سه‌شنبه 17 مهر 1403

نادیده گرفتن مصوبات ستاد کرونا جرایم سنگینی را در پی دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نادیده گرفتن مصوبات ستاد کرونا جرایم سنگینی را در پی دارد

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: با افراد و دستگاه‌هایی که مصوبات ستاد کرونا و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بدون هیچ اغماضی برخورد شده و جرایم سنگینی برای آنان تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی روز پنجشنبه در ستاد مدیریت استانی کرونا اظهار داشت: از امروز هرگونه تجمعی که مغایر با دستورالعمل های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا باشد، با هر عنوانی که باشد، ممنوع است و از آن جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: با همه افرادی که در برپایی این تجمعات نقش داشته باشند اعم از برگزار کنندگان، مجوز دهندگان، دستگاه هایی دخیل در برگزاری آن، مدیران و حتی سخنرانان و شرکت کنندگان برخورد می شود و این افراد به مراجع اداری و قضایی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در هشت ماه گذشته به اندازه کافی و وافی توصیه کرده و هشدار داده ایم و اکنون باید وارد عمل شویم، اظهار داشت: ارشاد و خواهش فایده ندارد و از این پس قرار بر اجرای بی کم و کاست مصوبات داریم.

وی گفت: در هر تصمیمی که گرفته می شود باید سلامت مردم در اولویت باشد و گرنه اشتباه است و باید هر خدمتی با معیار سلامت مردم سنجیده شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: در صورت مشاهده و گزارش هر تخلفی باید با عاملان آن برخورد شود و به توجیهات گوش ندهیم زیرا به نقطه ای رسیده ایم که حق نداریم تخلفات را ببخشیم.

هزینه 860 میلیارد ریالی برای کرونایی های استان

شجاعی خاطرنشان کرد: بستری شدن هر بیمار کرونایی به طور متوسط 200 میلیون ریال هزینه به بخش درمان تحمیل می کند، که با توجه به اینکه تا کنون 4 هزار نفر در مراکز درمانی استان بستری شده اند، رقمی در حدود 860 میلیارد ریال برای بیماران هزینه شده است که باید با قطع زنجیره بیماری، این هزینه ها را کم کنیم.

وی افزود: باتوجه به افزایش درآمد شرکت های بیمه ای باید اعلام شود که بیمه ها در استان تا چه اندازه به تعهدات بیمه ای خود عمل می کنند و بر اساس تصمیم ستاد کرونا مقرر شده است تا داروهای بیماران کرونایی که ترخیص می شوند نیز مشمول تعهدات بیمه قرار بگیرد.

استاندار خراسان شمالی گفت: اگر بیماری بیمه نیست و تشخیص داده شود که باید بیمه شود این مصوبه باید اجرا شود و اگر تشخیص دادید که بیماری که ترخیص می شود خدمات باید بگیرد باید به شکلی این بیماران بیمه شوند.

شجاعی افزود: کسب و کارهایی که از کرونا صدمه دیده اند و نتوانسته اند کمکی دریافت کنند باید از سوی اتاق اصناف معرفی شوند و فهرستی از این افراد تهیه و ارائه شود.

ارائه گزارش مدیران از میزان خدمات الکترونیکی دستگاهها 

وی مهلتی 48 ساعته به فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی استان داد تا گزارشی در خصوص میزان ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، به استانداری بدهند و افزود: اگر در این مسیر مشکلاتی وجود دارد باید اعلام شود و تمام پروژه های عمرانی در حوزه بهداشت و درمان نیز باید احصا و برای تسریع در روند اجرایی آنها اقدام شود.

مقام عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه تجمع در بانک ها باید مدیریت شود، اظهار داشت: در صورت مشاهده و یا دریافت گزارش مبنی بر تجمع در بانک ها با مدیران بانکی برخورد و شعبه متخلف نیز تعطیل خواهد شد.

شجاعی در مورد ارائه خدمات در پمپ بنزین ها نیز گفت: نباید هیچ راننده ای خود به شخصه خودروش را بنزین بزند و این کار باید توسط کارکنان پمپ بنزین ها انجام شود و کارکنان اجازه ندارند سوخت گیری را به رانندگان محول کنند.

وی با تاکید بر ارائه خدمات بین تمامی دفاتر پیشخوان، تاکید کرد: ارائه خدمات باید بین تمام دفاتر پیشخوان توزیع شود نه این که تنها چند دفتر معدود ارائه خدمات دستگاه های مختلف را عهده دار شوند، که این عدم توزیع مراجعان موجب ایجاد تجمع در این مراکز و تبعات بعدی از جمله رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی می شود.

وی از مدیران بانک ها خواست تا تدبیری بیندیشند و از تجمع شهروندان در بانک ها جلوگیری کنند و علاوه بر اعطای تسهیلات مصوب به مشاغلی که از کرونا آسیب دیده اند در موارد خاص بسته های حمایتی از صنوفی که بیشترین آسیب را دیده اند نیز تعریف شود. مقام عالی دولت در استان خواستار تهیه اطلس جمعیتی گروه های آسیب پذیر و حمایت ویژه از این افراد شد.

31 عروسی در 2 روز 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: با وجود مکاتبات، هشدارها و برخوردها در 2 روز گذشته بیش از 31 مورد عروسی در حواشی شهر به صورت غیرقانونی و غیرمجاز برگزار شد که باید چاره جویی شود.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود: از دیگر سو عمده بستری ها و مرگ و میرهای کرونایی در استان خانوادگی شده است که یکی از مهمترین علل آن برگزاری همین تجمعات فامیلی و خانوادگی است.

وی از تغییر شیب صعودی کرونا به سمت روستاها نیز ابراز نگرانی کرد و افزود: هم اکنون روستاییان بیش از 34 درصد بیماران کرونایی استان را تشکیل می دهند اما این رقم در حال افزایش است.

کرونا روزانه جان پنج شهروند را می گیرد

دکتر هاشمی اظهار داشت: در حال حاضر 314 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و مرگ میرهای استان به طور میانگین به بیش از 5 نفر در روز رسیده است در حالی که تا قبل از این میانگین فوتی های کرونایی استان سه نفر در روز بود.

وی افزود: دیروز نیز متاسفانه هشت بیمار کرونایی در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با ابراز رضایت از رسیدن میزان استفاده شهروندان از ماسک به 90 درصد، گفت: متاسفانه همچنان فاصله گذاری اجتماعی در دفاتر پیشخوان و نانوایی ها کم است که باید برای رعایت آن تدبیر شود.

استان خراسان شمالی از ابتدای مردادماه وارد وضعیت قرمز کرونایی شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*