یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

ناامیدی به توریست اروپایی

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
ناامیدی به توریست اروپایی

گردشگری خارجی در ایران در یک بازه زمانی چهار ساله یعنی از سال‌های 1393 تا 1397 اوج گرفت. در این دوره شاهد حضور توریست های اروپایی در برخی شهرهای کشورمان بودیم، همین موضوع سبب شد تا خانه های بوم گردی هم با افزایش تعداد این توریست‌ها و به عنوان گزینه اقامتی که می‌توانند سبک زندگی مردم بومی و محلی را بازنمایی کنند ، مورد توجه قرار گیرند. با این حال با گذشت این چهار سال و پس از خروج آمریکا...

رامتین شهرت صاحب یک اقامتگاه بوم گردی در شهرستان تفت یزد به «دنیای‌اقتصاد» می گوید: گردشگری خارجی در ایران بالا و پایین های زیادی را تجربه کرده است. با روی کار آمدن ترامپ تعداد گردشگران اروپایی ما کم شد اما پس از مدتی توانستیم میزبان توریست های کشورهای این قاره باشیم. پس از آن موضوع مهر خوردن ویزا مطرح شد که باز هم بر کار ما تاثیر گذاشت. در ادامه شیوع کرونا را شاهد بودیم، در سال 1401 با باز شدن مرزها ، بار دیگر توریست های اروپایی قصد سفر به کشورمان را داشتند که در نهایت با مجموعه اتفاقاتی که در نیمه دوم سال قبل اتفاق افتاد تعداد گردشگران ورودی از این کشورها به شدت کاهش پیدا کرد.

او با بیان اینکه پس از کرونا ما تصمیم گرفتیم مقوله جذب توریست اروپایی برای اقامتگاه مان را کنار بگذاریم ، اضافه می کند: بازار توریسم ورودی متزلزل است و هر بار برایش برنامه ریزی می کنید به واسطه تلاطم های زیادی که خارج از کنترل فعال حوزه اقامتگاه است، با چالش مواجه می شوید. از این رو به نظر ما رسید عاقلانه ترین راه این است که تمرکز خود را روی بازار گردشگری داخلی بگذاریم و دنبال خلاقیت برای جذب توریست‌هایی از شهرهای مختلف کشورمان باشیم.

این فعال حوزه بوم گردی معتقد است در حال حاضر معدود گردشگرانی از اروپا به ایران سفر می کنند. او می گوید: پیش از کرونا تلاش ما این بود که خدمات خود را به شکلی عرضه کنیم که برای هر دو نمونه توریست ایرانی و خارجی جذاب باشد، اما در حال حاضر تمرکز خود را روی بازار داخلی قرار داده ایم. او در این باره که چه خلاقیت هایی را برای جذب گردشگران داخلی به کار برده است توضیح می دهد: مجموعه‌ای از کارها در زمان بحران باید انجام شود که یکی از آنها کم کردن فاصله محیط‌زیست مهمان و میزبان است.

به عنوان مثال با توجه به اینکه یکی از قطب های جمعیتی نزدیک ما یزد است ، مهمانانی از این شهر داشتیم که برای ایجاد فضایی متفاوت برای آنها، بازی هایی را طراحی کردیم. او از انضباط مالی به عنوان دیگر راهکار دوره بحران نام می برد و اضافه می کند: در این بازه زمانی ما هزینه های توسعه ای را کاهش دادیم، تلاش کردیم تعداد نیروهایمان را مدیریت کنیم به جای آنکه به دنبال تخفیف دادن باشیم. ما هر بار که تخفیف داده ایم شکست خورده ایم اما در عوض به دنبال ایجاد تجربه‌های متفاوت بودیم، از بازی و قصه گرفته تا هر‌چه برای مهمان جذابیت داشته باشد را به عنوان خدمات ارائه می دهیم.

شهرت در این باره که چقدر به آینده توسعه گردشگری ورودی خوش‌بین هستید؟ می گوید: نمی‌توان بر مبنای آنچه درآینده ممکن است اتفاق بیفتد برنامه‌ریزی کرد. در حال حاضر کسانی که می خواهند روی توریست خارجی کار کنند گزینه هایی مانند عراق، آذربایجان ، ترکیه و چین و روسیه را دارند، در این زمینه هم اقامتگاه های بوم‌گردی کمتر مقصد چنین گردشگرانی است.

