده سیاه نیست که از پوسته کره زمین به دست می‌آید بلکه یک کالای مهمی است که بخش عمده از اقتصاد کشور‌های دنیا را تحت تأثیر قرار داده است.

طبق بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور موظف شده است برای تعداد تراکنش‌های واریزی به کارت هر شخص حقیقی، سقف تعیین شده را اعمال کند.