سه‌شنبه 12 تیر 1403

ناخوشی بازار سرمایه ادامه دارد | رایزنی سازمان بورس با شورای نگهبان

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
ناخوشی بازار سرمایه ادامه دارد | رایزنی سازمان بورس با شورای نگهبان

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد که حجم معاملات امروز در بورس به میزان 7 میلیارد و 900 میلیون برگ سهم بوده است.

با کاهش 1.1 درصد و 23110 منفی، شاخص کل بورس به عدد 2072913 رسید. همچنین، شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 1.53 درصد و 10409 واحد کاهش به 668251 رسید. این روز را می‌توان به عنوان یک روز منفی در بازار سرمایه تلقی کرد. علیرضا روستا، کارشناس بازار سرمایه، این اطلاعات را اعلام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: امروز حجم معاملات در سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی 7 میلیارد و 900 میلیون برگ سهم با ارزش معاملاتی 3559 میلیارد تومان بود همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها 27 میلیون و 400 هزار تومان و سرانه فروش 37 میلیون و 300 هزار تومان بود و خروج 942 میلیارد تومان را از سهام و حق تقدم و صندوق سهامی شاهد بودیم. روستا اظهار کرد: امروز 85 درصد بازار یعنی 627 نماد منفی و 15 درصد بازار یعنی 111 نماد مثبت به پایان معاملات رسیدند همچنین بیشترین ورود پول به صنعت نیروگاهی‌های با 3 میلیارد تومان و بیشترین خروج پول با 137 میلیارد تومان از صنعت فلزات بود. او در رابطه با عوامل اثر گذار بر روند بازار هم اظهار کرد: عدم اعتماد به بازار و عدم شناخت از سیاست واقعی جدید باعث افزایش هیجانات منفی شده است.

آمادگی سازمان بورس برای توسعه همکاری با جامعه حسابرسی

روز گذشته جلسه مشترکی فی مابین سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار شد که در این دیدار مجید عشقی و رضا عیوضلو به نمایندگی از سازمان بورس، محمد جلیلی به نمایندگی از سازمان حسابرسی، فرهاد پناهی بعنوان دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران و اعضای هیات همکار سازمان بورس با حرفه حسابداری و حسابرسی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

در ابتدای این مراسم مجید عشقی اعلام کرد: گزارش و بررسی حسابرسی از جمله مقوله‌هایی است که به عنوان پایه و اساس تصمیمات سازمان بورس و اوراق بهادار، ارکان بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران، هیات پذیرش و هیات رسیدگی به تخلفات تلقی می‌شوند.

وی به تداوم همکاری‌ها برای افزایش کیفیت گزارشات حسابرسی، پیشنهاد اصلاح استانداردها و رویه‌های حسابرسی اشاره کرد و گفت: باید از این طریق بتوان مبنای درستی از قضاوت سرمایه‌گذاران، ارکان بازار سرمایه، نهاد ناظر، بحث‌های تخلفاتی و قضایی موجود بین فعالان بازار سرمایه را فراهم کرد.

عشقی اظهار داشت: درصدد هستیم تا از طریق هیات همکاری، باعث افزایش کیفیت گزارش حسابرسی و کمک به ارکان مختلف برای اتخاذ تصمیمات حرفه‌ای شویم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ارتباط بازار سرمایه با حرفه حسابرسی را فراتر از همکاری بین دستگاهی دانست و گفت: موضوع مهم حسابرسی و نظارت بر موسسات حسابرسی بسیار با بازار سرمایه عجین شده و تا کنون شاهد پیشروی سطح این همکاری‌ها به صورت مثبت بوده‌ایم.

وی ادامه داد: درصدد هستیم تا ارتباطات ایجاد شده در سطح جامعه و سازمان حسابرسی را از طریق همکاری‌های مشترک توسعه دهیم.

آخرین وضعیت رسیدگی به قانون تجارت

عشقی به بررسی قانون تجارت در شورای نگهبان و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و افزود: این قانون دارای بالغ بر یک‌هزار و 300 ماده است که به شورای نگهبان ارجاع داده شده و با سرعت بالایی در حال بررسی است اما با توجه به اثر زیاد این قانون در کسب و کار، بررسی آن نیازمند مدت زمان زیادی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه قانون تجارت نیازمند همفکری برای اصلاح موارد جزیی و کلی است، گفت: باید هر چه سریع‌تر دغدغه‌های حرفه‌ای به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام منعکس شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت طرح سازمان حسابرسی اعلام کرد: پیشنهاد ما به مجلس این است که این طرح به صورت لایحه درآید و ما نیز به عنوان یکی از ذینفعان اصلی آن تلاش کنیم تا تغییرات لازم اعمال و در نهایت از طریق دولت به مجلس ارایه شود.

رایزنی‌های سازمان بورس با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام

وی به رایزنی‌های انجام شده با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه برنامه هفتم توسعه، لایحه بودجه 1403 و قانون بانکداری اشاره کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم در بازه زمانی کوتاهی نیز دستاوردهایی را در توسعه ظرفیت‌های قانونی حوزه حسابرسی داشته باشیم تا از این طریق، زمینه اثرگذاری مناسب بر حرفه حسابرسی فراهم شود.

عشقی در ادامه با تاکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای فنی اعلام کرد: سازمان بورس از جمله سازمان‌هایی است که حجم عظیمی از دیتای حسابرسی و حسابداری را به خود اختصاص داده و مسلما با بکارگیری ابزارهای هوشمند می‌تواند عرصه جدیدی بر حرفه حسابرسی گشوده شود.