گردشگران اسکاندیناوی در آرزوی آفتاب تابستان یزد

هانی منصورنژاد دانش آموخته دکترای معماری از دانشگاه شهید بهشتی به‌همراه علی محمدی دیگر دانش‌آموخته معماری چند سال قبل به فکر ساخت بوتیک هتل در یزد افتاد، همان وقت که تعداد توریست های خارجی در این شهر رو به افزایش بود و نوید روزهای خوش گردشگری می داد. با این حال تا بوتیک هتل ساخته شود سال 98 شده بود. او به «دنیای‌اقتصاد» می گوید: «ما در یزد سال 98 شروع به کار کردیم که شیوع کرونا در کشور آغاز شد. با این حال از آنجا که خدمات ما به شکل دربست ارائه می شد و توریست ها تمایل به چنین فضاهایی داشتند استقبال از مجموعه ما مناسب بود.»

او با اشاره به اینکه تا سال 97 یعنی همان زمان که ترامپ از برجام خارج شد ، وضعیت گردشگری ورودی در کشور بسیار خوب بود، می افزاید: در دوران رونق توریست خارجی من هتل‌های زیادی را بازدید کردم و در تدارک ساخت یک بوتیک هتل برآمدم که ناگهان با رکود مواجه شدیم. البته ما گردشگرانی داشتیم که با سرپرستی یک زوج لهستانی به ایران سفر می کردند و بیش از 10 تور توسط این زوج در بوتیک هتل مان داشتیم. منصورنژاد اضافه می کند: برداشت ما این بود که با پایان گرفتن کرونا شاهد رونق دوباره توریسم باشیم. در اردیبهشت ماه گذشته هم باز مسافرانی از لهستان، مکزیک، پرتغال و کشورهای دیگر مهمان ما بودند، علاوه بر آن در تابستان گردشگرانی از منطقه اسکاندیناوی و شمال اروپا یعنی نروژ و دانمارک به یزد سفر می کنند چون می خواهند تجربه متفاوتی از کشور خودشان که همواره ابر است داشته باشند و آفتاب گرم تابستان را حس کنند.

با این حال با مجموعه اتفاقاتی که در کشور از شهریور اتفاق افتاد تعداد توریست خارجی نیز به شدت کاهش پیدا کرد و ما تنها شاهد ورود یک تور خارجی در آبان بودیم. این فعال حوزه گردشگری معتقد است با پیوستن ایران به برجام و توافق در کنار حل شدن مقوله ایران هراسی ، شاهد روزهای پررونق توریسم در کشور خواهیم بود. او می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از سفارت‌خانه ها شهروندان خود را از سفر به ایران برحذر می دارند که تبلیغ منفی برای گردشگری کشورمان است و باید بتوانیم برای آن چاره ای بیندیشیم. او با دسته بندی توریست های خارجی که قصد سفر به ایران را دارند، می‌افزاید: یک گروه با کوله پشتی سفر می کنند که معمولا برایشان صحبت سفارت‌خانه ها و... اهمیتی ندارد، بخش دیگری از توریست ها محافظه کارند و گروه سوم که در زمان سفر به ایران گرچه برایشان امنیت اهمیت دارد اما تنها در وضعیت های حاد سفرشان را کنسل می کنند. ما با تبلیغات درست و رویکردهای درست مسوولان می‌توانیم گروه دوم و در ادامه گروه اول را به سفر به کشورمان ترغیب کنیم.

منصورنژاد در این باره که توریست های ورودی فعلی مانند روس ها، چینی ها و... آیا مخاطب مجموعه آنها هستند، می گوید: بوتیک هتل ما بر اساس معماری 350 سال پیش یعنی معماری زندیه و اوایل قاجار طراحی شده است. در این مجموعه هزینه هایی که انجام شده بیش از سطح معمولی است و همین امر سبب شده خدماتی هم که ارائه می‌شود بالاتر از سطح معمول باشد. از این رو گردشگرانی که به دنبال خدمات ارزان تر باشند مخاطب مجموعه ما نیستند و همین امر درباره توریست های روسی و چینی صدق می کند که باعث کاهش تعداد مسافران ما شده است.

--> اخبار مرتبط